Skördare

Hjälp att få igång en Valmet 911

16 inlägg 12675 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hjälp att få igång en Valmet 911

joeljaktas  
#349673 Hej, har en 911 -95a (?) som stått i 10 år som jag skulle vilja ha lite hjälp med att få igång! Bland annat så startar inte dator (eller skärmen) när man startar maskinen och nivelleringen verkar inte fungera. Jag vet inte om det är jag som gör fel eller om det är maskinen det är fel på? Om någon som kört valmet 911 eller har lite erfarenhet skulle vilja hjälpa mig vore jag tacksam!



   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp att få igång en Valmet 911

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349737 Är det nåt liv alls i datorn då?
Om det är en Maxi så ska det vara kylfläktar som låter i den. Finns en strömbrytare på baksidan av datorn i så fall tror jag.
Är det VMM1000-dator så borde du kunna välja förare med nån av trädvals-knapparna på högerspaken (utan att skärmen funkar) och se om aggregat-funktionerna börjar funka efter det. Det bör finnas en strömbrytare för att stänga av datorn nånstans på nån av panelerna.
Är det VMM2000, så vet jag inte, har aldrig varit i närheten av en sådan :smile:

Nivelleringen kör du genom att hålla in nedersta knappen på vänster spak och röra spaken.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att få igång en Valmet 911

joeljaktas  
#349832 Det är en maxi-dator som inte startar alls. Under skärmen ser man en fläkt som inte är igång och på panelen bakom stolen lyser det en grön lampa på vcu'n i alla fall..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp att få igång en Valmet 911

Vardon  
#349847 Allmän felsökning på diverse gammal elektronik

Öppna och försök mäta inte bara lita på lysdioder, kan finnas flera olika mätningar in.

Kontrollera så det inte sitter något batteri och gömmer sig. Ofta man kan laga genom att byta ett batteri.

Ger den ut nånting till tex display eller utgång.

Avatar Fallback

Re: Hjälp att få igång en Valmet 911

Larsi  
#349984 Förmodligen sitter det ett litet klockbatteri fastlött på ett av kretskorten som är backupbatteri
Är det ingen ström i det går inte datorn igång
Du får öppna och titta
/Lars

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att få igång en Valmet 911

joeljaktas  
#350156 Manuell nivellering fungerade i alla fall så nu slipper man sitta i 45 graders lutning i hytten och fippla :o tack!

Vart sitter detta kretskort Larsi? I skärmen, i vcu'n eller någon annan stans?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp att få igång en Valmet 911

Larsi  
#350171 Det sitter i skärmen,så öppna den så ser du förhoppningsvis batteriet och kan mäta upp det
Har för mej att det var 3 volt i nya batteriet och 0,1 i det gamla.Då hade maskinen stått någon månad över sommaren.

Avatar Fallback

Re: Hjälp att få igång en Valmet 911

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350182 Tror att jag bytte batteriet på brorsans Maxi en gång också, fast jag har för mig att datorn fortfarande startade, men inte laddade programvaran då BIOS-inställningarna hade nollställts. Jag kan ha fel dock, var ganska längesedan.

Jag har även lagat nån kabel som går mellan strömkontakten och själva datorn minns jag. Den hade bara förstört sig själv spontant typ, men det var också längesedan så jag minns inte exakt hur det såg ut.

Börja med att kolla att du får fram spänning inuti datorn, kan ju vara enkla fel som trasig strömbrytare och sånt.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att få igång en Valmet 911

joeljaktas  
#350733 Mätte och märkte att det inte fanns någon ström fram till datorn, antagligen kabelbrott för säkringarna är hela. Så jag tog en extern strömkabel med 24 V och skulle testa att få igång datorn men fortfarande inget liv... Vart i dator kan jag mäta nu tro?

Sen funderar jag på vad det är som startar datorn i vanliga fall, är det bara att den får ström så startar den? Det är ingen knapp jag missat?

Har även sett att det finns plats för ett uttagbart kort i sidan på datorn, vad är det?

mvh

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp att få igång en Valmet 911

samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350932 Kan ju vara minus/jordkabel som är av.

Avatar Fallback

Re: Hjälp att få igång en Valmet 911

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351065 Jag hade absolut för mig att det fanns en strömbrytare någonstans på lådan?
Maskin är såld och jag hittar tyvärr inga bilder, men annars brukar ju strömbrytare vara en bra plats att börja felsökningen på.

Den har väl diskettstation på ena sidan och en kortplats för PCMCIA-kort på andra sidan om jag minns rätt?
Använde bara disketten själv, vet inte om den andra hade nån funktion.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att få igång en Valmet 911

joeljaktas  
#352460 Det blir till att skicka iväg datorn till koppom maskin på måndag så får dom kolla på den.

Blev lite intresserad av möjligheten att sätta i en bärbar dator istället med programvara från komatsu/valmet men kanske är för besvärligt?
Någon här som har gjort det?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp att få igång en Valmet 911

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352654 Finns en tråd här: Knegarn - valmet maxi
Känns som det varit uppe i nån mer tråd, men hittar den inte just nu.
Tror förresten att jag har en backup på brorsans MAXI från hans 911-96 någonstans ifall att behovet skulle uppstå.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att få igång en Valmet 911

mattias  
#358766 Hej! När Maxidatorn i vår 901a blev svart så satte vi in en vanlig bärbar dator. Den funkade bättre och var betydligt snabbare. Hårddisken fungerade på Maxidatorn så vi lyckades kopiera det vi behövde till laptopen. Sen en omvandlare till strömförsörjning och en annan hållare i maskinen. Vi tog med laptopen hem över natten, tänkte att man skulle slippa kondens och fukt då. Kanske vi gjorde en tråd om det här på forumet. Ska kolla...
Mvh Mattias

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att få igång en Valmet 911

mattias  
#359220 Hej. Tråden heter Valmet 901. I slutet av tråden står det om när jag bytte till en bärbar dator. Hoppas allt löser sig.
//Mattias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).