Skogsvagn (Huggarvagnar)

Vilken hydraulvinsch ska man köpa?

8 inlägg 11801 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilken hydraulvinsch ska man köpa?

asseasse  
#34481 Behöver en radiostyrd hydraulvinsch och undrar om någon vet vad det är för skillnad mellan märkesvinscharna och exempelvis weimers lite billigare variant?

Den ska sitta på en Patruuna 3200-vagn och kunna dra fram både rejäla rotstockar av tall samt högar med klenare träd.

Har sett att man kan välja mellan 6mm och 8 mm vajer. Vad duger en 6 mm vajer till? Finns det något som den inte klarar som gör det förnuftigare att satsa på 8 mm istället?

Tacksam för tips! Har sett att det finns endel äldre trådar i ämnet och har läst dessa men tänkte att det kan finnas fler synpunkter...

/andreas.



   TS
FTG
Avatar Fallback
Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34525 Hej..
Jag inhandlade en We-1400 i våras och är mycket nöjd med den..
En mycket välfungerande vinsch som levererades helt komplett med slangar och en bra monteringsanvisning...Valde 1400:an just för 6mm vajer..Dels för att du får på mer vajer på trumman(40meter) och att den är smidigare och lättare att dra ut..Jag har sedan tidigare ett mekaniskt Star vajerspel med grövre vajer..Även det funkar bra, men..Det är bra mycket mer okänsligt när man vinschar in vajern..Lätt att köra fast stockarna, just för att det inte säger ifrån på samma sätt..Givetvis är en 6mm vajer klenare än en 8mm..men innan du drar av en 6mm så är du nog på vippen att dra sönder något annat istället..Risken är nog större med skärskador,brytningar på vajern och sånt..Men det kommer du inte ifrån med en 8mm heller..
Detta var mina åsikter.. :)
Mvh. Ulf

Användarvisningsbild
totte  
#34530 En 6 mm 144-trådig wire har en brottlast på ca 2 ton eller mer, det är som Ulf säger innan du drar av den så har du antingen dragit sönder nåt annat, eller så har du vält ekipaget.

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34571 Har kört med en Moheda som drar 1800kp och den har 8mm wire.
De går bara på 35 m med 8 mm på min.
Har för mej att brottgränsen på en dragande wire ska vara dubbelt dragkraften och vid lyft 4 dubbel.

Avatar Fallback
asseasse  
#34963 Tack för svaren!

Är det någon som vet mer om det finns några skillnader mellan We- (Weimer) vinscharna och skogsvagnstillverkarnas (ex Mohedas), dvs skillnader i konstruktion och kvalitet. We-vinschen är väl en kugghjulsvinsch har jag för mig - är det bra eller dåligt och är exempelvis mohedas vinsch också en kugghjulsvinsch eller sitter den direkt på hydraulmotorn? Har någon av dem variabel indragningshastighet / lättare eller tyngre att dra ut el. dyligt?

/andreas.

   TS
Avatar Fallback
Valtra6850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34983 Jag har en Moheda, ser likadan ut som weimers.
Funkar jättebra, frihjul när du drar ut wiern, när du stannar upp i dragläge så är stocken bromsad.
Kan varmt rekomendera.........

Avatar Fallback
Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34990 Jag skulle tro att de flesta vinscharna som finns på marknaden har kugghjulsutväxling..några har kil-remmar som sköter kraftöverföringen har jag sett..Hur det funkar vet jag inte.. :roll: Jag har bara sett en vinsch som är direktdriven och det är en vinsch från Svensson Maskin AB..
Fördelar och nackdelar är svårt att säga någonting om...Men kugghjulsvinschar är ju beprövade konstruktioner..och ju mindre brytningar på vajern desto bättre..Därav valde jag en vinsch från Weimer.
M.v.h Ulf

Avatar Fallback
ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35146 Jag trodde Vretens var direktdrivna, iallafall de som
är några år.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).