Skogsröjning

Röjningar på egen mark

3749 inlägg 732421 visningar 171 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349999 Ett objekt jag påbörjade i våras och fortsatte med i dag. Det står mellan 20 och 30 tusen stam, övre höjd är ca 8m så detta är nog röjningen från helvetet. Har hittills lagt 10 timmar och är nog inte uppe i 0,5 ha ännu så jag får hoppas att jag aldrig får en sådan röjning igen.
1446924559_2015-11-07_14.12.36.jpg

1446924606_2015-11-07_14.12.46.jpg

1446924433_2015-11-07_14.12.04.jpg

1446924544_2015-11-07_14.12.13.jpg

1446924622_2015-11-07_14.12.16.jpg

1446924665_2015-11-07_14.57.53.jpg

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Blivande snickare  
#350001 Men snyggt blir det. Bra jobbat!

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Erre  
#350003 Kanon!!
Bra jobbat!! :-BD
Har haft liknande objekt, dock inte med den höjden. Mina har varit ca 4-5 m i höjd.
Ett sjukt slit men vilket resultat det blir efteråt.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

jannee  
#350004 Fast pris per ha ? :mrgreen: :lol:

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350009
jannee skrev:Fast pris per ha ? :mrgreen: :lol:

Absolut 0kr/ha för det är väl vad man brukar räkna som självversam :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350020 X_X Vilken djungel.

Grymt Jobbat. :-BD

Det blir fint när det är röjt.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350022 Detta beståndet var förresten anledningen till att jag köpte kedjeröjsågen. Började röja med med min vanliga klingsåg men slitet med att få omkull stammarna höll på att knäcka mig. Att det sedan blev en Stihl är Jens förtjänst.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Erre  
#350023 Ja det kan inte sägas nog många gånger. Ju mer eftersatt ju lämpligare är en kedjeröjare.

Såklart JensSkoog hade sitt stihl finger med i leken. :wink: :mrgreen: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

jannee  
#350024 Nyinköpt mark eller vad är orsaken till att du är ute så pass sent :?: .

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

sundelius  
#350025 :-BD \M/ :YMPEACE: \:D/ ^:)^ till både Träpatron och busholle. Jäklar vad bra det blir när man gör något oberoende hur det ser ut innan.
Gott och se att Km 130 gör ett gott jobb hos andra också :smile:

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Träpatron  
#350029 Ja här kommer kedjeröjsågen verkligen till sin rätt! Har själv en Husqvarna kedjeröjsåg som är suverän i eftersatta bestånd. Din röjning ser snygg ut. Lustigt dock att det är så grovkvistigt trots det höga stamantalet.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Träpatron  
#350039 Och här var det röjning från i år av främst sälgbuketter i en 10 m hög granplantering. Gör höga stubbar så det blir bekvämt för älgen att käka stubbskotten.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

JensSkoog  
#350042 Vilken djungel :mrgreen: Men jamen blir det snyggt :grin: Du har jobb några dagar här. Gott att höra att du tycker KM'n är lämplig i det här arbetet, @busholle. Som den glada amatör jag är, skulle jag blitt fast i röjskogen och inte kommit ur igen om jag tog en sådan röjning med vanlig klinga :mrgreen:
Senast redigerad av JensSkoog lör 07 nov 2015, 23:42, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350044
jannee skrev:Nyinköpt mark eller vad är orsaken till att du är ute så pass sent :?: .


Det finns nog ingen bra ursäkt, denna fastigheten har varit i familjen i åtminstone 100år. Den som skött den senast var min morfar och han skötte skogen enligt gammal skola med höga plantantal, röjning av endast löv och många försiktiga gallringar med högt stamantal fram till slutavverkning. Men i detta fallet vet jag inte vad som missats. Beståndet är lite speciellt eftersom det är en bank med massor från ett vägbygge som troligen fått klara sig själv utan plantering eller annan skötsel.
Bidragande orsak kan vara att fastigheten ligger halvvägs till Växjö 3,5 mil hemifrån.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350045
JensSkoog skrev:Vilken djungel :mrgreen: Men jamen blir det snyggt :grin: Du har jobb några dagar här. Gott att höra att du tycker KM'n är lämplig i det här arbetet. Som den glada amatör jag är, skulle jag blitt fast i röjskogen och inte kommit ur igen om jag tog en sådan röjning med vanlig klinga :mrgreen:


Vanlig klinga? Har du inte strandklinga? :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).