Traktorer och processorer

Arbro 350 längdmätning problem.

8 inlägg 5410 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Arbro 350 längdmätning problem.

fordfairlane  
#348583 Hejsan

Jag sträcker ut en liten hand till folk med arbro stroke på forumet. Det är så att längdmätningen har slutat fungera på vår. Vi har en äldre arbro men pulsmätaren i utskjutet är iallafall ersatt med mäthjul. I mäthjulet sitter ett sensorlager från SKF som heter 6204 VU1020. Detta kostar ca 2500-3000 :- nytt. Det har fyra sladdar. + , -, samt 2 utgångar som ger puls. En för framåt & en för bakåtmätning som jag förstått. Under täcklocket i eldosan på aggregatet är det en sladd från längdmätningen lös. Vi har satt tillbaka den där den ser ut att ha kunnat sitta men då låser hela datorn och jag kan inte stänga gripen för att komma vidare in i läget där arbron börjar funka. tar man väck den så funkar aggregatet perfekt men man har ingen längdmätning.

Någon som kunde kolla på sin arbro var sladdarna från längdmätningen verkligen ska sitta. Jag anser att manualen är något undermålig. Vi hade velat koppla allt rätt innan vi bestämmer oss för att sensorlagret är kass och behöver bytas.

/ Mvh Samuel i Älmhult



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Arbro 350 längdmätning problem.

Fredrik Reuter  
#348586 Hej,
Jag har för mig att vi ska ha bilder på elkopplingen sedan tidigare på forumet, jag vet dock inte vart i nuläget.
Men jag ska försöka söka efter det, pröva gärna du också.

Annars får vi hoppas att någon med Arbro ansluter med nya bilder!

Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Arbro 350 längdmätning problem.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#348711 Ja de är + - och de andra 2 är ett såkallat pulståg som ger + signaler omväxlande om varandra för att datorn ska veta om den ska räkna upp eller ner.
På min gamla hade jag byggt om med till mäthjul och jag fick köra pulståget i tråd 15 och 18, 18 användes innan som extra jordning men som kopplas till pulsgivare istället.
I dosan under plåten låg den på svart o lila om du nu har samma färger, gul och grön för diametermätningen såggivare gul-röd givare för slagvändning svart-vit.
Prova att kopplar bort trådarna i mångledaren för pulståget o lägg lösa trådar in till hytten o den 24 poliga kontakten direkt för att prova om pulräknaren är riktig eller är kabel fel, vilket inte är ovanligt :shock:
Den har fungerat riktigt innan?
Manualen på de tidiga är en komisk läsning där de står "varken eller" när de menar både och och de induktiva givarna för tex såg hemma för"elektrisk slirkoppling"

Avatar Fallback

Re: Arbro 350 längdmätning problem.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#348715 Är de ett orginalmäthjul eller ett hemmabygge?

Avatar Fallback

Re: Arbro 350 längdmätning problem.

fordfairlane  
#349090 Hejsan Gnisten och tack för input. Var inte hemma i helgen men i veckan ska vi felsöka vidare. Mäthjulet är ett original som gamla ägaren köpte till. Om han installerade det själv eller lämnade iväg kan jag inte svara på.

Du sa stift 15 och 18 på din. Jag ska undersöka det i eftermiddag. Jag ska också prova som du säger att koppla förbi datakabeln. Längmätningen har fungerat innan så något har hänt. Antingen av att det stått stilla eller av att vi har monterat av alltihop från skotaren för att prova att köra det på 8tonsgrävare istället. Vi behöver skotaren fri för annat dessutom hade vi lite för lågt tryck i hydrauliken på den.

Jag återkommer efter jag testat.

Mvh Samuel

   TS
Avatar Fallback

Re: Arbro 350 längdmätning problem.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349097 Annars är stift 18-24 jordar allihop men jag blev tvungen o sno en av dom för att få 2 signaler för längdmätning ist 1.
Vid detta bytet av längdmätning fick jag flytta en tråd i d sub kontakten bak panelen.

Har ett nyare aggregatet nu o den har ett annat mätsystem

Avatar Fallback

Re: Arbro 350 längdmätning problem.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349111 Om du har + o - anslutna och mäter mellan - o signalkablarna så du få pulser med 12v om du vrider väldigt långsamt, typ 500 per varv.
Lite lättare med visarinstrument än digitala som mest flimrar....

Avatar Fallback

Re: Arbro 350 längdmätning problem.

fordfairlane  
#349118 Det var ett bra tips. Jag trodde man behövde oscilloskop för att se det och det har jag inte direkt tillgång till. Jag ska testa :)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).