Motorsåg och handhållet

Ny kompis till min Sthil 260

16 inlägg 6487 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ny kompis till min Sthil 260

husqvarna_med_sthil  
#348520 Min Husqvarna lill-hobby-såg som jag använt till massa och kvistning har visat sin kvalite och jag behöver en ny kompis till min Sthil men vete tusan vad jag ska välja. Vill ha något som kan överlappa när min trotjänare 260 går ur tiden.

Hva, jonsered, Sthil. Ingen mera hobbysåg utan den ska vara ur proffssegmentet. Har även en 390 Sthil men den har jag klyvkedja på och så får det förbli ett tag till. Sågen som inskaffas ska användas för huggning, från vindfällen till ved och massa och komplettera och alt även överlappa befintlig 260.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ny kompis till min Sthil 260

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#348534 Stihl MS 261 är väl ett givet alternativ. Har en själv och kan inte säga annat än att jag är mycket nöjd. Har en MS 201 som komplement och de passar varandra utmärkt storleksmässigt. 18" svärd till 261:an går utmärkt enligt mig men det använder jag bara vid riktigt grova träd. Annars är det 15" som gäller.

Husqvarnas motsvarighet är väl 550 XP och det finns ju gott om trådar här på forumet som handlar om den sågen.

Jonsered har ju sin motsvarighet (kan den heta 2253 tro?) så frågan är om man gillar röda eller orangea kåpor bäst... Själv föredrar jag de orange-vita sågarna från tyskland ;)

Användarvisningsbild

Heated handles

traktorz  
#348548 Passa på att köpa den nya med uppvärmda handtag för att minska risken för krämpor. Kostar inte mycket extra, när du ändå ska satsa på en proffs-såg.

Användarvisningsbild

Re: Ny kompis till min Sthil 260

JensSkoog  
#348556 Har en kamrat som har körd MS 260 i många år, men när han sist vecka grep min MS 261 blev han förvånad eftersom han menade att det var samma goda sågen men bara med extra mycket klipp :grin:
Jag hade inte tänkt köpa den eftersom jag redan körde MS 361 och MS 200, men när jag först hade haft den i arbetet, behöll jag den. Nu går 200an i kvistning och klengallring, 261an i fällning och aptering och 361an på vedbacken och i fällning av dom skickligt grova.

Avatar Fallback

Re: Ny kompis till min Sthil 260

SawTroll  
#348568
JensSkoog skrev:Har en kamrat som har körd MS 260 i många år, men när han sist vecka grep min MS 261 blev han förvånad eftersom han menade att det var samma goda sågen men bara med extra mycket klipp :grin:
Jag hade inte tänkt köpa den eftersom jag redan körde MS 361 och MS 200, men när jag först hade haft den i arbetet, behöll jag den. Nu går 200an i kvistning och klengallring, 261an i fällning och aptering och 361an på vedbacken och i fällning av dom skickligt grova.


Det er jo en merkelig observasjon, da 261 er betydelig tyngre og mer uhåndterlig - men sterkere er den jo.

Avatar Fallback

Re: Ny kompis till min Sthil 260

husqvarna_med_sthil  
#348569 Jag tycker det är svårt och okunnig på märken osv är jag men jag är väldigt nöjd med sthilsågen, den bara går. Det som kanske slår mig lite av att titta på dem är att hva ser smalare ut i själva kroppen, Sthil bygger lite mera i sida men om det har någon egentlig praktiskt betydelse vet jag inte.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny kompis till min Sthil 260

husqvarna_med_sthil  
#348570 ..och jag ber om ursäkt för en ständig felstavning av namnet Stihl !

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny kompis till min Sthil 260

JensSkoog  
#348574
SawTroll skrev:Det er jo en merkelig observasjon, da 261 er betydelig tyngre og mer uhåndterlig - men sterkere er den jo.

Ja, det är möjligt att det är märkligt, men han har nu körd och körd med sin 260 och användt den i proffshuggning ett par månader i året, men nu köper han en ny 261 eftersom han inte fann att den kändes särskild tyngre och att den föll gott i handen :lol:

Avatar Fallback

Re: Ny kompis till min Sthil 260

husqvarna_med_sthil  
#348641 Jag tror att det är en 261 jag har, skrev fel.. hmm jaja, okunnig på sågar. Tycker 562 ser smidigare ut i kroppen än stihl men jag vet inte säkert, det kanske inte är så tokigt argument. Sedan kanske man ska gå ner till en 200 stihl och sedan byta ut den större när den väl ger upp ? Nja vete tusan. Det får väl smälta ett tag så får man väl se. Fördelen med Stihl är ju dock att jag har en bra återförsäljare som både är hjälpsam och bra att ha med att göra här i Sundsvall.

Stämmer det att Jonsered och Hva är samma grejer ?

Tack för input så länge !

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny kompis till min Sthil 260

Göt  
#348667 en ms 201 är en bra passande kompis till 260 :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Ny kompis till min Sthil 260

totte  
#348680
husqvarna_med_sthil skrev:Stämmer det att Jonsered och Hva är samma grejer ?


Ja, det är samma under skalet, skillnaderna är de du kan se utvändigt, kåpor, båge och andra detaljer i utanverket.

Användarvisningsbild

Re: Ny kompis till min Sthil 260

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#348722 Jaså du bor i raketlasse-land! Ja då ör det jonsered eller stihl som gäller om du frågar mig. Jag håller till i hälsingland ca en timmes väg från sundsvall men gör ändå helst affärer i sundsvall numer just för raketlasses skull.

Åk till butiken och kläm och känn på de olika modellerna. En stihl 201 som vardagssåg skulle jag nog tycka var lite för klen trots allt, om det inte var klen gallring som gällde för det mesta. Personligen uppskattar jag den extra kraften hos 261:an, det är inte riktigt samma klipp i 201:an.

Användarvisningsbild

35cc - 40cc- 50cc - 60cc.

traktorz  
#348738 Till vindfällen och ved, här skulle jag nog vilja ta en 60-kubikare, som kan ta ett 18" svärd dessutom - även om ett 15" klarar det mesta. Sen har du ju redan en stark 50cc-såg i och med MS261.

En 50cc-såg är förstås oftast den smidiga all round sågen, och är den försedd med värme-handtag så är den ofta förstahandsvalet för mig.
En 35cc-40cc såg uppskattas givetvis för dess lägre vikt, så det är mitt förstahandsval vid röjning och gallring i klena bestånd.

Letar du sågar för vindfällen och ved i proffssegmentet, hittar du även Jonsereds CS2252 (50cc) och CS2258 (60cc) - motsvarigheter finns i Husqvarnas sortiment och heter då 545 & 555. Dock saknar dessa två handtagsvärme, så om det är ett måste blir det modellerna CS2253WH & CS2260W istället.

Stihls 50cc och 60cc modeller med handtagsvärme heter MS 261 C-M VW & 362 C.M VW.
Dolmar har motsvarande två starka proffs-sågar med handtagsvärme: DOLMAR PS-5105CH & PS-6100H,

Ref:
http://www.skogma.se/b2c/Servlet?page=11&anr=410035
http://www.skogma.se/b2c/Servlet?page=11&anr=410038

Avatar Fallback

Re: Ny kompis till min Sthil 260

fs480  
#349389 Rekommenderar dig Ms 241. Smidig och tillräckligt stark proffssåg.

Avatar Fallback

Re: Ny kompis till min Sthil 260

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349457 HVA 550 xp er den beste saga eg har brukt til no. Noke større sag så hadde eg sett meg etter 560 xp.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).