Före och efter jobbet

ritning på bra grävlingsfälla?

2 inlägg 23380 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ritning på bra grävlingsfälla?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34924 En grävling har fixat farmors gräsmatta denna hösten, så en av mina grävlingsfällor som har hängt me ett tag ställdes på plats, den är av genomgångs modell med fallluckor som är av plåt å som trillar rakt ner utan gångjärn å utan ngn typ av låsning av luckorna, stommen i sin tur är av vinkeljärn klädda med sk formplyfa... nu har vi haft grävlingen i fällan 3 gånger, dom 2 första var den laddad som vanlig med båda luckorna öppna, men det har visat sej att det är en riktig gris stor som bara den... när luckorna slår igen landar luckan över ryggen på den viket gör att den har backat ut... eller det är iaf teorin... så ja laddade den med endast en lucka så den fick lov att gå längre in i fällan vilket gav resultat verkar det... för fällan var igenslagen 2 dagar senare MEN golvet i fällan var helt uppbrutet å det på formplyfa som är skruvad påutsidan om vinkeljärn vilket gör att den inte kan ha fått tag på ngn kant på skivan utan den måste ha gnagt sej igen på ngt vis.... skivorna är i bra skick....

ska säga att fällan i sej har fångat MÅNGA grävlingar tidigare å ja har inte haft problem då...

Å en gång i tiden så samlade jag på fällritningar i en pärm, men den är borta å förmodligen ganska inaktuell va gäller om dom fortfarande är godkända...

hur som.... ngn som vet nått ställe på nätet där det finns ritningar på godkända ENKLA fällor som man kan snida ihop utan att det ska ta år å dar... kanske tillåme är ngn som kan rekomendera ngn modell

//Fredrik



   TS
Elmia
Avatar Fallback
pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34928 På naturvårdverkets hemsida finns godkända fällor inkl beskrivningar. Bara att ladda ner.
http://swenviro.naturvardsverket.se/dokument/epi/fallor/sok.php

På följande sida finns även en del beskrivningar att ladda ner:
http://www.jaktguiden.se/ravfallor.htm

Sedan är det bara att bygga!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).