Öppna kategorin

Cotech kedjeslip

11 inlägg 13958 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Cotech kedjeslip

jannee  
#348945 Är det någon som har några åsikter om denna maskin från Clas Ohlson?
Eller finns det någon lika bra (dålig) där man inte behöver montera av kedjan.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Cotech kedjeslip

traktorz  
#348962 Vill du inte montera av kedjan, så fanns tidigare en sljptillsats på Jula, att fästa i typ Dremel maskin.
1446387041_sagkedjeslip.png


Annars är väl de Italien-utvecklade slipmaskinerna (Tecomec?) som Oregon säljer i olika varianter att rekommendera. Visserligen kostar de mera, men med mindre plast och bättre ingående material, så kanske det ändå är värt investeringen.

Jag skaffade en Oregonkopia BG-CS235E från Einhell, vilken har hyfsad kvalitet, och som tar Oregons slipskivor. Dock slipar jag mina 3/8" lågprofil och .325" kedjor numera för hand. För 3/8" till vår Stor-Stihl borde vi använda slipen oftare.

Nu senast med grussågade kedjor för .325", så får jag inte tillbaka skärpan på kedjan, så kanske borde jag plocka fram slipen igen. Byter kedjor och svärd för tillfället, så slöa kedjor samlas på hög - lite överdrivet sagt.

Ref:
Kedjeslip!!!!!!!

Avatar Fallback

Re: Cotech kedjeslip

Elfving  
#349058 Den får anses prisvärd för att fixa "byggkedjor" som spikkörts. Ett av problemen med den anser jag vara att slipklingan överhettar tänderna så pass att härdningen påverkas. Har man en gång slipat en kedja med den är risken stor att en fil bara glider på kedjan om man vill fila konventionellt.
Man får kedjorna användbara igen, men jag använder den bara till "fulkedjor".
Den är inget under av precision men det största felet är som jag ser det överhettningen.
Det går kanske att köpa en bättre sliptrissa av annat fabrikat om man vill slippa överhettningen, men då är det nog klokare att köpa en annan maskin direkt.

Avatar Fallback

Re: Cotech kedjeslip

jannee  
#349086 TACK Elfing, då sparar jag in en femhundring, får väl fortsätta med mitt miserabla filande :grin: Ok, ibland lyckas jag visserligen riktigt bra, men tyvärr mer sällan desto äldre jag blir. Å andra sidan har jag snart all tid i världen när jag är till skogs.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Cotech kedjeslip

JensSkoog  
#349089
jannee skrev:TACK Elfing, då sparar jag in en femhundring, får väl fortsätta med mitt miserabla filande :grin: Ok, ibland lyckas jag visserligen riktigt bra, men tyvärr mer sällan desto äldre jag blir. Å andra sidan har jag snart all tid i världen när jag är till skogs.

Har provat flera av dom billiga kedjeslipen, och jag skulle inte köpa dom. Dom gör inte bra jobb med kedjorna och dom holler inte länge, men vad får man för 500 kr - fem dosor snus här i Norge :mrgreen:
Själv körer jag med en dyrare kedjeslip (ung. 40 dosor :lol: ) och den ger mycket bra resultat nu när jag lärd mig köra den, men det tog lite tid. Körde för hårdt på den första tiden, och då blev det blått och hårdt 😈
För mig handlar det inte om tid, det har jag gott om, men om händer. Det tar eld i dom om jag ska holla en fil med precision över tid, så den elektriska slipen är en investering i pensionärstillvaron i skogen :wink:

Avatar Fallback

Re: Cotech kedjeslip

sveakatten  
#349092 Jag har en Einhell och en Oregon, tycker inte det är så stor skillnad på dessa, Einhell går att ställa riktigt bra.
Problemet är som Jens skriver, att inte ta för mycket så det bränner.
Jag har en diamantskiva på Oergon, vilken är mycket bra.

Användarvisningsbild

Re: Cotech kedjeslip

JensSkoog  
#349093
sveakatten skrev:Jag har en Einhell och en Oregon, tycker inte det är så stor skillnad på dessa, Einhell går att ställa riktigt bra.
Problemet är som Jens skriver, att inte ta för mycket så det bränner.
Jag har en diamantskiva på Oergon, vilken är mycket bra.

Har funderat på att investera i en diamantskiva. Så du kann rekommendera den @Sveakatten?

Användarvisningsbild

Re: Cotech kedjeslip

stegmaster  
#349126 Roligt at ni just kom inn på diamantskivor.
Köpte några slipskivor til min grindmatic v12 före helgen. (kommer vel i posten om några dager)
2 vanlige og 1 diamantskiva.
Va er det som er "stora" skillanden mellan dom???
Antar att diamantskivan håller mycket längre, men blir det bättre/finare skärpa ochså, eller??

Avatar Fallback

Re: Cotech kedjeslip

sveakatten  
#349144 Jag upplever att det inte är så lätt att bränna tänderna med diamant skivan, och sen behöver man ju inte riva den heller, tycker den fungerar mycket bra. Synd att den är så dyr.

Användarvisningsbild

Re: Cotech kedjeslip

JensSkoog  
#349189
sveakatten skrev:Jag upplever att det inte är så lätt att bränna tänderna med diamant skivan, och sen behöver man ju inte riva den heller, tycker den fungerar mycket bra. Synd att den är så dyr.

Då ska jag bestella mig en strax - 950 Nkr fick jag som pris här av min ÅF, och om den holler dubbelt av en ordinarie skiva så är det ett bra köp :wink: .

Användarvisningsbild

Re: Cotech kedjeslip

stegmaster  
#349682 Fick mina slipskivor til Grindomatic`n idag.
2 rytterskivor, 2 vanliga slipskivor och 1 diamantskiva.
Jäklar vilken tyngd det va i diamantskivan, minst dubbla om inte 3 dubbla vikten av en vanlig. :surp:
Testadet bara lite på en .,0325 kedja med diamantskivan ikväll och det såg riktig bra ut, even då jag kolladet med forstörningsglas. :geek:
Ska blir interessant och testa på .404 kedjan til vedmaskinen. ( Den var precis nyslipt, så det får kapas/klyvas ca 40 m3 före det er dags igjen med det.) 8)

1446765499_20151105_232144.jpg


1446765503_20151105_232153.jpg

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).