Avverkning (slutavverkning)

När dör stubben?

17 inlägg 9408 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

När dör stubben?

morco  
#349103 Jag gjorde en avverkning i vintras och nu i veckan görs markberedningen, min fundering gäller kring de rötter och stubbar som kommer fläkas upp, kommer det bli ytterligare ett smittotillfälle för rotrötan?

min fundering är alltså, när dör stubben?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: När dör stubben?

Bengt.Svensson  
#349125 Man brukar säga att vinter-avverkning inte sprider rotröta. Rötan kommer av en svamp som tydligen måste ha flera plusgrader för att aktiveras.
Jag hade iallafall inte varit orolig för rotröta i ditt fall.

Avatar Fallback

Re: När dör stubben?

morco  
#349132 Jag är nog igentligen inte så orolig heller för just detta fall men hur lång tid måste det gå efter avverkningen innan stubben inte kan föra vidare rotrötan? Jag tänker tex en sommargallring med rotstopp?

   TS
Avatar Fallback

Re: När dör stubben?

Skogsforskare  
#349136 Stubbar kan fortsätta att vara aktiva åtminstone ett par år, även tall- och granstubbar. Det händer till och med att stubbar börjar försöka valla över stubbytan längst ut i kanten.
För rotrötans del har det antagligen ingen betydelse. Rotrötan sprids ju inte från de gamla rötterna rakt in i rötterna på nyplanterade plantor.

Avatar Fallback

Re: När dör stubben?

jannee  
#349137 Googla på Wikipedia, ger "något" annan bild av riskerna för spridning av rotröta.
Har man väl fått in rötan får man nog leva med den, möjligtvis byta träslag (löv), eller douglas.

Avatar Fallback

Re: När dör stubben?

Skogsforskare  
#349139 Du missar en detalj. Det som står om rotröta i Wikipedia gäller spridning från träd till träd vid gallring. I ett uppvuxet bestånd har träden ofta rotkontakt, men efter en slutavverkning dör stubben helt efter 1-2 år, så att när du planterar så finns det normalt inga aktiva finrötter kvar, och dessutom tar det tid för plantorna att bygga ut sitt rotsystem.
Däremot finns naturligtvis svamphyferna kvar i marken ett bra tag, och kan så småningom infektera det nya beståndet. Men det har ingen effekt att behandla stubbarna mot rotröta vid en slutavverkning.

Avatar Fallback

Re: När dör stubben?

jannee  
#349161 Skogsforskare finns det någon forskning på hur länge dessa svamphyferna finns kvar efter en s.k. slutavverkning.

Användarvisningsbild

Re: När dör stubben?

Seb macahan  
#349164
Skogsforskare skrev:Du missar en detalj. Det som står om rotröta i Wikipedia gäller spridning från träd till träd vid gallring. I ett uppvuxet bestånd har träden ofta rotkontakt, men efter en slutavverkning dör stubben helt efter 1-2 år, så att när du planterar så finns det normalt inga aktiva finrötter kvar, och dessutom tar det tid för plantorna att bygga ut sitt rotsystem.
Däremot finns naturligtvis svamphyferna kvar i marken ett bra tag, och kan så småningom infektera det nya beståndet. Men det har ingen effekt att behandla stubbarna mot rotröta vid en slutavverkning.

Är detta fakta? Och i så fall enl. vem? Jag har läst en hel del om ämnet och jag vet inte riktigt vad som är fakta och "tyckande". Det känns som att många har "valda" teorier som jag gärna ser hade varit sanning, t ex att stubbar <5cm smittas ej? Under +5 och att stubbar är döda? Läs igenom reportaget från "Future Forest" i länken nedan om ni är intresserade av er framtida skog.
http://interagroskog.se/rotrota/
Jag skulle aldrig våga chansa på en sommar averkning (<+5). Har läst någonstans att stubben ("död" stubbe) kan ha rottickan i sig i upp till 30-45år och smitta nya rötter vid kontakt. Ingen kul läsning men tänk om det stämmer.
Hade precis samma oro över stubbar och rötter vid markberedning som "morco".

Användarvisningsbild

Re: När dör stubben?

Seb macahan  
#349167 De svar jag har fått ang. när är stubben ej mottaglig för smitta är: från det att det tas upp ett nytt snitt i färsk ved och ca 2veckor framåt. Alltså ska stubben behandlas för minst risk för även då stubben är äldre än 2veckor kan ny färsk ved blottas vid markbererdning. Är stubben behandlad så ska "rot stopp" motverka infektion i hela stubben och inte bara i den behandlade ytan. Dessvärre så finns det ingen i mina trakter som behandlar med rotstopp vid slutavverkning. Är stubben redan smittad kan den smitta kringliggande rötter i upp till 30-45år, är stubben osmittad så ökar chanserna för varje år att större delar av stubben består av "död" ved, särskilt i ytlagren.

