Skogsvagn (Huggarvagnar)

Vatten i oljan

3 inlägg 2291 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vatten i oljan

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34969 Har fått vatten i systemet på vagnen :? Hur göra för att få ut det? Är det bara att byta olja ett par ggr eller finns det andra knep?



   TS
FTG
Avatar Fallback
kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34976 Nja man kan väl prova att låta den stå ett tag och tappa ut så mycke vatten som det går genom bottenpluggen, sedan släppa ner en vattencell eller vad det kallas. Matrealet i "cellen" suger åt sig vatten varvid "cellen" växer, denna bytes eftersom den blir mättad. Jag har inte testat denna "cell" på hydraulolja, utan bara i dieseltanken. Oljan kostar ju en liten slant nuförtiden så det kan vara värt ett försök. Man får lätt "vattengegga" i hydralsystem som går för kalla, men kan kanske vara svårt att undvika på ex en traktorvagn med eget hydraulsystem.

Avatar Fallback
roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35024 Ja det är ingen risk den går för kall, snarare tvärtom. Men jag ska kolla det där du tipsar om. Kanske finns speciellt för olja med lite tur.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).