Skotare

Såhär kör man sexspak (Rottne Blondin)

47 inlägg 26550 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Såhär kör man sexspak (Rottne Blondin)

Fredrik Reuter  
#350209 Det börjar bli ont om sexspak kranstyrning på skogsmaskiner och även huggarvagnar.
Då kan det väl vara bra med en video som visar hur man kör med sexspak, i detta fallet i en Rottne Blondin.

Kör du själv sexspak? Har du några reflektioner utifrån mer vanliga system idag (tvåspak, servostyrt, EHC, LS mm), skriv gärna några rader här nedan.





   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Såhär kör man sexspak (Rottne Blondin)

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350210 Varför kallas det sex-spak när det finns sju spakar och han bara använder fem??

Användarvisningsbild

Re: Såhär kör man sexspak (Rottne Blondin)

Fredrik Reuter  
#350211 Väntar vi ett litet tag så tror jag vi får svaret (av någon som kan) ... :D

   TS
Avatar Fallback

Re: Såhär kör man sexspak (Rottne Blondin)

Blondin 750  
#350212 Jag saknar spaken som rör sig när man kör tornfunktionen med pedalen, kanske en äldre maskin med fast torn.... Den funktionen är nog den som körs mest annars. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Såhär kör man sexspak (Rottne Blondin)

Erre  
#350213 Jag ger mig på en chansning i väntan på någon som vet hundra.
Blondinen har väl möjligt att vika krantornet, därav en spak mer.
Sen är det ju inte säkert att man behöver använda utskjutet om virket ligger nära.

Avatar Fallback

Re: Såhär kör man sexspak (Rottne Blondin)

Blondin 750  
#350215 En av spakarna är till winchen. (hur stavas det egentligen)

Avatar Fallback

Re: Såhär kör man sexspak (Rottne Blondin)

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350218 Ibland önskar man sig det där tillbaka för det krånglar aldrig. Noterar att han aldrig använde yttersta spaken. Rottnes viktorn kunde man köra med fotpedal. Den sjunde spaken som någon sett är till att fälla hela spakstället emot sig i arbetsläge.

Avatar Fallback

Re: Såhär kör man sexspak (Rottne Blondin)

Blondin 750  
#350220 Är det alltså spaken längst bort som låser excenterspakstället? Har bara sett det på en dålig bild i instruktionsboken.

Användarvisningsbild

Re: Såhär kör man sexspak (Rottne Blondin)

Kse  
#350221 Nog är det väl sex spanar, den sjunde lite kortare hör inte till kranens hydraulik.
Spaken längst till höger som inte används är till utskjutet, kanske saknar kranen utskjut eller så använder han inte den när han lossar vilket han förmodligen gör då han står sill med maskinen i drygt två minuter.

Avatar Fallback

Re: Såhär kör man sexspak (Rottne Blondin)

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350224 Den lilla längst bort ja. Det var en rätt så elegant lösning som mycket på Rottne. Fanns inte på så många för då började servosystemen (2-spak) komma.

Avatar Fallback

Re: Såhär kör man sexspak (Rottne Blondin)

Blondin 750  
#350226 Då är det troligtvis en 80-tals maskin alltså? Fanns det inte en spak kopplad till viktornspedalen på dessa? På min -78 sitter det 6-spak varav den längst till höger betjänar tornet, ihopkopplad med pedalen. Ytterligare lite till höger sitter en spak för winchen, den drar eller trycker man på vertikalt.

Avatar Fallback

Re: Såhär kör man sexspak (Rottne Blondin)

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350233 Blondinerna ersattes av Rapiderna i mitten av 80-talet. Som du säger så kunde man köra tornet med fotpedal också. Det är därför han aldrig rör yttersta spaken på filmen.

Avatar Fallback

Re: Såhär kör man sexspak (Rottne Blondin)

Blondin 750  
#350237 Jag har ringat in maskinen nu, en fulldriven av senare snitt med 2-3m utskjut. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Såhär kör man sexspak (Rottne Blondin)

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350238 Kunde man inte också justera grinden också? Timmer eller massavedsläge.

Avatar Fallback

Re: Såhär kör man sexspak (Rottne Blondin)

Hema  
#350252 Hmm nu kan jag inte hitta det, men förut kunde man finna på Kranmans hemsidan att det typ rekommenderades att köra med 5-6-spakspaket. Men Jag tycker nog (det ytterst lilla jag testat) att köra med 2st dubbelspakar är en trevligare erfarenhet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).