Gallring

För varmt än?

11 inlägg 4818 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

För varmt än?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349140 Är det för varmt att gallra gran? 6-12 grader har vi nu. Bättre att ta frötallar först?

Är så sugen på att börja gallra imorgon... :)



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: För varmt än?

ÅsaNisse  
#349141 Japp! Du blir bara svett.
Skämt åsido så ska väl dygnstempen vara nere under +5 för att undvika rotröta och svamp i stubbarna.
Gäller dia > 5 cm, men är de mindre så snackar vi ju bara röjning.
Ta du frötallarna så länge så ger det sig om det blir någon vinter i år. Skidanläggningarna i Götaland och Svealand spås ju en bister framtid.

Avatar Fallback

Re: För varmt än?

jannee  
#349142 Åsa Nisse, du menar väl svettig i stället för bister framtid för skidanläggningarna. :lol:

Användarvisningsbild

Re: För varmt än?

Fredrik Reuter  
#349214 Hej,
Jag vill inte leda in dig på några saker du ångrar, men personligen så är jag inte så orolig för att hugga gran nu i November, trots värmen.
Det jag lärt mig är att svampen är aktiv så länge det är plusgrader, minst vid +1 grad, mest vid maxtemp på sommaren. Gränsen +5 medeldygnstemp har nog satts för att få ett värde att hålla sig efter, troligtvis där forskning visat att spridningen är "acceptabel".

Men så är jag också luttrad efter min tid som skördarförare och alla diskussioner om pergamentssvampen vara eller inte vara.

Användarvisningsbild

Re: För varmt än?

Seb macahan  
#349222 Vill nog hålla med föregående talare i ämnet. I tråden: När dör stubben?
är ämnet i gång och trådarna är väldigt lika.
De svar jag har fått från expertis är att hugga Nov-Feb/Mars. Dygnstemp på under +5 (vilket för övrigt också är en skröna) +2 om vad man har kunnat mäta och förmodligen runt nollan för o vara helt säker. Dessa dygnstemperaturer 2veckor i sträck existerar ytterst sällan i Blekinge iaf. Ett alternativ om man ska manuell hugga är ju faktiskt o behandla med Ad-blue eller Rot-stop om man är osäker. Så mycket jobb är det ju inte o spruta på lite på varje stubbe. Eller som jag gjorde när jag högg rågångar förra sommaren o glömt sprutan hemma, pissa på varje stubbe..............En metod som i sig skulle kunna vara rätt rolig men kräver en del intag av alkohålhaltiga drycker i burk för att bli någorlunda effektiv. Det var inte så många stubbar den gången :wink:

Användarvisningsbild

Re: För varmt än?

Fredrik Reuter  
#349223 Ja, och ska man vara lite krass så säger vissa att urea (alltså att pissa på stubben) är det enda medlet som verkligen motverkar svampen.
Hur det ligger till egentligen låter jag vara osagt...

Avatar Fallback

Re: För varmt än?

jannee  
#349248 Spridning av rötsporer är något folk bara gissar sig till. Var med om att gallra på 60 talet. så pass sent på våren att det var sav. Mitt jobb var att handbarka massaveden. M.a.o. var optimal årstid för eventuella rötsporer att spridas. Har senare kalavverkat dessa bestånd och inte funnit mer röta i dessa bestånd än i övriga.
"Tror" inte Mangan behöver bekymra sig speciellt mycket över spridningsrisken.

Avatar Fallback

När jag börjat "vinteravverka" furan för tidigt har den ibla

brassel  
#349278 Kanske risk att furan blånar dock och ramlar ner i sämre kvalite?

Användarvisningsbild

Re: För varmt än?

Lajodi  
#349626
1446746152_dsc04003.jpg
1446746074_dsc04001.jpg
1446746071_dsc04000.jpg
Jag har själv satt igång att gallra gran sedan ett par veckor, går med en flaska Rotstop och sölar på varje stubbe. Framtiden får visa om det haft någon verkan. -eller egentligen kommer jag väl aldrig veta hur det hade sett ut utan rotstop, -men det kostar ju inte mycket och är enkelt att hantera.

Användarvisningsbild

Re: För varmt än?

Seb macahan  
#349675
jannee skrev:Spridning av rötsporer är något folk bara gissar sig till. Var med om att gallra på 60 talet. så pass sent på våren att det var sav. Mitt jobb var att handbarka massaveden. M.a.o. var optimal årstid för eventuella rötsporer att spridas. Har senare kalavverkat dessa bestånd och inte funnit mer röta i dessa bestånd än i övriga.
"Tror" inte Mangan behöver bekymra sig speciellt mycket över spridningsrisken.


Jag gissar mig till att det forskas rätt mycket på området för att vara gissningar. Jag gissar också att tack vare att träden savade så pass mycket så blev detta ett skyddande lager för svampen att tränga in. Jag har hört en del forskare som har gissat sig till att det går att "stänga" öppna ytor med parafin mm. Vill också nämna ett område hemma där det höggs stängsel stolpar på 70-talet under sommaren längs en gärdsgård i skogen. Från denna gärdsgårds och 15-30m ut har nästan 100% av träden röta längre in nästan ingen röta alls. Kan ju vara en slump men det ser ganska uppenbart ut när man ser det.
Men absolut, jag vet inte. Men fan vet om jag vågar chansa när behandling kostar 212kr till 30m3fub (manuellt) i gallring.

Avatar Fallback

Re: För varmt än?

rikard_e  
#349683 Jag kör gallring nu, visst är det varmt, men inte så blodigt.

Rotstopp + färg har jag om du vill börja gallra nu.

Jag blandar i duschflaska ca 5 dl varje dag och kör, räcker till mången träd.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).