Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Brandsläckare

9 inlägg 4964 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Brandsläckare

Gaffe  
#349933 Fick påtalat från försäkringsbolaget att jag behöver ha en brandsläckare 4 kg pulver lägst klass 27 A 183 BC till min Branson 5025R. Då traktorn är hyttlös tänkte jag mig ett brandsläckarskåp för att skydda mot väder och vind. Har hittat 4 kg släckare enligt klassning ovan med fordonshållare hos Swedol. Dock så hittar jag bara skåp för 6 kg släckare, vill ha så slimmat skåp och montage som möjligt. Alternativt är ju att låta plåtslagaren bocka till ett.
Någon därute som sitter på goda idéer?



   TS
Avatar Fallback

Re: Brandsläckare

axwell  
#349944 Det finns ju brandsläckare med fordonshållare, inte behövs det något skåp, det skall gå blixtsnabbt att få fram släckaren.
Mitt bolag kräver en skylt som visar var den sitter.

Helst vill dom att jag skall ha en 6-kilos på min 2400 kg tunga anläggningsmaskin. Vikten har försäkringsbolaget hittat på, dvs minivikten för den kategorin.

När jag förklarat att traktorn i originalutförande vägde 680 kg brukar det vara perfekt med en 2-kilos, det finns ingen vettig plats för större.

Avatar Fallback

Re: Brandsläckare

Gaffe  
#349953 Denna hade jag tänkt, finns fordonshållare till http://www.swedol.se/br-4011.html

Jovisst tar det någon sekund extra att ta den ur ett skåp, men snö, lera, regn, solljus, grenar, you name it sliter och kan medföra att den inte fungerar när den väl behövs.

   TS
Avatar Fallback

Re: Brandsläckare

axwell  
#349960 Samma företag har även skylten, vet inte om ditt förs. bolag kräver det.

http://www.swedol.se/br-4314.html

Det där blir nog bra, inte allt för blodigt dyrt heller.

Användarvisningsbild

Re: Brandsläckare

Rasken  
#349995 Skaffa en 6 kg utan skåp. Brinner det i maskiner, då går det fort....

Och mängden behövs vid eld från maskiner!

Grannens Avant på 700 kg började brinna vid ett svetsarbete, han han inte ens två meter innan den var totalt övertänd. Och en brandsläckare på 6 kg räckte inte att släcka.

Jag tror inte att brandsläckaren tar någon större skada att sitta oskyddad i ute miljö. Man skall ju ändå byta ut den efter några år.

Avatar Fallback

Re: Brandsläckare

TheJo  
#349996 Brandsläckarna som står ute på min arbetsplats har denna typ av skydd.
Smidigare än ett skåp.

Bild

Avatar Fallback

Re: Brandsläckare

Hema  
#350002 Förnämligt!

Ja en 2kg släcker inte mycket.

Användarvisningsbild

Re: Brandsläckare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350017 Jag tömde nio stycken sexkilos i grävmaskinen innan det slocknade, på jobbet brann en annan firmas pickis upp, de tömde tolv sexkilossläckare i den.

Avatar Fallback

Re: Brandsläckare

Gaffe  
#350027 Får bli två sånna här då [emoji2]http://sbaleverantoren.se/produktsortiment/pulverslackare-50kg-stalbehallare-art-nr-88050/12.product

Nu handlar det ju om att uppfylla ett försäkringskrav.
Thejo, skyddssäcken såg ju smidig ut.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).