Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Starkran

8 inlägg 5821 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Starkran

slathultan  
#319264 Har lite problem med min Starkran, den är svag och det är tungt att dra ut wiren misstänker att de är en inställningssak. Backarna är i gott skick. Någon som har tips på vad jag kan göra åt de?



   TS
Avatar Fallback

Re: starkran

jannee  
#319266 Har själv en gammal Starkran och även den lever sitt eget liv. Tror dock att lite smörja på rätt ställe kan göra underverk.
Är den klen är det en justering av bromsbackarna som behövs.
När det gäller teknik har jag tummen mitt handen , ska m.a.o. INTE ge några råd.
För övrigt verkar Starkranen nästan var outslitlig ( bytt bromsbackar en gång), haft min i över 45 år och den var inte ny när jag övertog den.

Avatar Fallback

Re: starkran

Midgård  
#319512
slathultan skrev:har lite problem med min starkran den är svag och det är tungt att dra ut wiren misstänker att de är en inställningssak. backarna är i gott skick. någon som har tips på vad jag kan göra åt de?


Jag har också en starkran från 1966, fungerar alldeles utmärkt efter tusentals lastade kubik timmer och massaved. Jag har en instruktion för justering av kranen. Tror det var någon på detta forum som lade ut den. Om behov maila mig så kan jag skicka instruktionen.

Avatar Fallback

Re: Starkran

samek  
#350242 Hej!
Jag jobbar i egen skog belägen utanför Nybro. Jag kör med ett enkelt ekipage bestående av en Deutz 6006 och en boggikärra och på lyftarmarna en Starkran med hydraulinsvängning. Jag har också en skogskompis och en pulka. Det funkar ganska bra. Mitt problem är att på ett enkelt sätt tippa av lasset på samma sätt som man gör i boken "Jordbrukstraktorn i skogen". När jag försökt detta blir det inte alls snyggt. Nu lastar jag av massaveden förhand eller tippar jag av lasten men lyckas inte som i boken ovan. Det blir långa vältor med liten volym i varje!
Finns det någon som lyckas med detta och kanske kan beskriva tekniken och visa bilder på sådana travar?

Avatar Fallback

Re: Starkran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350249 Lyckas och lyckas! :) Men jag tippar massaved. Det blir lågt, ja. ca 1 m3fub per löpmeter längs vältan blir det. Det går att packa lite om man bökar sig. Viktigt är att björna lasset ordentligt.

Avatar Fallback

Re: Starkran

jannee  
#350254 Håller helt med Mangan, dessutom får man ta vart 4:e lass till att jämn ut traven med.
Självklart använder du dig av två kättingar, en ligger fortfarande kvar om det föregående lasset när du tippar, gäller att ha så stora lass som möjligt, desto större desto bättre.

Avatar Fallback

Re: Starkran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350266 Som jannee säger! Jag är lite för lat för att ta vart 4:e lass och kasta upp ovanpå. :D

Skapade en ny tråd!

Avlastning av massaved med vajerkran

Avatar Fallback

Re: Starkran

samek  
#350314 Hej och tack för svar och fina bilder.
Är det typen av välta med björkved som ni tillämpar? För min del ser vältorna ut som på bilderna med lassen utmed vägen, alltså en välta som är 3 m lång(massavedslängden) och nästa kommer 0,5 m längre fram. Jag har fram till nu använt ett spännband. Vet någon hur långt timmerbilen når med sin kran innan den behöver flytta bilen.
Är det någon som hugger fallande längder och sedan lyckas tippa av? Problemet är väl att få jämvikt?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).