Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Ny miniskotare under utveckling

130 inlägg 56181 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116063 Några nackdelar till då.

1. Maskinen blir ganska stor och kanske rent av då tung att den inte går att köra/frakta på ett b-kort. I så fall försvinner många potentiella köpare. (kanske har jag fel)
2. Den går bara att använda i skogen.
3. Maskinen kommer vara upptagen då många vill ha den dvs på helgerna när folk är lediga.
4. Vissa kommer köra skiten ur dom och andra kommer i ren okunnighet åstadkomma samma sak.
5. Maskinen kommer bara finnas nära för ett fåtal markägare vilket gör att transporterna blir långa.
6. Någon kör sönder den och vips så kan du inte använda den helg då du bokat den.
7. Vädret sätter stopp en helg.... ja du fattar.

Sen har vi ju de tekniska problemen vilka jag inte ska gå in på så mycket men det här med att ha drivhjulen bak istället för fram. Det är ju ingen slump att man satt dom fram. Finns nog både för och nackdelar men som sagt dom flesta borde ju gjort rätt.

Det där med priset inte är så viktigt för att de är samägda köper jag inte för fem öre. Vi vet ju hur det där med timeshare brukar bli. Resonemangen/försäljningsknepen brukar låta ungefär likadana i de fallen.

Sen kan jag nog tycka att den där flexboggin nog är bra men att det är något som yrkesförare behöver. En "amatör" som kör lite då och då har inte samma behov av "åkkomfort"

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116067
matte57128 skrev:Tycker det är olyckligt att denna tråden spårat ur, framför allt är det olyckligt att folk inte kan förstå att andra människor inte alltid tycker som de, och att man då sågar dessa oliktänkande och avfärdar dom som bakåtsträvare och/eller idioter är i det närmaste katastrof.
Om jag skulle till att utveckla en ny produkt för marknaden skulle jag försöka vara väldigt lyhörd för åsikter och synpunkter från andra människor, särskilt om man ger sig in i ett forum av denna eminenta karaktär, där den samlade erfarenheten i ämnet bör vara av ungefär samma, i år räknat, dignitet som jordens ålder. Det här är alltså en kunskapsbank som vida överstiger den erfarenhet en man skulle kunna samla på sig på en livstid ens med den bästa av viljor, och att då visa en sådan enorm ovilja att ta till sig av det som skrivs verkar ju i det närmaste häpnadsväckande.

Det är dock inte bra att den trevliga stämning och positiva attityd som normalt sett råder här rubbas av en enskild användare som inte respekterar andra åsikter än sina egna. Vi kan väl låta den typen av människor fortsätta att lyssna enbart till sina egna idéer och roas åt hur mycket de kommer att lära sig av det, snarare än att slänga käft med dom - tro mig, det går dom helt förbi i alla fall.


Javist är det så men jag vill ändå väcka en tanke hos dom, eller den som kanske eventuellt skulle kunna vara för blåögd och gå på en blåsning att verkligen tänka efter först och göra en riktig granskning av den så kallade uppfinnaren och eventuell organisation. Med granskning så menar jag allt man kan hitta som exempel utskrift från kronofogde, skatteverket m.m. Jag hoppas verkligen att ingen ska bli lurad, det är så trist.

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

Siljansringen  
#116412
Skogstomte skrev:Amen.



Har nu lagt ut hela historien varför den här idén kom till på www.myrstacken.com , där kan du som är positiv till denna maskinutveckling kan vara med. Övriga får gärna fortsätta som dom alltid har gjort, dom som vet hur negativt allt kommer att bli, har jag inget intresse av att offra mer tid på.
vänliga hälsningar från uppfinnaren.

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131859 Har det tillverkats något exemplar än?

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349727 Kan man utgå från att projektet inte tog fart?

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

Siljansringen  
#349844 Maskinkroppen finns.
Nästa steg är midjan som blir svårast att få till, men jag får hjälp
av en äldre maskiningenjör som tycker det här en kul idé.
Tyvärr saknar jag tillräckliga kunskaper när det gäller hydrualik.
Här gäller det att räkna rätt på funktioner och flöden om inte maskinen
skall bli helt hopplös. Motor finns från en MB buss.
Det får bli Flexboggie i hjulutförande i första försöket. Banddriften kostar alltid mer
att bygga, men i meterdjup snö är det enda som går i 90% av fallen.
Något som förvånar mig är att inte fler reagerar när man ser skador efter stora maskiner.
Sedan är det för billig olja och för dyra arbetare som gör att läget blir oförändrat.
Tvärt om har varit till små maskiners fördel och mer skog till skogägaren.
Utvecklingen går i alla fall framåt, men jag skulle efterlysa några yngre förmågor i projektet för
jag är nu 66 år och hinner i vart fall inte med att nöta ut någon maskin.
Se vidare på http://www.myrstacken.com
vänliga hälsningar från innovatören.

Användarvisningsbild

Re: Ny miniskotare under utveckling

Camaro1969  
#629274 även hemsidan är alltså ett minne blott...

rätt kul tråd iaf=)

Användarvisningsbild

Re: Ny miniskotare under utveckling

totte  
#629279 Siljansringen funderar fortfarande på något: Siljansringen - Världens bästa gallringsskotare?

Användarvisningsbild

Re: Ny miniskotare under utveckling

Camaro1969  
#629282
totte skrev:Siljansringen funderar fortfarande på något: Siljansringen - Världens bästa gallringsskotare?


haha ja se där.. kändes nästan bekant på nåt vis=)

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

Siljansringen  
#636735 Hyttens bredd är konstant, virkesstakarna är vridbara, om de kommer mot ett träd vrids de undan från trädet. Så det finns ett svar på frågan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).