Bioenergi

PLC styrd Vedmaskin

7 inlägg 4503 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

PLC styrd Vedmaskin

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedmaskin

Fredrik Reuter  
#347722 Hej,
Den var häftig! Jag såg han hade fler filmer och i videon nedan så verkar det rackarns som att han styr vedmaskinen från hytten i sin Ford County. Bekvämt att sitta där och mata in stockar med kranen! :-bd


Avatar Fallback

Re: PLC styrd Vedmaskin

Walfridsson  
#347727 Lite mer fart på maskin bara :)

Användarvisningsbild

Re: PLC styrd Vedmaskin

Vardon  
#347744 En PLC styrd vedmaskin vore väl inte så svårt egentligen att snickra ihop, så länge man får en maskin som matar fram ordentligt och hugger veden i hyfsat jämna längder. Kanske till och med reläbaserad så blir den lite snabbare :)

Användarvisningsbild

Re: PLC styrd Vedmaskin

stegmaster  
#347772 "Pmlunner" er ju Norrman, och har vel varit med här på foraet tidligare om jag inte minns fel. :???:
Har vel inte varit aktiv dom senaste åren, men detta kanske Fredrik har koll på i sin databas.
Problemet med dessa aut, vedmaskiner blir oftast effektiviteten, om nåt går lite snett så stopper det liksom upp.
Med manuell, er det fiksat på noll tid.
Men kör man bara telestolpar typ gran/tall, så funkar det nog, men björk blir svårt.
Åtminstone den björk jag sysslar med, för där finns det knappast en rak stock. :sad:

Här en annan, som bygd om sin Kisa.


Användarvisningsbild

Re: PLC styrd Vedmaskin

Fredrik Reuter  
#347791 Hej,
Jag hittar ingen medlem med namnet "pmlunner", det närmsta jag kommer är @county från Östfold, kanske är det rätt?

Eller har du mer koll stegmaster?

Användarvisningsbild

Re: PLC styrd Vedmaskin

stegmaster  
#347811
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Jag hittar ingen medlem med namnet "pmlunner", det närmsta jag kommer är @county från Östfold, kanske är det rätt?

Eller har du mer koll stegmaster?


Hmmm, trodde han vore med här, men kan vara jag minns fel. :oops:
Vet åtminstone att vi diskuterat den vedmaskinen sen mange år tilbake.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).