sön 01 nov 2015, 16:50#348979
Hej,
Intressant tråd!
Jag tror det beror lite på hur fastkörningen ser ut.
Är det en relativt sett okomplicerad "normal" fastkörning så tror jag ägaren till den fastkörda skogsmaskinen får betala för kalaset, indirekt till själv om han i detta fall äger skotaren och får produktionsbortfall på den (också) eller genom att på något sätt betala till den maskinägare som hjälper till att dra upp.
När det gäller större fastkörningar så tror jag att försäkringsbolaget kan träda in, ex i fall där tungbärgare behövs eller ännu värre, där maskinen har sjunkit och många olika typer av bärgare/maskiner behövs.
Den erfarenhet jag har av reparation och kostnad för körskador så känns det som att de skogsbolag man kör åt ofta tar i alla fall delar av denna kostnad. Undantaget kan vara om föraren varit ovarsam, ex kört ner i något blöthål som man absolut inte fått order om att åka i.
Många körskador lagas dock inte alls, i vissa fall får de vara som de är, i vissa fall täcks de över så gott det går.
Det många förare tyvärr inte alltid tänker på är att en fastkörning generellt sett är en dyr historia. Räknar man produktionsbortfall, ökat slitage på maskiner och sämre anseende hos markägaren så drar det snabbt iväg. Oftast är det bättre att backa när man märker att det KAN gå åt pipan, välj annan väg eller risa/broa för säkerhets skull.
MvH Fredrik (tidigare admin@skogsforum). Rapportera virke i vår nya virkesrapport! Det finns inga dumma frågor! Var med och diskutera skog!