SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

[MA] Stihl 2 in 1 laser, testkörning

40 inlägg 18703 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

[MA] Stihl 2 in 1 laser, testkörning  ARTIKEL

Fredrik Reuter  
#349617 Är man galen i teknik och speciellt ny teknik så finns mycket spännande att titta närmare på.
Kommer ni ihåg när vi diskuterade Uppkopplad motorsåg och laser på motorsågar, jag kunde inte riktigt släppa detta.

Så, i min vidaresökning så fann jag att motorsågstillverkaren Stihl faktiskt sedan 3 år tillbaka har ett tillbehör till sina motorsågar med laser (riktlaser och enklare längdmätning).
Jag kollade och vi hade inte skrivit något om denna produkt tidigare på skogsforum och jag själv visste inte heller om den. Så jag kontaktade Stihl och fick möjligheten att testa produkten.

Sagt och gjort. När man testar något så är det efteråt svårt att sätta ord på det hela så denna gång har jag tagit ett steg längre och gjort en liten videogenomgång (se nedan).

Hoppas ni gillar klippet, jag har försökt vara så saklig som möjligt men eftersom detta inte är något man gör dagligen så är det svårt att få fram allt som man vill.

Produkten heter ”Laser 2 in 1” av den anledning att en innehåller två funktioner. Det primära är att lasern fungerar som en hjälpmedel att ta ut en bra fällriktning av stående träd, man förlänger de riktmärken som idag finns på de flesta motorsågar idag. Det andra är att man kan använda samma laser till att mäta kortare vedlängder utan måttband. Man ”kalibrerar” lasern för en fast längd och sedan kan man kapa dessa längder med hjälp av lasern.

Min personliga sammanfattning är i alla fall att produkten fungerar bra för mig. Som ni ser i klippet nedan så blev jag plötsligt en riktigt fena på att fälla träd dit jag vill. Och det ska ni veta att detta har inte varit min starka sida. Men nu var det slutskakat på huvudet hos min radarpartner i skogen (min far) och fastfällningarna var under testen obefintliga.
Tilläggas bör är att detta givetvis inte är någon mirakelprodukt. Jag fokuserade givetvis extra noga att få lasern rätt under testen och speciellt eftersom jag filmade. Men jag är skapligt säker på att jag inte ”limmat” några tidigare fällningar som jag gjorde med lasern.

Jag har också låtit andra testa lasern, även ett riktigt proffs.
Han såg fördelar med lasern men det var inte det första han skulle köpa. Och det är ganska rimligt, fäller man dagligen så sitter fällriktningen oftast i ryggmärgen.

Något som vi dock diskuterade var om det skulle gått att med rimlig noggrannhet mäta längre stocklängder än det går idag. En liten dröm uppkom att det vore en riktigt bra grej om man kunde mäta 55:or med noggrannhet vid fröträdsfällning. Det blir ju ganska ofta 2 eller fler kvistfria rotstockar vid fröträdsfällning och hade man då haft lasern kalibrerad på 55dm så hade man kunnat skippa måttbandet helt (massaveden körs fallande med ögonmått).

Annars fungerar Stihl 2-in-1 även bra för vedkapning utan måttband (se videon). Men det får inte bli för långa längder såklart, men upp till 1m som jag testade fungerade bra.
Det hade dock varit bra om man kunnat vinkla lasern i horisontalplanet vid vedkapning, lasern hamnar strax utanför stocken om man vill mäta med sågsvärdet (och det vill man eftersom det då är enkelt att påbörja kap när man mätt in).

Stihl 2-in-1 laser kostar runt tusenlappen i butik. Det känns som ett rimligt pris, speciellt med tanke på att vanliga laserpekare i ”Class 2” med lite kvalitet oftast kostar från 600 kr och uppåt.
Det är alltså en Class 2 laser med rött ljus som används. Den drivs av två stycken 1,5V AAA batterier och de timmar jag kört den har inte batterierna behövts bytas, de verkar räcka länge. Class 2 laser är den ”vanliga” klassen för konsumentlaser, laserpekare etc.

Troligtvis har denna produkt sin kundkrets, kanske inte bland renodlade proffs som sagts tidigare, men för oss glada amatörer som tröttnat på ständiga fastfällningar och med en dragning åt teknikfreakshållet, ja, då kan den passa!

Sedan måste man givetvis ha en Stihlsåg, och inte vilken Stihlsåg som helst, Laser 2 in 1 passar på modellerna MS 171 till MS 291 och tyvärr passar den inte modeller med handtagsvärme (W-modeller).

Detta är min bild av Stihls laserenhet 2-in-1, äger du själv en, eller funderar på något, skriv gärna här i tråden.

