Öppna kategorin

Lantbrukare/skogsbrukare riskerar en riktig pensionssmäll

30 inlägg 10616 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lantbrukare/skogsbrukare riskerar en riktig pensionssmäl

Rasken  
#347014 Frågan är hur mycket hjälp man får som sjuk....även om man har jobbat största delen av livet.

Innan man blir sjuk, så tror man att samhället skall ta hand om en om olyckan är framme. Verkligheten är en helt annan sak.

Frugan blev sjuk efter fler operationer, inget vi skall gå in på här. Med så otroligt dålig hjälp hon har fått från både sjukvården och försäkringskassan, det kunde jag aldrig tro om Sverige.

Så i mina ögon är det bara en illition. Det bästa är nog att sköta sig själv och ta ut en liten lön.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Lantbrukare/skogsbrukare riskerar en riktig pensionssmäl

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347019 En privat sjukvårdsförsäkring är bra.

Avatar Fallback

Re: Lantbrukare/skogsbrukare riskerar en riktig pensionssmäl

Oden  
#349360 Hej!

Är jag en riktig pessemist? Om jag säger/tror att jag med många andra 60 talister o yngre inte kommer att få se röken av någon pension som räcker till blodpudding varje dag i veckan...

Tycker synd om kommande generationer som skall ta över staffetpinnen ...... :cry:

Känner att jag själv har fått uppleva både det bästa av världar född -65 dvs fått njuta av välfärd som mina anförvanter endast kunnat drömma om. Men ser hur välfärdssamhället som man betalar skatt till försvinner i ett allt större svart hål.....

Oden

Avatar Fallback

Re: Lantbrukare/skogsbrukare riskerar en riktig pensionssmäl

jannee  
#349366 Oden är INGEN pessimist, men troligtvis en realist.
Moderaterna har flaggat för höjd pensionsålder, samma gör nu Löven, så vad är att vänta :mrgreen: .

Avatar Fallback

Re: Lantbrukare/skogsbrukare riskerar en riktig pensionssmäl

tallen100  
#349372 Pensionärer idag som har arbetat närmare 50 år har ju inte så mycket till pension, så det kommer ju inte att bli bättre på något vis i framtiden. Så att leva i nuet är nog det vettigaste folk kan göra, och inte bekymra sej för att dom inte arbetar/tjänar nog för att få en "bra" pension.

Avatar Fallback

Re: Lantbrukare/skogsbrukare riskerar en riktig pensionssmäl

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349424 Domedagen är nära! Hela världen kommer att rämna!

Eller så blir det som vanligt, lite bättre för varje decennium. :)

Avatar Fallback

Re: Lantbrukare/skogsbrukare riskerar en riktig pensionssmäl

åberg  
#349434
Mangan skrev:Domedagen är nära! Hela världen kommer att rämna!

Eller så blir det som vanligt, lite bättre för varje decennium. :)


Det blir nog som vanligt.

Smygande förbättring märker man inte av, men det kryper ändå sakta framåt. Och det kommer alltid sägas att det var bättre förr.

Jag är ju knappt torr bakom öronen, men ni som var med för sisådär 50 år sen, ni kanske kan sprida lite kunskap. Lägg handen på hjärtat och berätta för mig hur boendestandarden var jämfört med idag? Hur många teve-apparater och musikanläggningar hade man? Duschade man varmt varenda morgon och kväll? Hur mycket kött per portion mat i snitt? Hur många människor var feta? Hur många bilar per hushåll hade man?

Min spontana tanke är att jag har råd med rätt mycket som mina föräldrar inte hade.

Avatar Fallback

Re: Lantbrukare/skogsbrukare riskerar en riktig pensionssmäl

jannee  
#349436 80 talet var ett gyllne årtionde, även 70 talet var bra. När jag i dag ser tillbaka var det just den tiden jag amorterade snabbast på min fastighet.
Hela andan i Sverige var också då starkt optimistiskt, ordet besparingar fanns då inte ens på kartan (ordboken). Var nog också under den eran svenskarnas privatekonomi växte snabbast. Smällen kom visserligen 1990 sedan har det bara fortsatt med att gnällas.
Utan tvivel har vi det ännu bättre idag men nu har vi alla blivit bortskämda, därav gnället eller de pessimistiska tongångarna.

Avatar Fallback

Re: Lantbrukare/skogsbrukare riskerar en riktig pensionssmäl

tallen100  
#349440
åberg skrev:
Mangan skrev:Domedagen är nära! Hela världen kommer att rämna!

Eller så blir det som vanligt, lite bättre för varje decennium. :)


Det blir nog som vanligt.

