Skogsnyheter

Södras nya stormanpassade skötselinstruktioner

7 inlägg 2931 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Södras nya stormanpassade skötselinstruktioner

JPW  
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Södras nya stormanpassade skötselinstruktioner

Fredrik Reuter  
#349569 Hej,
Mycket intressant ur flera synvinklar.
Det som slog mig var rubriken att detta är nya stormanpassade skötselinstruktioner.

Sedan ur texten:

Göran Örlander skrev:- Om gallringen i ett grandominerat bestånd påbörjas när träden är 12-14 meter höga, slutförs när de är 20-22 meter höga och om man gallrar bort högst 30-35 procent av grundytan, minskar risken för att beståndet senare ska drabbas av stormskador.


Ursäkta, men detta är ju vedertagen skötsel och gallringsmallar som funnits länge, hur såg Södras gamla skötselinstruktioner ut? :shock:

Användarvisningsbild

Re: Södras nya stormanpassade skötselinstruktioner

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349572 Södra gallringsmallar är generellt hårdare och tidigare än de som rekommenderas från Skogforsk.

Den skillnaden märker jag också mellan olika virkesköpare. Vissa vill gallra nu, medan andra vill avvakta i 5 år. Olika skolor med andra ord.

Vilken skola som har rätt, får ju framtiden utvisa.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Södras nya stormanpassade skötselinstruktioner

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349576 Detta är nya instruktioner sedan innan Gudrun, verkar det som. Så det är inte get nytt direkt, men det har väl tagit sin tid att analysera noga. Övriga aktörer har väl skärpt sedan Gudrun de också, tex Skogsstyrelsen?

Användarvisningsbild

Re: Södras nya stormanpassade skötselinstruktioner

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349577 Det är fortfarande skillnad mellan olika virkesköpares bedömningar och tur är väl det.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Södras nya stormanpassade skötselinstruktioner

alias  
#349609 Som nämnts ovan så är det här inte något nytt direkt. Dessa rekommendationer gällde redan när jag gjorde skogsbruksplaner åt en underentreprenör till Södra för fem år sedan.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Södras nya stormanpassade skötselinstruktioner

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349787 Gamla budord som alla känner till men ingen följer.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).