Motorsåg och handhållet

Nya motorsågsmodeller på gång?

101 inlägg 36541 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nya motorsågsmodeller på gång?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350200 Om man kollar på maskinklippet som normalt har väldigt låga priser på sågar mm så har dom nu historiskt låga priser på bla husqvarna 550xpg,560xpg och 562xpg! är det nya modeller eller nåt på gång tro? nån som hört nåt? det jag däremot vet är att Stihl har nya modeller eller uppdaterde befintliga modeller på gång till våren 2016! bla ms 261 och ms 362 ska knäppas upp ett par steg eller två! med bla högre effekt, ca 3-4 hg lägre vikt och en ny svärd/spånkåpa som enl uppgift ska ha minst ca 100% bättre spånavkast mm! :smile: :-BD



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Nya modeller på gång?

rikard_e  
#350203 Ligger dom lägre nu än förut? Tycker dom alltid legat sådär lågt iaf på 550 och 560.

Vet inte, men tror inte husqvarna kommer med några större nyheter nu, dom modellerna är väl bara 3-4 år gamla?
Hade varit roligt, men är skeptisk.

Kan ju vara roligt att se vad Stihl kommer med ist !

Användarvisningsbild

Re: Nya modeller på gång?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350270 Ja det är nån hundring billigare än vad dom brukar vara! varför "hora" utan anledning?? :roll:

   TS
Avatar Fallback

Re: Nya modeller på gång?

Hema  
#350275 Ja det är rätt lågt på de sågarna, 543 och 545 känns meningslöst, bara för att spara någon hundring. Hoppas fortfarande på 540xpgt

Edit: Skrivfelsnisse
Senast redigerad av Hema sön 08 nov 2015, 23:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Nya modeller på gång?

traktorz  
#350278 Stihl har alltid tagit bra betalt, betydligt mer i tillägg för modeller med värmehandtag, än Husqvarna/Jonsered. Håller med om att prisskillnaden märks, även utan inbytesrabatter.

Rimligt att fabrikanterna frekvent reviderar sina volymprodukter, dels för att produktförbättra, men snarare för att förbilliga produktionen och öka vinstmarginalen.

Inte en chans att minska vikten hos t. ex. MS362-sågen med 3-4 hg, i så fall torde det bli en helt ny modell. Knappast fäster man heller svärdet med en enda bult och ändrar kåpan till plast på en 60 cc proffsmodell.

Inte heller tror jag på substantiell effekthöjning hos reviderade modeller, det skedde ju inte när MS201, MS261, MS362 fick M-Tronic. Effekthöjning skulle kräva en högre trimningsgrad hos cylindern, vilket fördyrar produktionskostnaden och blir kontraproduktivt. Att öppna upp ljuddämparen, skulle förmodligen innebära att både utsläpp och ljudnivå försämras miljömässigt.

Visst är jag intresserad av att se om Stihl kan förbättra temperamenten hos de vanligaste proffs-sågarna. T.ex. saknar vår MS362C-Q tiger-rytet som RevBoost tillför hos HVA560/562, såväl som en Jonsered CS2253WH är den piggaste kvistningssågen vi provat, även den med PeakPulse!

Med Volkswagen som färskt exempel på hur ett tyskt företag tillgriper fusk för att frisera värden i specifikationerna, hoppas jag att Stihl inte väljer en sådan destruktiv väg.

Kan man t ex lita på att testinstitutet KWF är ärliga?

Ref:
http://www.kwf-online.de/deutsch/pruef/ ... torsaegen/

Användarvisningsbild

Re: Nya modeller på gång?

traktorz  
#350281
Hema skrev:Ja det är rätt lågt på de sågarna, 543 och 545 känns meningslöst, bara för att spara någon hundring. Hoppas fortfarande på 540xpgt


Säg inte det, 545 finns ju med TrioBrake. HVA353 /Jonsered CS2152 är bra exempel på något billigare modeller, som sålt i hyfsade volymer genom åren.

HVA543 kan nog växa till en XP, via ett antal produktiterationer, såsom förses med AutoTune. Att viktbanta den med en 3/8" hobbykedja, i stället för standard .325" lågprofilkedja, är enbart för specjämförelser. Dock vinner HVA550XP i jämförelse, med väsentligt vassare prestanda till överkomligt mer vikt.

Avatar Fallback

Re: Nya modeller på gång?

Hema  
#350282 Peakpulse, är det pulserande varvtalsbegränsning? Upplever att de nyare sågarna låter tråkigare än min 357:a. Såg någon instruktionsfilm från staterna, där han fällde och kvistade med (vad jag tyckte det såg ut som) en 576:a.
Ahh jag hitttade det (16min in), känns även som om han har lite slö kedja, men har ingen koll på det Tall-liknande trädets hårdhet.

Avatar Fallback

Re: Nya modeller på gång?

Hema  
#350283
traktorz skrev:
Hema skrev:Ja det är rätt lågt på de sågarna, 543 och 545 känns meningslöst, bara för att spara någon hundring. Hoppas fortfarande på 540xpgt


Säg inte det, 545 finns ju med TrioBrake. HVA353 /Jonsered CS2152 är bra exempel på något billigare modeller, som sålt i hyfsade volymer genom åren.


