Motorsåg och handhållet

Hjälp, vilken såg ska jag välja?

104 inlägg 46757 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

JensSkoog  
#347785
traktorz skrev:Det är oftast operator error, när sådant händer. I alla fall, ur vår horisont.

Det är ju riktigt att man mestadels kan skulda sig själv, men den där bygeln på den verktygslösa, hakade sig i kvist och öppnade sig och senn skruvade den sig loss och det är ju inte något man går och tittar efter under arbetet :mrgreen:
Det är oxå ett problem att den inte holler kedjan spänd genom sågningen om man inte har stramat mera än man känner för med den där plastiga svärdsmuttermanicken. :wink:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

webkocken  
#347817 Okej sågvänner.

En specifik fråga nu då...

Är det någon av sågarna i denna annons som kan vara vettigt för mig att köpa? http://www.blocket.se/vasterbotten/Moto ... m?ca=4&w=3

Eller här: http://www.blocket.se/alvsborg/Motorsag ... m?ca=4&w=3

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

JensSkoog  
#347830 Vet inte stort om HVA sågarna i den första, men om jag skulle köpa såg, skulle jag gått för Stihl MS 260 som står i den andra. Det är en grym allroundsåg med bra klipp.
Men priset är lite hög tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

jannee  
#347833 Lyssna bara inte för mycket på JensSkog, för honom gäller ENDAST Stihl :grin: i.o.f.s. är han dock inne på rätt spår.
Risken med att köpa oprovat/obesett är att det till syvende och sist kan vara rena renoveringsobjekt.
Bra att sågen startar bra/lätt, men å andra sidan kanske det är enda som fungerar bra.
Köpa UTAN någon som helst garanti är att köpa grisen i säcken.
Vågar du chansa? det kan också vara ett bra köp.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

Jacobsen  
#347838 [quote][/quote]
Jag skulle kolla blocket efter en begagnad 346:a. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

JensSkoog  
#347862
jannee skrev:Lyssna bara inte för mycket på JensSkog, för honom gäller ENDAST Stihl :grin: i.o.f.s. är han dock inne på rätt spår.
Risken med att köpa oprovat/obesett är att det till syvende och sist kan vara rena renoveringsobjekt.
Bra att sågen startar bra/lätt, men å andra sidan kanske det är enda som fungerar bra.
Köpa UTAN någon som helst garanti är att köpa grisen i säcken.
Vågar du chansa? det kan också vara ett bra köp.

Holler aldels med dig i det, Jannee :lol:
Det är Stihl jag kan, och jag vet att 260 är en såg som har blivit trotjänaren för många, men 2900kr är lite väl mycket för en såg som man inte vet något om :???:
Jacobsen skrev:

Jag skulle kolla blocket efter en begagnad 346:a. :grin:

Men, jag har hörd mycket bra om 346, men om det stämmer vet jag inte.
Skulle väl inte köpt en såg utan att jag fick känna på den och och se hur den är i skick.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

webkocken  
#347873 Många bud om vilken såg jag ska välja...
Kikade lite snabbt på Tradera nu och hittade två Jonsered som går ut snart.

http://www.tradera.com/item/301792/2428 ... ed-cs-2147

http://www.tradera.com/item/342531/2428 ... roffs-sag-

Under 2000 just nu iaf med bara nån timme kvar.

Något att ha?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

axwell  
#347888 Jonsered 2147, en högvarvig bra kvistsåg.
Snabbare än Husq. 55 men tål inte att stå och nöta i vedhögen på samma sätt som 55:an.

Jag skulle inte kunna tänka mig att skicka några större belopp utan bättre säkerhet. :|

Användarvisningsbild

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

webkocken  
#347889 Tack, blev inte någon av dem ändå... :sad:

Nu börjar det luta åt att köpa en ny såg ändå. Man får ju garantier och vet att det är nytt. Då återstår bara frågan vilken man ska välja.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

SawTroll  
#347920
axwell skrev:Jonsered 2147, en högvarvig bra kvistsåg.
Snabbare än Husq. 55 men tål inte att stå och nöta i vedhögen på samma sätt som 55:an.

Jag skulle inte kunna tänka mig att skicka några större belopp utan bättre säkerhet. :|


2147 er samme sag som den opprinnelige 45cc 346xp, men med en håndtaksvinkel som ikke er like godt egnet til kvisting (min erfaring/mening).

Användarvisningsbild

Hitachi/Tanaka; Lite lättare - lite dyrare

traktorz  
#347935 Gillar man nytt och vill ha långa garantier, kanske ett tips från en annan tråd:
axwell - tips på bra mindre såg
http://sibro.jetshop.se/tanaka-4501-cs3 ... c-133.aspx
Tanaka 4501/ CS33EL för 4395: kr med 5 års Garanti från Hitachi-gruppen.
Samma effektspec som HVA 445, men lättare i vikt pga vevhus i Mg/Al i stället för i plast.

Annars:
♦ Testvinnare till kampanjpris
Husqvarna 445 e-series, Bästa Allroundsåg i test

Avatar Fallback

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347979
SawTroll skrev:Den kan dog ha en viss opplæringseffekt for folk som ikke vet hvordan de skal håndtere en motorsag.


Upplärningseffekten består i att det är ivägen och slår till om man inte vet att hantera en motorsåg.

Vet man det, är det inte ivägen.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347992
Mangan skrev:
SawTroll skrev:Den kan dog ha en viss opplæringseffekt for folk som ikke vet hvordan de skal håndtere en motorsag.


Upplärningseffekten består i att det är ivägen och slår till om man inte vet att hantera en motorsåg.

Vet man det, är det inte ivägen.


Det är väl de som gnäller på Triobrake, som skulle behöva det mest. :wink:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

Hema  
#347994 Här en hva 242:a 2000:- ser fin ut iaf.. http://www.blocket.se/skaraborg/Husqvarna_242XP_63455955.htm?aw=1

Användarvisningsbild

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

Jacobsen  
#348004 Jag skulle aldrig köpa en i 400-serien före en bättre begagnad 346:a. Eller en 353:a. Bästa sågarna! Har en 550 som jag köpte förra året men kollar blocket efter 346:a regelbundet ifall det dyker upp någon bra. Det kan aldrig bli för många :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).