Sågverk (mindre)

Cleantech virkestorkning halverar elförbrukningen

3 inlägg 3864 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Cleantech virkestorkning halverar elförbrukningen

Fredrik Reuter  
#349265 Cleantech kallas företag som saluför produkter som uppfyller Regeringens krav på miljötekniksstrategi, i dagligt tal - företag som har som affärsidé att minska miljöpåverkan. http://swedishcleantech.se/

Ny Teknik har idag en debattartikeln som bl a tar upp att om alla sågverk i världen gick över till den virkestorkningsteknik som cleantech företaget Alent Drying i Luleå erbjuder så skulle man minska elförbrukning motsvarande 37 kolkraftverk (!).

10 sågverk verkar ha gått över till denna teknik i Sverige och tillsammans har de hittills sparat 14 miljoner kWh i el, dessutom har de troligtvis fått fram en bättre slutprodukt då denna virkestorkningsprocess verkar vara bättre och effektivare än vanlig torkning.

Det som är spännande med denna teknik är den är född ur ett misstag som gjordes på en konventionell virkestork, också att sågverken inte behöver byta ut annat än styrelektroniken till de befintliga virkestorkarna.
Processen verkar enkel, istället för att mata på med konstant varmluft så stannas värmefläktarna med jämna mellanrum. Detta gör att virket får tid på sig att transportera ut fukten till ytan av sig självt. Efter en tid så startar fläktarna igen och ytfukten kan enkelt värmas bort.

Riktigt häftigt när man träffas rätt på detta sätt, halverar elförbrukningen och får en bättre slutprodukt på köpet!



Företaget Alent Drying i Luleå: http://www.alentdrying.se/

Debattartikeln i NyTeknik: http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/a ... 943090.ece



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Cleantech virkestorkning halverar elförbrukningen

Camwood  
#349314 Det är jättebra att sågverken spar energi och därmed pengar :grin: Då kanske dom kan börja betala rimligt till skogsägaren för den fina råvara dom köper.
Det låter som detta vore nytt men metoden utvecklades av Sten Zeilon på 80 talet just för att spara energi och förkorta torktiden mm. Allså ingen tillfällighet som artikeln gör gällande. Jag vet inte om Sten Zeilon arbetade för eller samarbetade med detta företag. Men metoden utvärderades med bla, Trätek mm. Vad jag förstår så är det bara elen till drift av cirkulationsfläcktarna som minskas. Och av den totala energiåtgången så står dom för ca 25 % Så besparingen är inte så stor som man kan tro.

Användarvisningsbild

Re: Cleantech virkestorkning halverar elförbrukningen

teed  
#350326 Är väll lite av samma anledning man säger att sol tork fungerar så bra. Blir varmt o fint under dagen och på natten får virket vila och transportera ut fukten för att sedan åter värmas upp sakta under dagen. Och så vidare.
Vet dock inte hur bra en soltork fungerar så långt norr ut som vi bor. Men vet många på andra sidan pölen, kör med virkestork på vintern så vem vet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).