Smygande förbättring märker man inte av, men det kryper ändå sakta framåt. Och det kommer alltid sägas att det var bättre förr.

Jag är ju knappt torr bakom öronen, men ni som var med för sisådär 50 år sen, ni kanske kan sprida lite kunskap. Lägg handen på hjärtat och berätta för mig hur boendestandarden var jämfört med idag? Hur många teve-apparater och musikanläggningar hade man? Duschade man varmt varenda morgon och kväll? Hur mycket kött per portion mat i snitt? Hur många människor var feta? Hur många bilar per hushåll hade man?

Min spontana tanke är att jag har råd med rätt mycket som mina föräldrar inte hade.

Det är ju det som är skillnaden, i dag är klyftan mellan rik och fattig väldigt stor. förr krävdes inte så mycket mer än att familjerna kunde äta sej mätta. Det fanns inte så många "onödiga prylar". Idag "måste" varje familj ha en ny Volvo bara för att grannen har det o.s.v., hur många var "utbrända förr? Dom jobbade hårt och mycket, men tror ändå att dom mådde bättre än folk gör idag.

Användarvisningsbild

Re: Lantbrukare/skogsbrukare riskerar en riktig pensionssmäl

Huggar Herman  
#349443
jannee skrev:80 talet var ett gyllne årtionde, även 70 talet var bra. När jag i dag ser tillbaka var det just den tiden jag amorterade snabbast på min fastighet.
Hela andan i Sverige var också då starkt optimistiskt, ordet besparingar fanns då inte ens på kartan (ordboken). Var nog också under den eran svenskarnas privatekonomi växte snabbast. Smällen kom visserligen 1990 sedan har det bara fortsatt med att gnällas.
Utan tvivel har vi det ännu bättre idag men nu har vi alla blivit bortskämda, därav gnället eller de pessimistiska tongångarna.


På den tiden hade vi ju också en inflation som var betydligt högre än var den är idag. Lånen "betalade sig själva" om man väntade tillräckligt länge. Idag måste man amortera för att bli av med sina lån. (Vilket jag anser är bra.)

Samtidigt så var de reala löneökningarna mycket små, eller tom. negativa under 70- och 80 talen. De senaste 20 åren har de varit betydligt högre. Å tredje sidan så har väl priset på både timmer och massaved sjunkit, realt sett, ganska rejält de senaste 30 åren.

Avatar Fallback

Re: Lantbrukare/skogsbrukare riskerar en riktig pensionssmäl

åberg  
#349444
tallen100 skrev:Det är ju det som är skillnaden, i dag är klyftan mellan rik och fattig väldigt stor.


Så det är egentligen en fråga om fördelning.

Användarvisningsbild

Re: Lantbrukare/skogsbrukare riskerar en riktig pensionssmäl

Göt  
#349460 Tog mina första lån i början på 80 talet 14,75% ränta Det var nog ingen höjdare...Visst ha vi det mycket bättre nu......

Avatar Fallback

Re: Lantbrukare/skogsbrukare riskerar en riktig pensionssmäl

Oden  
#349461 Håller med föregående talare att vi förvisso fått det mkt bättre vad det gäller materiella ting om man nu värdesätter platt tv iPad nya bilar osv.....

Men det som oroar mig är raset vad det gäller sjukvård skola äldreomsorg rättsväsende försvar osv.... X_X

Grundtryggheten urholkas allt mer.... Den dagen det börjar skäras ordentligt bland bidrag o pensioner eller kraftigt höjda skatter eller både och! Det är det som kan stjälpa lasset!

Oden

Avatar Fallback

Re: Lantbrukare/skogsbrukare riskerar en riktig pensionssmäl

tallen100  
#349471 Ja den dagen kommer helt säkert, det börjar redan barka däråt. Så vi kommer med all säkerhet alltid att säga att det var bättre förr, som någon skrev här tidigare. Den bästa tiden har nog redan varit. :???:

Avatar Fallback

Re: Lantbrukare/skogsbrukare riskerar en riktig pensionssmäl

åberg  
#349562
Oden skrev:Håller med föregående talare att vi förvisso fått det mkt bättre vad det gäller materiella ting om man nu värdesätter platt tv iPad nya bilar osv.....

Men det som oroar mig är raset vad det gäller sjukvård skola äldreomsorg rättsväsende försvar osv.... X_X


Ja, de flesta tar sig råd med lyxkonsumtion. Då kan man välja om man vill pensionsspara och ha privat sjukvårdsförsäkring eller ej. En del tycker det är bra att få välja själv, andra tycker det är onödigt krångel.

Värre är det för den som inte har råd med nåt av det...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).