Avatar Fallback

Re: När dör stubben?

morco  
#349171 Jag har lutat åt vad seb macahan just beskrev, tycker det låter logiskt i all min okunskap. Angående att mindre stubbar inte bedömts sprida röta misstänker jag grundas på att den har ett oändligt mycket mindre rotsystem än en gallring eller slutavverkningsram?

Kan någon svara på hur fort rötan kryper ner i stubben? Jag klippte ett par rotryckta granar i somras som hängde och gnagde på intilliggande stamar. Lämnade 1 meter hög stubbe, tänkte ta väck dessa vid kallare väderlek. Är detta verkningslöst?

   TS
Användarvisningsbild

Re: När dör stubben?

Seb macahan  
#349178 Ja. Det är inte stubben som sådan som får in smittan. Det är hela träden. Skaver du barken på en levade gran så får du in sporer, likaså om du gör en högstubbe, stamkvistar, skaver ett rotben mm mm. När frisk ved kommer i kontakt med luft. Sad, but true!! Om det är runt 2-5grader plus eller mer. Från det att frisk ved har blottats ska ytan behandlas inom 3min för att det ska vara effektivt. Eller att det är "kallt" i två veckor minst. Den säkrare perioden enl. forskarna ska vara November till Februari/Mars. Även om det är lite varmare än +5 så verkar tickan släppa mindre sporer under den tiden.

Avatar Fallback

Re: När dör stubben?

olakannel  
#349556 Vid markberedning fläks stubbar och rötter sönder. Sker markberedningen vid temperatur > + 5⁰C kommer väl alla uppfläkta rot- och stubb-ytor att smittas med rotröte sporer?

Avatar Fallback

Re: När dör stubben?

morco  
#349613 Om vi då backar till rubriken, när dör stubbuslingen? Dör den liksom utifrån och in, årsring för årsring? Eller är det en viss tid från att stammen och den gröna delen togs ner? Önskar jag förstod detta......

   TS
Användarvisningsbild

Re: När dör stubben?

Baggböla  
#349657
Skogsforskare skrev:Du missar en detalj. Det som står om rotröta i Wikipedia gäller spridning från träd till träd vid gallring. I ett uppvuxet bestånd har träden ofta rotkontakt, men efter en slutavverkning dör stubben helt efter 1-2 år, så att när du planterar så finns det normalt inga aktiva finrötter kvar, och dessutom tar det tid för plantorna att bygga ut sitt rotsystem.
Däremot finns naturligtvis svamphyferna kvar i marken ett bra tag, och kan så småningom infektera det nya beståndet. Men det har ingen effekt att behandla stubbarna mot rotröta vid en slutavverkning.


Fast nu har det ju effekt att behandla stubbar vid slutavverkning, iaf om beståndet är friskt. Effekten finns där frågan är ju om det är lönsamt.

Stubbar som får övervallade kanter gäller bara vissa exoter av gran (Abies) vad jag har sett, dvs inget som sker på våra vanliga skogsbruksträd.

Användarvisningsbild

Re: När dör stubben?

Seb macahan  
#349669 Stubben är helt "död" efter upp till 40år. Den kan säkert vara död efter 5år också. Men slutledningsvis: Kan en smittad stubbe föra smittan vidare så sent som 40år efter avverkning då borde ju rimligtvis stubben leva efter 40år eftersom tickan inte lever i dött trä. Detta är nog "worst case". Tror inte du ska vänta 40år innan du markbereder. Det blir mycket tillväxt som går förlorad. Kan vara värt o ge lite av den tillväxten till rottickan o fördärva. Om det är lönsamt förklaras ju hyfsat ingående i länken till Interago. http://interagroskog.se/rotrota/

Jag saknar kommentarer från "Skogsforskaren" ???
Jag nojjar alldeles för mycket om detta. Röjer inte förrän det är kallt, vinteravverkar, sprutar vid gallring och vid vindfäller. Men nån stans går ju gränsen. Det är nog bättre o sköta skogen och kanske inte förröja mitt i sommaren. Jag har ett hygge som bar på mycket röta. Detta höggs vi varm väderlek. Där plantar jag tall nu bara för o byta trädslag. Tallen kan också få röta men verkar klara sig bättre och inte lika känslig.
Annars kan du vänta 10år o planta :wink: . SLU har fått fram plantor med DNA som verkar vara immunt mot Rottickan. De beräknar ha plantmaterial ute på skolorna om ca 10år.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).