Jakt och Fiske

Jakt

40 inlägg 19118 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34919
Magnus M skrev:Ska sägas att jag har inget emot utländska jägare. Tycker bara lite synd om en del svenskar som först får höjda arrenden o sen åker på en massa mer arbete oxå.


Jag tycker synd om markägaren som tidigare fått för lite betalt för jakten... :-)

Men, är inte kostnaden för vapen och hund det som drar up jaktkostnaen? Hur stor andel av det ni lägger på jakt är egentligen arrendet?

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34926
Mangan skrev:
Magnus M skrev:Ska sägas att jag har inget emot utländska jägare. Tycker bara lite synd om en del svenskar som först får höjda arrenden o sen åker på en massa mer arbete oxå.


Jag tycker synd om markägaren som tidigare fått för lite betalt för jakten... :-)

Men, är inte kostnaden för vapen och hund det som drar up jaktkostnaen? Hur stor andel av det ni lägger på jakt är egentligen arrendet?


För lite betalt!!!! Ingenting är värt mer än vad någon för dagen är villig att betala för det. Innan tyskarna i exemplet dök upp var inte jakten värd mer än vad dom 7 betalade. Värdet gick upp när dom 2 tyskarna kom dit.

Övriga kostnader för jakten är mycket vad man gör det till. Vapen är inte billiga men man måste ju inte byta vart 5e år heller. Jag köpte studsare o hagelbössa 1986 nytt för 12 000kr o dom funkar perfekt än idag. Köpte en beg kombi för 1500kr för 5 år sen. Övningsskytte är en post som blir dyr om man vill skjuta mycket. Jag skaffade laddutrustning tillsammans med far o bror för 10 år sen o där har jag sparat mycket. Jag brukar skjuta minst 150 skott på banan varje år.
Att ha hund kostar naturligtvis en hel del. Där är det ju oxå så att det är svensken som har hunden oftast.

Magnus M

Användarvisningsbild
The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34927 Det kanske finns nån närig hundägare som ser en (vilket gud förbjude)affärside' i detta?? :?

Jakt är väl en del av näringsverksamheten lika väl som virkes odling.
D.v.s.: det är väl närmast att betrakta som tjänstefel att inte sälja till högstbjudande. :shock:
nu vet jag oxå att det finns andra värden men jag måste spetsa till lite för att få diskussion 😡 eller???

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34938 Hehe! Mig lär du inte få "igång" :wink: men det finns ju andra att hetsa!!

Jag är såpass lyckligt lottad att jag jagar på min egen mark o slipper arrendekostnaden.

Som markägare väljer man ju själv hur man vill ha det. Bjud ut marken över ett större område o du lär få bra betalt. Många vill ha nån som man känner o kan lita på o då kan det vara värt att inte ta så mycket betalt.
Det finns ju exempel där man tagit ut maxpris o sen efter 5 år så lämnar jägarna marken o när näste jägare sen ska jaga så finns inte ett liv kvar på marken. Jägaren som betalar högt pris skjuter mer för att få valuta för arrendet. Då blir det väsen o markägaren får inte en krona för jakten på 2-3 år. I ett sånt läge skulle jag som markägare hellre haft det lägre priset o en välskött viltstam.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Jakt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45802 En välskött viltstam är en låg viltstam. :-)

Här är några som annonserar ut sin jaktmark, kolla priserna. Vad de slutligt fick för jakten vet vi förstås inte.

"jakträtt om 86ha mellan borås o ulricemn,iett skifte med mindre mossar(2) och gamla ängstegar,grovskog,som en välsköttskog kan vara.15,8ha är åker och ängsmark av den totala arealen.utarenderas om en tid på 15år.Messa för kartor och mer info
Pris: = kr. utgångsbud 280sek/HA år"

"54 t. land skov, 13 km. nord for Gøteborg. Med hus.
Elg, og råvildt mm.
Pris 17000 kr sv."

t. land = tuinnland = ca 0.5 ha

Jag jagar inte själv.

Användarvisningsbild

Re: Jakt

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45944 Låter väldigt mycket per hektar, det första som inte ligger nära en storstad och det andra verkar riktigt hutlöst, 630 kr/ha. Eftersom vilttillgången gått ner de senaste åren är nog inte jägarna beredda att betala så mycket.

Avatar Fallback

Re: Jakt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48797 Gjorde precis klart med jägare, 300:-/ha fick de ge. Vi skrev på ett år först, men förlänger om det funkar.

Det var många som försökte med 100:-/ha, eftersom "det är vad jakt kostar häromkring".

Avatar Fallback

Re:

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48860
Magnus M skrev:Jo visst betalar utlänningarna bättre men är det nån här som sett en tysk jägare röja med röjsåg eller spika ihop torn eller bära ut saltstenar? Finns säkert en o annan men många är dom inte.
Ett ex.: 2 tyskar kommer till ett Jaktlag med 7 gubbar o bjuder ett högt pris till markägaren. Visst säger han o så går priset upp för dom andra med. Dom 2 som inte vill betala går ur, dom andra 5 stannar o betalar som tysken.

Summa summarum dyrare jakt OCH mer arbete. Den som tror att det bara är att skjuta älgen har inte hållt i trådarna i ett större Jaktlag. Jag basar i ett lag med 22 man o det är en hel del pyssel runtomkring. Lite synd på nåt vis tycker jag men inte mycket att göra åt.

Dom tyskar som vi haft hos oss har vart advokater o liknande o det enda dom kan förutom att skjuta o betala är att spela trumpet utanför slaktboden. Den ene var t.o.m tysk mästare i detta :shock: .

Magnus M


Jag arrenderar bara ut till svenskar och har aldrig sett att de röjt något i min skog. Torn o saltstenar gynnar väl inte mig som skogsägare?
Att bra betalande jägare skulle skjuta marken vilttom tror jag inte på. Den som bor nära och har mycket fritid är väl den som möjligen skulle kunna fälla mycket. Här i norrland skulle jag säga att det knappt finns något marknadspris.Väldigt få jakträtter som bjuds ut,förutom möjligen av skogsbolagen.
Glädjande är att fler o fler jaktlag ger ungdomar möjlighet att jaga till rimlig penning.

/Hornet

Användarvisningsbild

Re: Jakt

JörgenO  
#818450 Såg den här debattartikeln i dagens tidning som visar en syn på jakt o barnuppfostran som jag hoppas inte får fotfäste hos de som bestämmer

"Förbjud barn att vara med på jakt
Svensk media översköljs av reportage med barn som jagar. Föräldrar ställer stolt upp barnen på fotografier med dödade djur.
Det som ingen verkar känna till är att detta strider mot FN:s uppdaterade barnkonvention.
1989 signerade 196 länder FN:s barnkonvention vars artikel 19 lyder; ”Barn ska skyddas mot alla former av fysiskt eller psykiskt våld, skada eller övergrepp, vanvård eller försumlig behandling, misshandel eller utnyttjande, inklusive sexuella övergrepp”.
Den 23:e augusti i år uppdaterades konventionen och i artikel 19 fastställandes att barnen även ska skyddas från ”exponering av våld mot djur”."


https://www.aftonbladet.se/debatt/a/EQP ... ed-pa-jakt

Avatar Fallback

Re: Jakt

hfab  
#818463
JörgenO skrev:Såg den här debattartikeln i dagens tidning som visar en syn på jakt o barnuppfostran som jag hoppas inte får fotfäste hos de som bestämmer


Det är nog tyvärr en inställning som redan har börjat få fotfäste.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).