Avverkning (slutavverkning)

Utmanande frötallshuggning.

127 inlägg 41456 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Utmanande frötallshuggning.

Erre  
#348940 Hej å hå stenkontakt!!! 😡
Är petig med stubbar i vägarna.
Då däcken på traktorn inte precis har skogskvalitet.

   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Utmanande frötallshuggning.

Erre  
#348941 Så, nu är vägnätet klart. En stor slinga och ett inback ifrån den.
Har ca 45-50 tallar som jag kommer åt i beståndet nu.
Sen finns det ett 20 tal som står i utkanterna där jag inte behöver göra väg.
Där blir det till att fälla, kvista och vinscha i helstam.
Nu kan man göra annat tills kylan kommer och det blir dax att hugga tallarna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Utmanande frötallshuggning.

T Landström  
#348963 Mmm...man blir ju avis... ;)

Avatar Fallback

Re: Utmanande frötallshuggning.

80-90  
#348972 Det ser bra ut !! Blir kul å följa detta !! Hoppas bara kylan kommer nu snart !!

Avatar Fallback

Re: Utmanande frötallshuggning.

jannee  
#348973 Ska Erre vänta på kyla blir det inget avverkat i år :grin: , först i Februari nästa år får vi "lite" vinter = snöblask och någon minusgrad, nästa dag plusgrader. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Utmanande frötallshuggning.

Erre  
#348974
80-90 skrev:Det ser bra ut !! Blir kul å följa detta !! Hoppas bara kylan kommer nu snart !!


Tackar.
Ja detta kommer att ta sin tid. Inte minst med skotningen.
Så kyla är ett måste innan jag drar igång.
Hittade till min glädje 6 st ordentliga kubikbyggare. Blir snabbt full vagn med sådana träd. :wink: :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Utmanande frötallshuggning.

Erre  
#348975
jannee skrev:Ska Erre vänta på kyla blir det inget avverkat i år :grin: , först i Februari nästa år får vi "lite" vinter = snöblask och någon minusgrad, nästa dag plusgrader. :mrgreen:


Då kommer mina 3 veckor med sparad semester till bra användning. 8)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Utmanande frötallshuggning.

JensSkoog  
#348998
jannee skrev:Ska Erre vänta på kyla blir det inget avverkat i år :grin: , först i Februari nästa år får vi "lite" vinter = snöblask och någon minusgrad, nästa dag plusgrader. :mrgreen:

Har du det där från absolut seker källa :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Utmanande frötallshuggning.

jannee  
#349006 Jens skratta bäst som skrattar sist :grin:
Förhoppningsvis har jag helt fel, önskar en sträng vinter med långvarig och riktigt sträng kyla, men kaffesumpen, abborrfenorna och gäddans fjäll säger tvärtemot, enda som visar på en sträng vinter är rönnbären - men dem litar jag int på. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Utmanande frötallshuggning.

JensSkoog  
#349014
jannee skrev:Jens skratta bäst som skrattar sist :grin:
Förhoppningsvis har jag helt fel, önskar en sträng vinter med långvarig och riktigt sträng kyla, men kaffesumpen, abborrfenorna och gäddans fjäll säger tvärtemot, enda som visar på en sträng vinter är rönnbären - men dem litar jag int på. :mrgreen:

Rönnbären är enda jag litar på - när det är mycket rönnbär, då är det höst :lol: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Utmanande frötallshuggning.

phh  
#349021 Ser att jag delar en del andras funderingar om när och hur gamla frötallar ska tas bort. Mina står i en inhängnad 16 årig tallplantering som vi håller på att första gallra ( sent jag vet). Ska jag låta dem stå kvar eller ta ner dem innan första gallringen? Allt de slår sönder då många har långt till vägen, blir det som gallras? Men sedan ska de ut ? :?: HYPRO vinschen räcker knappt 50 m och många vinsch skador blir oundvikliga om man ska vinscha stora frötallar ut ur skogen på kuperad mark. Har någon tips?

Användarvisningsbild

Re: Utmanande frötallshuggning.

Erre  
#349025 Jag tar det som går med måttlig insatts.
Går inte att kasa runt i hela beståndet när det ser ut som det gör hos mig här.
Dom som står sämst till får stå kvar till en större åtgärd. Dvs en gallring.
Antingen passar det bättre att få ner dom i en första eller andra gallringen.
Några blir säkert evighetsträd.
Men jag gillar att ha några körstråk i ungskogen, blir lättare att man tar tag i och fixar till sånt som ska bort.
Här kan man gå å manuell hugga lite björkved löpande i många år.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Utmanande frötallshuggning.

hlb  
#349029 Jag vinschar frötallar med Hypron, men först kapar jag de största grenarna och toppen manuellt på nedslagsplatsen. Sedan styr jag försiktigt med min spetsade enepinne under vinschningen. Ibland passar det bäst med toppen först och då får man ta fram måttbandet om trädet är långt och tungt. Hypron vill ju helst mäta längd från roten. Skogsstyrelsens glasfiberpulka kan vara en suverän hjälp vid stora furor.

Användarvisningsbild

Re: Utmanande frötallshuggning.

Erre  
#674655 Så här 5 år senare så är det väl dags att försöka få ut dom sista tallarna. 😁.

Man har ofta en plan med vinterhuggningen.
Men sen kommer det alltid så mycket emellan.
Man vill underröja inför gallringar, stormar ska städas upp, barkborreträd och inte minst vardagen med allt vad det innebär.

Men förhoppningsvis så åker dom sista i backen i vinter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Utmanande frötallshuggning.

Erre  
#674656
JensSkoog skrev:Intressant :grin: Och "avundssjukeväckande" :mrgreen: Skulle gärna varit där och huggit med dig, Erre :lol:

Å du är fortfarande välkommen @JensSkoog 😁

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).