543XP = 6295:-
543XPG = 6895:-
545 = 6795:-
545T = 6895:-
550XP = 6695:-
550XPG = 6895:-
550XPGT = 6995:-
Med den prisskillnaden väljer jag en 550XPG/550XPGT alla dagar i veckan. Fast om man pratar ordinarie butikspris, ja då är kanske utfallet ett annat.

Användarvisningsbild

Re: Nya modeller på gång?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350284 traktorz

vi får väl se ang stihlsågarna! ;) :-BD det kan ju faktiskt vara så att "nån" faktiskt har provat dom redan och kan bekräfta att uppgifterna faktiskt stämmer! :grin: men du är ju experten å inte jag eller hur!!? :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nya modeller på gång?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350285
traktorz skrev:Stihl har alltid tagit bra betalt, betydligt mer i tillägg för modeller med värmehandtag, än Husqvarna/Jonsered. Håller med om att prisskillnaden märks, även utan inbytesrabatter.

Rimligt att fabrikanterna frekvent reviderar sina volymprodukter, dels för att produktförbättra, men snarare för att förbilliga produktionen och öka vinstmarginalen.

Inte en chans att minska vikten hos t. ex. MS362-sågen med 3-4 hg, i så fall torde det bli en helt ny modell. Knappast fäster man heller svärdet med en enda bult och ändrar kåpan till plast på en 60 cc proffsmodell.

Inte heller tror jag på substantiell effekthöjning hos reviderade modeller, det skedde ju inte när MS201, MS261, MS362 fick M-Tronic. Effekthöjning skulle kräva en högre trimningsgrad hos cylindern, vilket fördyrar produktionskostnaden och blir kontraproduktivt. Att öppna upp ljuddämparen, skulle förmodligen innebära att både utsläpp och ljudnivå försämras miljömässigt.

Visst är jag intresserad av att se om Stihl kan förbättra temperamenten hos de vanligaste proffs-sågarna. T.ex. saknar vår MS362C-Q tiger-rytet som RevBoost tillför hos HVA560/562, såväl som en Jonsered CS2253WH är den piggaste kvistningssågen vi provat, även den med PeakPulse!

Med Volkswagen som färskt exempel på hur ett tyskt företag tillgriper fusk för att frisera värden i specifikationerna, hoppas jag att Stihl inte väljer en sådan destruktiv väg.

Kan man t ex lita på att testinstitutet KWF är ärliga?

Ref:
http://www.kwf-online.de/deutsch/pruef/ ... torsaegen/


du har troligtvis ingen aning om vad du svammlar om! men vi får väl se!! 8)

   TS
Avatar Fallback

Re: Nya modeller på gång?

Hema  
#350286 Huggarn, vad tror du HVA kan ha på lager iom sänkning? Gen II av Autotune?

Användarvisningsbild

Re: Nya modeller på gång?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350288 [quote="Hema"]Huggarn, vad tror du HVA kan ha på lager iom sänkning? Gen II av Autotune?[/quot

gen ll av autotune kör dom ju redan! skulle väl möjligen vara gen lll då! och /eller nån form av vikt-formändring! vet inget om hva :wink: men är helt övertygad att nåt är på g! stihl har bla kört m-tronic på sina röjsågar i flera år! när vaknar husqvarna på den biten??

eller kan prisfallet på sågarna faktiskt vara så att dom nu har kommit ner tilll sitt faktiska riktiga värde? kan ju vara så enkelt! :roll: ??

   TS
Avatar Fallback

Re: Nya modeller på gång?

rikard_e  
#350290 Kan ju hoppas på en ny 339:a, den gamla modellen slutade tillverkas pga avgaskraven.

Så gärna en motorn från t540 xp med autotune och hela tjockaflänket.

Användarvisningsbild

Re: Nya modeller på gång?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350291
Hema skrev:
traktorz skrev:
Hema skrev:Ja det är rätt lågt på de sågarna, 543 och 545 känns meningslöst, bara för att spara någon hundring. Hoppas fortfarande på 540xpgt


Säg inte det, 545 finns ju med TrioBrake. HVA353 /Jonsered CS2152 är bra exempel på något billigare modeller, som sålt i hyfsade volymer genom åren.


543XP = 6295:-
543XPG = 6895:-
545 = 6795:-
545T = 6895:-
550XP = 6695:-
550XPG = 6895:-
550XPGT = 6995:-
Med den prisskillnaden väljer jag en 550XPG/550XPGT alla dagar i veckan. Fast om man pratar ordinarie butikspris, ja då är kanske utfallet ett annat.


Var hittar du dessa priser?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Nya modeller på gång?

Hema  
#350292
Niking skrev:
Hema skrev:
543XP = 6295:-
543XPG = 6895:-
545 = 6795:-
545T = 6895:-
550XP = 6695:-
550XPG = 6895:-
550XPGT = 6995:-
Med den prisskillnaden väljer jag en 550XPG/550XPGT alla dagar i veckan. Fast om man pratar ordinarie butikspris, ja då är kanske utfallet ett annat.


Var hittar du dessa priser?
/Niklas

http://www.maskinklippet.se/motorsag-1/motorsag-for-proffs
Huggarn kommentrade priserna där så jag kollade.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).