Här följer videon, Värmländska och en massa "öhhh..." får ni mer på köpet! :lol:



Länk till produkten hos Stihl: http://goo.gl/gjP34M

#miniartikel15



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: [MA] Stihl 2 in 1 laser, testkörning

Ängagärdet  
#349619 Kul mojäng! Å pm är skickat!

Användarvisningsbild

Re: [MA] Stihl 2 in 1 laser, testkörning

Fredrik Reuter  
#349620 Hej,
Ja, gillar man som sagt teknik så är det lätt att snöa in, jag håller med dig!

Och i slutet av videon ger jag en invit till att köpa vår "SFO" kepa, gör som Ängagärdet om du är sugen och skicka ett PM till mig så återkommer jag!

   TS
Avatar Fallback

Re: [MA] Stihl 2 in 1 laser, testkörning

550  
#349624 Den ser faktiskt användbar ut, hade inte tänkt på att man kunde använda laser till fällriktningen! Skulle eventuellt inte vara så dumt även för proffs som fäller många svåra träd där riktningen är extra viktig (byggnader, ledningar, övergrova träd mm). Amatörer som jag själv är nog för snåla för att lägga ut en tusenlapp extra. Samtidigt funderar jag på om det skulle gå fortare att lära sig rikta om man kör ett tag med laser och det sätter sig "i ryggmärgen".

Längdmätning med laser har väl tagits upp innan i trådar. På 55 dm avstånd borde det väl vara svårt att se lasern + att det är rätt viktigt att inget blir fel med mätningen så stocken blir för kort. Personligen tycker jag måttband fungerar tillräckligt bra och är robust men ändå billigt. Till vedkapning kanske den är ok, halvtråkigt att behöva sätta sågen på stammen varje gång bara.

Offtopic
Har du huggit mycket med motorsåg @Fredrik Reuter? Jag blir lite orolig för hur man själv ser ut på film nämligen (man kanske borde filma sig själv för att identifiera brister). Inte för att vara elak, men du sköter forumet bättre än du sågar (enligt en amatör). Grymt jobb du gör med tester och allt annat här inne!! :smile:

Användarvisningsbild

Re: [MA] Stihl 2 in 1 laser, testkörning

Fredrik Reuter  
#349635 Hej,
Ja, jag tycker den är användbar. Som jag tror jag skrev eller pratade om i videon så den proffshuggare jag pratat med sade att det troligtvis inte var det första just han skulle köpa, men jag vet inte hur mycket specialfällning han ägnar sig åt.

Och nej, till längre längder än någon meter så fungerar inte laser 2 in 1 något bra, det blir för snäv vinkel för lasern. Annars tycker jag det riktigt kul om det kom något med "beröringsfri" mätning framöver.

Och till sist; du genomskådade mig 550! :wink:
Jag är riktigt dålig på att hugga manuellt, tyvärr har jag också varit det sedan starten för många år sedan.

Problemet var att jag gärna ville visa med video men det är svårt att få tag på duktiga filmstjärnor. Då får man ta saken i egna händer. Ingen hade varit gladare en jag dock om jag fått stå bakom kameran och mixtrat. Men man får alltid se det positivt. Kanske öppnar min stelbenta manuellhuggning upp för diskussion och reflektion. Något som kanske gör att mer videos på riktiga proffs kommer fram! :-BD

Att jag sköter forumet bättre än jag sågar tar jag som en komplimang! :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: [MA] Stihl 2 in 1 laser, testkörning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349637 Jag är nyfiken på att se koden som hanterar bilder i inläggen innan jag bestämmer mig för vilket du är bäst på! :D

(Nej, nu var jag taskig. Du gör ett bra jobb med forumet!)

Användarvisningsbild

Re: [MA] Stihl 2 in 1 laser, testkörning

T Landström  
#349638
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Ja, jag tycker den är användbar. Som jag tror jag skrev eller pratade om i videon så den proffshuggare jag pratat med sade att det troligtvis inte var det första just han skulle köpa, men jag vet inte hur mycket specialfällning han ägnar sig åt.

Och nej, till längre längder än någon meter så fungerar inte laser 2 in 1 något bra, det blir för snäv vinkel för lasern. Annars tycker jag det riktigt kul om det kom något med "beröringsfri" mätning framöver.

Och till sist; du genomskådade mig 550! :wink:
Jag är riktigt dålig på att hugga manuellt, tyvärr har jag också varit det sedan starten för många år sedan.

