Sågtimmer

Grova tallar - köpare i Småland

23 inlägg 15027 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Grova tallar - köpare i Småland

bserv  
#342418 Tack för förtydligande tips om Ansgarius. De verkar vara seriösa. Hoppas de kan vara intresserade av vårt bestånd.

   TS
Avatar Fallback

Re: Grova tallar - köpare i Småland

Skogstinsen  
#342439 Jag sålde grov tall för. 6 eller 7 år sedan. Det blev knivfura kvalitet av 2 rotstockar. Alltså ett topp mått över 32 cm på stocken. Jag fick över 1800kr/fub. Och stockarna mätte 55dm. Det var tallar som va över 150 år gamla, i hagfors Värmland. Resten av tallarna gick som stamblock och priset va drygt 1300-1400kr/fub. De kom och märkte ut dom, och målade längd med spray flaska. Såna priser skulle man ha på det "vanliga" timret. :-)

Användarvisningsbild

Re: Grova tallar - köpare i Småland

Camwood  
#342557 Här är info från det nämda sågverkets hemsida så ni kan se vad fina rotstockar av tall används till.
furu_stammvaror.pdf
furusidobrader_plank.pdf

Avatar Fallback

Re: Grova tallar - köpare i Småland

bserv  
#342571 Intressant att se vad de gör av virket. Undrar lite hur de håller igång produktionen när det bara är vinteravverkat timmer de använder.

   TS
Avatar Fallback

Re: Grova tallar - köpare i Småland

Midgård  
#342580
Elfving skrev:Är lite nyfiken på vad som avses med "grov tall"?
Dimensioner?
Allt mindre än en bil med släp blir hur som helst svårt att sälja annat än i närområdet.


Kolla Södras prislista för rotstockar. Jag tror att de skickar rotstockar vidare till Ansgarius i Södra Vi. http://skog.sodra.com/Documents/Prislis ... %2001%20(2)%20Rotstockar%20av%20tall.pdf
Man kan kolla Södras prislistor utan att vara inloggad som medlem.

I Södras rotstockprislista finns inget nämnt om minsta volym, eller avdrag för småvolymer. I Södras övriga prislistor anges ett avdrag om 400 kr för sortiment understigande 10m3.

Avatar Fallback

Re: Grova tallar - köpare i Småland

jannee  
#342583 I början av Juli kom för något år sedan en lastbil med talltimmer från Dalarna. Runt timret rann vatten från smältande snö och detta timmer skulle ned till Småland.
Finns nog vinteravverkat timmer att såga som räcker fram till semestern.

Användarvisningsbild

Re: Grova tallar - köpare i Småland

Houthakker  
#348324 För vinteravverkad grov talltimmer finns det folk som gör takspån utav, betalar mycket bra!

Avatar Fallback

Re: Grova tallar - köpare i Småland

bserv  
#348407 Ja nu ligger våra tallar redan på välta så kan väl inte klassas som vinteravverkat. Men till en annan gång - vår hittar man köparna som betalar bra för de övergrova dimensionerna?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).