Sågverk (mindre)

Wood- Mizer LT20B

46 inlägg 23124 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Wood- Mizer LT20B

jige  
#303985 Hej!

Är det någon av er här på forumet som har erfarenhet av bandsågverket Wood-Mizer LT20B?

Jag kan se, utan att ha sett något verk irl, både för och nackdelar om man jämför med ett konventionellt bandsågverk, tex. Wood-Mizer 15.
Det som jag först och främst är tveksamt till är hur stadigt det är, och därmed sågresultatet, då såghuvudet endast är upphängt på ena sidan.


http://www.mekwood.se/text1_50.html

/JG



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Wood- Mizer LT20B

Knekt  
#304108 Hej!
Jag har ett Woodmizerverk, iofs ett L 70, den större modellen, dieseldrivetmed full hyraulisk styrning på alla reglage. Har inga problem med att det är ostadigt på nåt sätt.
Fast visst, har rullat på en och annan stock modell större, uppemot 2 ton, då kan det svaja lite. Jag ser till att sänka ner såghuvudet i såna fall.
Vad det gäller sågesultatet . är det ingen som klagat än, :-) håller måtten väldigt bra enligt min mening

Avatar Fallback

Re: Wood- Mizer LT20B

jige  
#304528 Det finns ingen risk att såghuvudet vill komma i resonans med följd att sågytan får ett ännu mer tydligt "bandsågsmönster"?
Rak- och skevhet och slitage på själva balken som pelare och såghuvud löper på känns som en känslig del. Om tex balken är lite skev då blir även det som sågas skevt?! Något du märkt av?

Vad är annars din allmänna uppfattning om Wood-Mizers produkter?

/JG

   TS
Avatar Fallback

Re: Wood- Mizer LT20B

Knekt  
#304535 Hej igen, jige!
Att det blir bandsågsmönster tror jag beror mycket på om bladet är ordentligt slipat eller inte. Vill gärna bli lite vågigt om bladet är slött. Märks speciellt när man sågar hårdare träslag som ek och alm. Välslipade blad gör uppåt 70-80% av resultatet vill jag påstå.

Har aldrig märkt nån större skevhet på det sågade elller så. Men jag förstår din fundering, om sågramen skulle vara sned så blir det nog problem.
De problem jag haft är en fläktrem som gått av och att gasen hakat upp sig vilket var ett elfel. Inga större problem faktiskt. Jag sågar till 90 % på entreprenad resten hemma.
Ska tillägga att det är årsmodell 2009 på sågen.

Användarvisningsbild

Re: Wood- Mizer LT20B

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#304579 Min allmänna uppfattning om Wood-Mizers produkter är från min relativt nyköpta LT15 och
det känns helt ok, jag såg senare en Lumbermate och tackade gud för att jag köpt Wood-Mizer.

Avatar Fallback

Re: Wood- Mizer LT20B

skogshasse  
#304703 jag har min andra lt 40 nu den första var en bensinare och den andra som jag använder nu är en diesel och jag är väldigt nöjd med min såg och jag kan instämma med knekt att skränkningen och slipningen av bladen är väldigt viktigt

Avatar Fallback

Re: Wood- Mizer LT20B

jige  
#305300 Hej och tack för era synpunkter!

Min allmänna uppfattning är också att Wood-Mizer är ett mer rejält sågverk än motsvarande tex. Norwood.
Norwod ger ett billigare och "plåtigare" intryck med plast, vajrar, klippta plåtar, runda rör, skruv mm, istället för en svetsad konstruktion.
Nu bygger sig min uppfattning helt och hållet på intryck från mässor och demonstrationer så i verklig drift kanske de är minst lika bra?

Men jag siktar nog på WM...

/JG

   TS
Avatar Fallback

Re: Wood- Mizer LT20B

skogshasse  
#342612 är det någon som har stödben med gängstång i till en woodmizer eller likvärdigt för mina har bara fasta läggen med en sprint.
skulle väldigt gärna se hur sådana är byggda invändigt om nu någon har en bild på delarna.

Avatar Fallback

Re: Wood- Mizer LT20B

skogshasse  
#348863 har någon haft samma problem som jag har nu och det är att bladen går av under sågning och jag vet inte vad det beror på.
är det någon som har någon ide om vad det kan vara som är orsaken till problemet.

Avatar Fallback

Re: Wood- Mizer LT20B

Blivande snickare  
#348874 Vi hade ett paket där alla 10 blad brast efter bara några skar. Produktionsfel då alla brast i skarvningen.
Var brister dina?

Avatar Fallback

Re: Wood- Mizer LT20B

skogshasse  
#348890
Blivande snickare skrev:Vi hade ett paket där alla 10 blad brast efter bara några skar. Produktionsfel då alla brast i skarvningen.
Var brister dina?


olika ställen varje gång det jag funderar på är om det kan vara för tjock material i bladet

Avatar Fallback

Re: Wood- Mizer LT20B

Blivande snickare  
#348891 Har du kollat med skjutmått?

Det är inte så att du har nån vinkel på hjulen som bandet löper på fel?
Eller remmen på någondera hjul så sliten att bandet går mot metallen?

Avatar Fallback

Re: Wood- Mizer LT20B

skogshasse  
#348894
Blivande snickare skrev:Har du kollat med skjutmått?

Det är inte så att du har nån vinkel på hjulen som bandet löper på fel?
Eller remmen på någondera hjul så sliten att bandet går mot metallen?


svar nej

Avatar Fallback

Re: Wood- Mizer LT20B

Blivande snickare  
#348896 Okej, intressant..
Är banden mycket körda?
Mycket slipade å på det viset slut?

Avatar Fallback

Re: Wood- Mizer LT20B

skogshasse  
#348911
Blivande snickare skrev:Okej, intressant..
Är banden mycket körda?
Mycket slipade å på det viset slut?


det är dom lite tjockare bladen som smäller av jag tror dom är ca 1,25 mm tjocka dom som är ca 1,10 mm verkar hålla.
dom är bara slipade några gånger så dom borde hänga med ett tag till tycker jag men nästa gång jag köper blad så lutar det åt dom tunnare

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).