Skogshistoria

Bedömd virkesanvändning år 1855

27 inlägg 28101 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bedömd virkesanvändning år 1855

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349905 Jag hittade en bedömning om hur virkesanvändningen såg ut i Sverige runt år 1855, som kanske kunde vara av intresse för forumet.

Ca 50% gick till brännved i spisar och kakelugnar.

Ca 14% gick som byggnadsvirke till hus, båtar och broar.

Ca 28% blev träkol till järnhanteringen.

Ca 2% gick till diverse industrier.

Ca 6% gick på export.

Källa: Bonden i svensk historia, del III sidan 173, av Sten Carlsson.
/Niklas


Senast redigerad av Niking lör 07 nov 2015, 13:24, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bedömd virkesanvändning år 1855

Camwood  
#349906 Av siffrorna kan man se att sågverksbomen inte kommit i gång ännu. Det dröjde ett årtionde till. Andra delen av 1800 -talet var det mest expansiva för sågverksindustrin med en peak vid 1870-1890 talet.

Avatar Fallback

Re: Bedömd virkesanvändning år 1855

isteskog  
#349913 Och miljörörelsen som påstår att det storskaliga skogsbruket började först på 1950-talet! Inte kan väl dom ha fel i historiebeskrivningen?







Obs! (ironi) :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Bedömd virkesanvändning år 1855

Fredrik Reuter  
#349925 Hej,
Det var intressant, det var inte med några volymer?

Användarvisningsbild

Re: Bedömd virkesanvändning år 1855

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349954 Nej! Varken ståendes eller uttag.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bedömd virkesanvändning år 1855

Camwood  
#350190 Här är siffror på exporten och priser! Ger ju inte svar på dom ovan redovisade siffrorna men kan je en vink om produktionen.
1447003530_export_1860-.jpg

1447003545_priser_sagade_1860-.jpg

Användarvisningsbild

Re: Bedömd virkesanvändning år 1855

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352238
Niking skrev:Jag hittade en bedömning om hur virkesanvändningen såg ut i Sverige runt år 1855, som kanske kunde vara av intresse för forumet.

Ca 50% gick till brännved i spisar och kakelugnar.

Ca 14% gick som byggnadsvirke till hus, båtar och broar.

Ca 28% blev träkol till järnhanteringen.

Ca 2% gick till diverse industrier.

Ca 6% gick på export.

Källa: Bonden i svensk historia, del III sidan 173, av Sten Carlsson.
/Niklas


Intressant att järnbruken förbrukade 28% av landets virke. På de orter där det fanns bruk har nog nästa all skog gått raka vägen till ugnarna...
Vi har ju gott om gamla kulturminnen i form av kolbottnar och vägar som tydligt visar att behovet av kol måste ha varit enormt! Det måste väl ha varit rena kalhyggen redan på den tiden på de platser där de tog ut kol?

Användarvisningsbild

Re: Bedömd virkesanvändning år 1855

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352244 Jo, det var ju på den tiden skogsarbetare fick lägga på ett kol då och då. ;-)
/Niklas
Senast redigerad av Niking tor 19 nov 2015, 18:46, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bedömd virkesanvändning år 1855

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352245 Definitivrt var det kallhyggen runt bruken. Men jag tror man försökte få upp ny skog också. Fast det tar ju sin tid.

Användarvisningsbild

Re: Bedömd virkesanvändning år 1855

totte  
#352249 Sen var det ju inte den stora gammelskogen som kolades som regel. Men nog gick gruvorna och järnbruken hårt åt skogen, det gick åt mycket virke i gruvorna också till stöttor och annat.

Avatar Fallback

Re: Bedömd virkesanvändning år 1855

Hugin  
#352299 ... stöttning i gruvor: jodå, även "pit props" var ett sortiment på 50- och in på 60-talet (till engelska kolgruvor i Cornwall) innan den verksamheten gick i graven.

Användarvisningsbild

Re: Bedömd virkesanvändning år 1855

machonisti  
#352395 En del äldre häromkring pratar om propsar och pekar på massahögen. Tyder väl på att det var ett viktigt sortiment en gång i tiden.

Användarvisningsbild

Re: Bedömd virkesanvändning år 1855

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352480
machonisti skrev:En del äldre häromkring pratar om propsar och pekar på massahögen. Tyder väl på att det var ett viktigt sortiment en gång i tiden.


Vad häftigt, har du vetat om vad de menar med props?
Jag har själv aldrig hört det, varken i Finland eller i Sverige men tycker att det är kul att uttrycken lever kvar.

Skulle vara intressant att få se en 1800-tals skog, stamtäthet, medelstam osv.

Användarvisningsbild

Re: Bedömd virkesanvändning år 1855

machonisti  
#352483 Nä har aldrig riktigt förstått uttrycket. Flertalet av de verksamma på 50 talet pratar endast om props som skulle barkas innan leverans. Har nog trott att de menade vanlig massa.

Användarvisningsbild

Re: Bedömd virkesanvändning år 1855

totte  
#352506 Uttrycket "pitprops" eller bara "props" förekom i mina hemtrakter i Småland på femti- sextitalet. Det höggs en hel del sånt i trakterna, kördes till Halmstad och skeppades ut till England och deras kolgruvor. Pit = håla, grop, i det här fallet gruva, gruvhål. Prop = stötta. Alltså "gruvstöttor".

Har inga siffror på det men jag vet att det var en ganska omfattande handel. Storbrittannien är ju mycket fattigt på barrskog, lämplig för såna här ändamål, så i stort sett allt importerades.

Läste just på Wikipedia att mycket skeppades över från Kanada https://en.wikipedia.org/wiki/Pit_prop och såg nånstans att det kom från Ryssland också.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).