Motorsåg och handhållet

Identifiering av gammal Husqvarna motorsåg

67 inlägg 41305 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Identifiering av gammal Husqvarna motorsåg

totte  
#349323 Skall du köra på Aspen så bör du se till att plocka av cylindern, sota och rengöra sågen inuti. I annat fall är det risk att sot och koks kommer att lösas upp och i värsta fall orsaka skador.

Skillnaden mellan stiften är värmetalet. CJ8 är ett något kallare stift än CJ7Y. Ett alltför kallt stift vill gärna sota och olja igen, ett alltför varmt kan få brända elektroder. Bara att sätta i vad som rekommenderas, märker du problem kan du byta senare.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Identifiering av gammal Husqvarna motorsåg

Hank  
#349348 Om det är förståndigt att köra på Aspen eller inte har inte jag kunskaper nog att avgöra. Är därför mycket tacksam för alla era synpunkter och tips. Jag måste ju inte köra på Aspen men det hade varit klart smidigare om det går, utan att förstöra den gamla maskinen.

Om jag nu ska rengöra sågen... Först och främst undrar jag vad det innebär att "sota sågen"? Sedan antar jag att jag måste dela och plocka isär hela sågen? Vilka delar ska jag sedan rengöra och hur/med vad?

Detta har jag ingen erfarenhet av alls, vill därför försöka bilda mig en uppfattning innan jag ger mig på det... Misstänker att det inte alls är så enkelt som att bara skruva ut skruvarna, dela på sågen och plocka ut cylindern?

   TS
Avatar Fallback

Re: Identifiering av gammal Husqvarna motorsåg

jannee  
#349354 Varför? Startar sågen och går bra när du bytt bensinslang och membran (rengjort förgasaren). Demontera bara för syns skull eller?
"Reparera" sådant som fungerar har jag inte förstått mig på. Däremot smörja upp och rengöra.

Användarvisningsbild

Re: Identifiering av gammal Husqvarna motorsåg

totte  
#349384 Om man skall sota så tar man loss cylindern och sotar av kolvtoppen och "taket" i cylindern, Trasor som skyddar vevhuset väl medan man håller på med kolven. I övrigt tar du inte isär sågen. Att ta av cylindern är rätt enkelt, fyra skruvar och dra av. Att dela vevhuset är däremot ingen barnlek och det borde du knappast behöva.

Alternativet är att blanda 95-oktan med bra tvåtaktsolja och köra så det ryker.

Jannee: Om man byter till Aspen från att ha gått på mackbensin så bör den sotas ur, kan egentligen inte kallas att reparera det som fungerar, utan förebyggande underhåll.

Användarvisningsbild

Re: Identifiering av gammal Husqvarna motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349408 Slå ett öga under kolv och i vevhus om det inte är så se till att det blir rent o fint.
Att byta mellan olika bränslen, blandning, oljor etc medför alltid en risk. Är det rent o fint och gummidelarna är ok så minimeras risken.
Sotas ur som beskrivits så oljerester, koks, sot och annat tas bort. På kolv och i cylindertopp, utblås och ev. spolportar, vevhus etc.

Användarvisningsbild

Re: Identifiering av gammal Husqvarna motorsåg

Hank  
#349438 Okej, då får det nog av flera anledningar bli alternativet med 95 oktan och tvåtaktsolja. Först och främst får jag uppfattningen att det verkar vara det bästa för sågen. Jag visste inte att det innebar så stora risker att byta bränsle utan hade hört att det inte skulle vara någon fara alls. För det andra blir det ju mindre jobb genom att inte plocka ut cylindern, dessutom mindre risk att ha sönder eventuellt sköra gamla delar i samband med det. För det tredje kör jag bara, och har bara kört, sågar på Aspen. Även om det underlättat att köra även denna såg på det bränslet, kan det vara kul att köra den som det är tänkt och på så sätt "bevara" så mycket som möjligt. Har dessutom hört att bensin/oljeblandning ger mer kraft än Aspen.

Då vore jag tacksam för recept på blandning, säg den som var vanligast i början på 70-talet om det nu förekommer olika varianter. Hur många procent tvåtaktsolja och vad rekommenderas som "bra" tvåtaktsolja? Kan det förresten vara aktuellt med blyersättning och i så fall hur mycket?

   TS
Avatar Fallback

Re: Identifiering av gammal Husqvarna motorsåg

tallen100  
#349442 4% var det på den tiden alltså 2 dl olja på 5 liter bensin, men det är totalt onödigt, om du köper en bra 2taktsolja räcker det med 2% alltså 1 dl på 5 liter bensin. Någon blyersättning behöver du inte, det finns ju inga ventilsäten du kan bränna i en tvåtaktare.

