Skördare

Rottne 2004 nivellering

30 inlägg 14689 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rottne 2004 nivellering

Deddan  
#349181 Hej alla underbara människor som är så snälla att hjälpa andra nybörjare som bla jag ;) Nybörjare både på forumet och vad gäller köra skördare. Har tagit över föräldragården tillsammans med två bröder och bestämde oss för att köpa en liten skördare. Då vi har en hypro 755 till större avverkningar så får lilla Rottne 2004:an rulla gallring. Problemet är "kommer säkert fler problem senare" att jag kan inte få till körningen med nivelleringen. Någon vänlig själ som kan tipsa mig om hur man kan köra denna maskin utan att behöva ha bettskena och högt blodtryck för att man är livrädd för att tippa hela rasket när de är ojämnt? Förra ägaren sa att han körde alltid manuellt med framhjulen men jag får inte till någon riktig bra körning då. Automatiken fattar jag mig inte på då jag inte kan hitta något i instruktionsboken om hur man använder de. Finns ju två reglage på panelen höger om stolen men kan inte se hur dessa ska användas då trycket på klisterlapparna har försvunnit. Någon som kanske har tips?? Hoppas hoppas!



   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne 2004 nivellering

Fredrik Reuter  
#349184 Hej,
Här finns det nog tips alltid, 2004:an känner många till här på skogsforum.
Finns inte manualen i skogsbiblioteket här ovan i menyn så har jag instruktionsboken i PDF och kan ladda upp den i så fall.

Jag skulle rekommendera att ni lär er köra helt manuellt med nivelleringen. Troligt är att du har en joystick som också går att vrida på. Vrider du så höjer du resp sänker du bakdelen. Sedan används joysticken för att höja, sänka och nivellera framdelen.

Det kanske känns väldigt konstigt i början, jag hade hjärtat i halsgropen fler gånger själv i början. Innan jag slutade köra så hade jag hjärtat i halsgropen om jag åkte med en "vanlig" skördare, så beroende blir man av den.

Normalt är att höja skördaren ungefär till hälften eller strax under, då finns pendlingsverkan både upp och ner så det räcker till. Kör inte med den högst upp, det är som att gå i skogen utan att använda knäna...

Sedan är det nog bara att köra, köra och köra, då kommer det automatiskt. Ni kan alltid motnivellera lite i början så känns det säkrare. Normalt behövs det inte, de är riktigt stabila för att vara så smala.

Men det finns som sagt fler här på forumet som kan 2004:an mycket bättre än mig, fråga på så kommer säkert svaren!

Avatar Fallback

Re: Rottne 2004 nivellering

Amatörhuggare 62  
#349187
1446495032_m_dsc00065.jpg
1446495197_m_dsc00062.jpg
Det bästa är om du kan få in tekniken att köra manuellt. Automatiken hinner inte med, så det kan bli väldigt snett fort.
Man sitter och parerar med framhjulen hela tiden man flyttar. Så brukar det gå bra. Bakhjulen följer med självt.
Kör bara upp maskinen lagom högt, i förhållande till sten å terräng. Onödigt att köra med den för högt upp. Ju längre blir det ju till backen.

Användarvisningsbild

Re: Rottne 2004 nivellering

Deddan  
#349193 Hej och underbart med snabbt svar. Skönt att höra att de finns kunskap om 2004:an. Jag lär behöva de framöver. Jag har två knappar på vardera pallett för nivelleringen. Vänster knappar är upp och ner vänster fram men trycker jag båda samtidigt så höjer jag bak. Höger är då höger fram och båda knapparna samtidigt sänker bak. Tror inte jag hade haft mod nog att köra högst upp för då blir den ju läskigt hög. Har bara höjt lite men tror jag fegar där för jag är inte ens i närheten av hälften. Bakdelen flyter av sig självt men framhjulen följer ju varenda sten och håla med precision så pulsen stiger. Om jag förstår dig rätt Fredrik så ska man inte behöva nivellera med framhjulen hela tiden utan bara följa med i lutningar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne 2004 nivellering

Deddan  
#349197 Tack amatörhuggare 62 för tipset. Fin skördare du har! Körde så som du skriver men som Fredrik skrev tidigare så fick man hjärtat i halsgropen ett flertal ggr. Man rullar framåt och tänker inte på hur terrängen ser ut framför hjulen och så vips... rullar man ner i en håla och biter ihop så tänderna får bekänna färg. Jag får ut och öva i massor för de va de bästa köp som jag varit med om och gjort. Så förbannat roligt de e att brumma skördare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne 2004 nivellering

Fredrik Reuter  
#349226 Ok, så det är inte spakarna på bilden nedan du har i din?

