Motorsåg och handhållet

Någon som vet vad denna mätsticka används till?

9 inlägg 5529 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Någon som vet vad denna mätsticka används till?

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#348757
1446281862_maetsticka.jpg


Hittade den här mätstickan hemma hos mina föräldrar. Vad har den använts till?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Någon som vet vad denna mätsticka används till?

JPW  
#348762 Det är en höjdmätare tror jag. Vet inte exakt hur den funkar men tror att man syftar med stickan mot trädet och ställer sig på det avstånd där trädet fyller spalten precis. Genom att mäta avståndet till trädet på marken kan man få trädets höjd.

Användarvisningsbild

Re: Någon som vet vad denna mätsticka används till?

Esignman  
#348833 Såg exakt en sådan idag på Bjuråkers forngårds skogsmuséum :)

Avatar Fallback

Re: Någon som vet vad denna mätsticka används till?

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#348873
JPW skrev:Det är en höjdmätare tror jag. Vet inte exakt hur den funkar men tror att man syftar med stickan mot trädet och ställer sig på det avstånd där trädet fyller spalten precis. Genom att mäta avståndet till trädet på marken kan man få trädets höjd.


Måste vara något mer med alla siffror och skåror. Höjd kan man ju mäta med en vanlig pinne.

   TS
Avatar Fallback

Re: Någon som vet vad denna mätsticka används till?

JPW  
#348879 Jag är som sagt inte 100 på hur den funkar, men jag tror att man kan välja någon sorts räknefaktor, dvs hur mycket avståndet på marken ska multipliceras med. Dvs ett sätt att slippa gå så långt bort om man inte behöver noggranna mätningar. Skalan från 100 och neråt längst upp i bilden tror jag är för att mäta lutning i procent.
Tror jag kan ta reda på exakt hur den funkar på måndag...

Användarvisningsbild

Re: Någon som vet vad denna mätsticka används till?

Göt  
#348987 Har sett den användas när jag gick på lantbrukskola tror att det fanns en beräkningstabell som hörde till :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Någon som vet vad denna mätsticka används till?

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349209
JPW skrev:Jag är som sagt inte 100 på hur den funkar, men jag tror att man kan välja någon sorts räknefaktor, dvs hur mycket avståndet på marken ska multipliceras med. Dvs ett sätt att slippa gå så långt bort om man inte behöver noggranna mätningar. Skalan från 100 och neråt längst upp i bilden tror jag är för att mäta lutning i procent.
Tror jag kan ta reda på exakt hur den funkar på måndag...


Ok, bra. Tack

   TS
Avatar Fallback

Re: Någon som vet vad denna mätsticka används till?

JPW  
#349432 Det är nästan fortfarande måndag, eller hur...? Nå, höjdmätaren ska kompletteras med en stång exakt 5.0m hög. Den ställer man mot trädet, går iväg med höjdmätaren lämpligt långt bort. Man håller där mätaren ut från ögonen så pass långt ut att trädet precis ryms inom stickans spalt och läser där av trädets höjd på skalan där toppen av 5m-stången är.
Räknefaktorer finns inte, fel av mig. Riktigt hur lutningsmätningen ska gå till vet vi däremot inte.

Avatar Fallback

Re: Någon som vet vad denna mätsticka används till?

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349517 Listigt, tack

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).