Avatar Fallback

Re: Identifiering av gammal Husqvarna motorsåg

jannee  
#349447 Jag vill inte ta strid mot Totte (för den förlorar jag garanterat), men riva ned cylinder och sota väsentliga delar är i mitt tycke i alla fall lite övermaga, och orsaken bara för byte av bränsle. Jag vill i alla fall inte kalla det för förebyggande underhåll utan i stället för en mindre renovering. Nu vet jag inte om sågfan startar eller kommer att gå efter byte av slang + membran, men att lägga ned mer arbete än vad nöden kräver finner jag lite ologiskt, eftersom sågen återigen ska användas till vad den är gjord för, annat vore om det skulle bli ett utställningsex.
Lär dock finns vissa sotrester på kolvtopp och cylinder som kan lossna när sågen väl startar, men det blåser förmodligen ut direkt.

Användarvisningsbild

Re: Identifiering av gammal Husqvarna motorsåg

totte  
#349451 Haha, vet inte om jag är så fruktansvärd i striden Jannee! Jag kan hålla med om att det känns lite mycket att plocka av cylindern för att byta bränsle, men det finns en hel del sågar som gått åt pipan efter bränslebyte.

Avatar Fallback

Re: Identifiering av gammal Husqvarna motorsåg

jannee  
#349452 Håller helt med dig Totte, byter han bränsle så bör han nog göra ALLT kemiskt rent för säkerhets skull. Men varför byta till Aspen och kanske riva ned cylinder för rengöring, bättre att fortsätta med det gamla vanliga. Ska Hank använda den till vedsågning, bara att fylla en 20 liters jeepdunk med mackbensin (98 oktanig) + 4 dl tvåtaktsolja för luftkylda motorer, 3 - 4 dagar på vedbacken sedan är soppan slut. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Identifiering av gammal Husqvarna motorsåg

totte  
#349454 Jamenvisst Jannee, det är ju det enkla alternativet som fungerar jättebra. Tror vi är helt överens, jag var bara ute efter att tala om vad man bör göra om man nödvändigtvis vill byta. Sen är det upp till ägaren att bestämma.

Som tallen skrev, köp bra kvalitet, helsyntet tvåtaktsolja, obs inte utombordarolja. 2 till 2,5 % inblandning. Jag brukar lägga mig på 2,5 när jag blandar själv, en liten extra marginal för felmätning på bränslemängden. Gamla femlitersdunkar brukar t ex rymma lite mer än så. Vill man blanda exakt 2% bör man även mäta bränslet rätt noga med litermått.

Men mer än så så producerar man bara sot och rök i onödan och förbättrar inte smörjningen.

Användarvisningsbild

Re: Identifiering av gammal Husqvarna motorsåg

Hank  
#349456 Ja, kan ju säga att min förväntan stiger. Efter grovrengöringen (bilder i första inlägget) tyckte jag den såg ut att vara i riktigt bra skick med tanke på åldern. Hoppas verkligen på att få igång sågen och att det inte ska vara en massa oförutsedda problem.

Både 95 och 98 oktan har nämnts. Jag vet inte vad den gått på tidigare men kan det vara någon fara att köra på 98 och 2,5% olja?

I väntan på delarna jag har beställt tänkte jag rengöra tankarna. Funkar det att skölja både bensin- och oljetank med vanlig 95 oktan eller har någon tips på något bättre?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Identifiering av gammal Husqvarna motorsåg

totte  
#349458 95 eller 98 och 2,5% funkar bra.

Får du rent i tankarna så går det väl bra med bensin. Om det är hartsavlagringar så kan du pröva med att tillsätta T-sprit och låta stå nåt dygn.

Avatar Fallback

Re: Identifiering av gammal Husqvarna motorsåg

lars11  
#349922 Fixa till den och börja köra. Det mår den bra av och är det några saker som är på g att ge upp så märker du det då.
Äldre 2t oljor var ibland rätt sotbenägna, det kan visa sig att den verkar lite trött. Har man lite tur kan faktiskt moderna oljor sakta rensa bort lite koksbeläggningar i förbränningsrummet och avgasporten. Ibland förslår det inte och då kan man göra som sagt tidigare, ta ur cylindern och ljuddämparen och skrapa rent på ett försiktigt sätt.
Men det är en bättre ordning att köra hårt med sågen ett tag först och se hur läget är.
Bra syntetisk tvåtaktsolja är alltid bra, leta ISO EGD eller JASO FD klassning så har du så att säga det senaste. Känner du dig säker på mätningen så sikta på 2%, de flesta oljefabrikaten rekommenderar det. Det handlar mer om rek från oljeproducenten än från motorproducenten faktiskt.

Avatar Fallback

Re: Identifiering av gammal Husqvarna motorsåg

SawTroll  
#350310 Er det noen som vet når Aspen først ble tilgjengelig?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).