Användarvisningsbild

Re: Rottne 2004 nivellering

Deddan  
#349228 Nix inte alls. Är svarta och kanten längst fram är vinklade upp. Inte alls så runda i formen. Sitter fyrkantiga ljusa knappar på och vissa är upp höjda som typ trekanter, tex förval gran, massaved och manuell såg. Svårt att förklara. Hade ingen bild och hittade inte dom på Google heller nu. Hoppas du förstår.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Rottne 2004 nivellering

skogsjan695xl  
#349256 Misstänker att nån bytt paletter och monterat i excidor 1998 paletter.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Rottne 2004 nivellering

skogsjan695xl  
#349258 Glömde bifoga bilden

Användarvisningsbild

Re: Rottne 2004 nivellering

skogsjan695xl  
#349259 Hade såna paletter i skogjanen där var det 2 på vänster sida som reglera fram och bak och på höger sida var det sidled.

Användarvisningsbild

Re: Rottne 2004 nivellering

Deddan  
#349263 Helt rätt skogsjan. Sånna har jag. Vet inte om dom varit med från början eller bytade. Första ägaren ville tvunget ha Dasa dator och ett annat aggregat ist för rottnes egna när han köpte den så dom kanske varit med från början.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne 2004 nivellering

Amatörhuggare 62  
#349341
1446574528_m_m_dsc01058.jpg
1446574514_m_m_dsc01056.jpg
1446574483_m_dsc01104.jpg
1446574450_m_004.jpg
Här kommer några inspirationsbilder på Rottne .
En sak jag tänkte på idag, är. Att när man började köra, så var det lätt att motordelen blev högre och högre.
När man satt och körde. var lätt att glömma. Släppa ner den efter kompensering i terrängen. Den skall ju vara lite lägre.
Så ser man kronorna på träden, lättare. Man får ju på det viset bättre förarmiljö.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Rottne 2004 nivellering

Deddan  
#349350 Tack för tipset med plyfan. Provade att lägga en drickaflaska och mina fina mackor på den lilla avsatsen men funkade sådär i nerförsbacke. Ska genast ordna till något liknande.
Har dock inte så många svärdsbultar mm i reserv ännu men ska försöka hitta något bra ställe att fixa lite slitage grejer på.

Nästa problem är att hitta en plats för grabben att sitta på. Han är arg för att han får stå mellan benen och inte har någon plats att sitta.

Fina inspirations bilder du la ut.

Dedär med bakdelen får jag nog hålla med dig om. Efter en stunds körning så började jag tycka att jag satt lite högt. Många grejer att hålla reda på när man aldrig kört skördare innan ;) Alla tips mottages tacksamt.

Får ju kasta med en bild på härligheten ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne 2004 nivellering

Skogshuggaren83  
#349393 Hej
Höjde golvet ca 10 cm i 2004 man hade, höjde stolen lika mycket och vips så såg man bättre framför hjulen när man terrengkörde.
Trädkronorna var inga probem att se endå.
Om du skall över en sten med höger framhjul så lite innan du skall börja klättra upp på stenen så lutar du maskin lite åt höger, likadant på vägen ned för stenen fast tvärt om. Är det en håla så luta vänster innan du kör ner sen försöker du ha den plan tills du nästan är i botten. Altså kompensera innan.
Körningen blir mjukare och lutning på maskin blir mindre. Där är felet med automatiken att maskinen måste luta innan den nivilerar upp sig och det känns som om det går åt helvete...
Jag vill gärna köra med ca 40-50 cm frigångshöjd på basmaskin (fin terräng), samt bakdelen lite högre. Sitt normalt i stolen och ha ett riktmärke på framhjulet tex att du skall se 5 cm av hjulet, då vet du att maskin är lagom hög fram bara till att höja röven så det blir plant.
Kolvarna i bakdelen skall aldrig slå i botten under körning för då blir hon trebent.

Användarvisningsbild

Re: Rottne 2004 nivellering

Deddan  
#349405 Oki de låter som ett ganska omfattande jobb att höja golv och stol. Tackar för kanonbra tips. Riktmärkes metoden ska jag definitivt ta efter. Då får man en bra referens om hur högt man är.
Jag råkade ut för trebenheten ett antal ggr i helgen som gick, med stopp och slirning. Känner nu när alla tips kommer att jag helt enkelt ligger för lågt med hela ekipaget. Jag får fylla hatten med mod och höja.

Blir bra sugen på att lämna tanten i sängen för att ut och provköra ;)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).