Problemet var att jag gärna ville visa med video men det är svårt att få tag på duktiga filmstjärnor. Då får man ta saken i egna händer. Ingen hade varit gladare en jag dock om jag fått stå bakom kameran och mixtrat. Men man får alltid se det positivt. Kanske öppnar min stelbenta manuellhuggning upp för diskussion och reflektion. Något som kanske gör att mer videos på riktiga proffs kommer fram! :-BD

Att jag sköter forumet bättre än jag sågar tar jag som en komplimang! :grin:


Inget proffs men behöver du en filmstjärna någon gång så kan du höra av dig ;)

Användarvisningsbild

Re: [MA] Stihl 2 in 1 laser, testkörning

Erre  
#349640 Du är född filmstjärna Fredrik!!! :wink:

Ligger lite tid bakom att få ihop det så informativt!

Mer sånt. :smile:

Avatar Fallback

Re: [MA] Stihl 2 in 1 laser, testkörning

tallen100  
#349642 Det var en bra "film", alltid kul med film som slurfi brukar säga :smile:

Användarvisningsbild

Re: [MA] Stihl 2 in 1 laser, testkörning

totte  
#349644
tallen100 skrev:Det var en bra "film", alltid kul med film som slurfi brukar säga :smile:


Slufi brukar ha rätt. Jag tror på Slurfi. Kul att komma på lite hembesök hos Fredrik också.

Lasern har ju sitt användningsområde, men som konstaterats, något universalredskap för mätning i skogen är det ju inte, och en tusenlapp tycker jag är lite för dyrt framför allt som vedlängdsmätare. Skall vi få något som kan mäta stocklängder så lär det behövas någon helt annan princip.

Användarvisningsbild

Re: [MA] Stihl 2 in 1 laser, testkörning

Fredrik Reuter  
#349707 Jamen, tack ska ni ha!

Men är det verkligen så att det inte är värst många som känner till denna produkt, trots att den funnits i 3 år?
För mig var det så, jag sökte vidare på lasermätning främst och då hittade jag denna först på Stihls lokala sajt i Nya Zeeland.

Är det någon som kör med den så skriv gärna här i tråden, det vore mycket intressant att få input från andra!

Annars,
Mangan: Till del kan du ha rätt. Det är ont om tiden när man kör eget och det mesta själv. Därför får man göra stötinsatser och blir egentligen inte guru på något. Men jag ser ljust på framtiden, tror det kan bli ett bättre flöde framöver ... :wink:

Tobias, jag är på! Det vore kul om vi kunde göra något framöver!

Erre: Ja, det håller jag med om, detta gör sig inte själv! Men det är kul och jag investerar gärna lite tid i detta för jag tror det kan ge positiva grejer för framtiden.

Tallen och Totte: Jag håller med er. Så nu kan vi bara önska en genomgång av benutrymmet i en New Holland med @slurfi och en Hermelin! :-bd

Men det vore som sagt intressant att få mer input från några som använder denna laser, skriv som sagt gärna här i tråden i så fall.
Sedan, till nästa gång jag gör något liknande så har jag redan en liten lista på förbättringar. Skriv manus är punkt 1. Att köra "live" från huvudet ger många "..ööhhh" (inte bra).

Sedan har jag redan ett digert material med bloopers, kanske kan bli ett klickmonster framöver... :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: [MA] Stihl 2 in 1 laser, testkörning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349713 Trevligt, jo den där tror jag har nämnts för nåt år sedan, jag har iaf sett den på nån amerikansk sida.

Användarvisningsbild

Re: [MA] Stihl 2 in 1 laser, testkörning

Erre  
#349715
Fredrik Reuter skrev:Jamen, tack ska ni ha!

Erre: Ja, det håller jag med om, detta gör sig inte själv! Men det är kul och jag investerar gärna lite tid i detta för jag tror det kan ge positiva grejer för framtiden.
:


Det tror jag med!
Så det är bara att fortsätta på inslagen linje. :wink:

Avatar Fallback

Re: [MA] Stihl 2 in 1 laser, testkörning

åberg  
#349717
Erre skrev:Ligger lite tid bakom att få ihop det så informativt!


Nu vet vi vad det är för produkt, hur den funkar och hur man använder den. Fredrik är bra på att göra film! :-BD

Avatar Fallback

Re: [MA] Stihl 2 in 1 laser, testkörning

550  
#349731 Du ska absolut ta det som en komplimang Fredrik! Dessutom finns det bra mycket värre filmer med folk som leker med såg utan skyddskläder ens på youtube :grin: Inte dum idé att filma lite i traktorer! Åtminstone jag är trött på reklamfilmer där det beskrivs en massa funktioner för jordbruk (och i broschyrerna står en liten text om att det går att få "skogsutrustning"). Det borde gå att göra vettiga traktorer för skogsbruk också.

Hade lasern kostat ett par hundralappar hade nog folk kunnat tänka sig den, men tusenlappen är för mycket för dem allra flesta. Man kan ju hoppas att det följer med alla sågar i framtiden, då blir det stora serier=billigare :-BD

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).