Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Iller skotare med boggi?

15 inlägg 13107 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Iller skotare med boggi?

sveakatten  
#240593 Jag funderar på om jag skulle kunna sätta boggi på mitten hjulen på Illern, skulle det fungera eller blir banden för spända?
Jag vill ha lite mera frigång under och tror den skulle klättra bättre då.
2012-12-25 10.12.05.jpg




   TS
Användarvisningsbild

Re: Iller skotare

Kse  
#240606 Hänger inte riktigt med på hur du menar.
Dom två mittersta hjulen ska alltså bli ledade i en boggi konstruktion eller?

Avatar Fallback

Re: Iller skotare

sveakatten  
#240616 Ja, jag satt och funderade på det under äljakten i dag. Funderade på att sätta en boggi med större hjul i mitten, men undrar om inte banden blir för hårt spända när boggin blir ett hjul upp och ett ner. Skulle kanske funka om jag har lika stora hjul och endast sätter boggi hjulen längre ner.Eller?

   TS
Avatar Fallback

Re: Iller skotare

sveakatten  
#309033 Tar upp detta igen, är det någon som har en idee hur jag ska få maskinen att gå lite lungnare och hellst bli lite högre?
Jag har funderat på en trippel boggie eller att sätta fjädrar på mitten hjulen, eller är det vettigare att sätta dubbla boggi som på terri?
2014-10-04 11.48.31.jpg

Alla 4 hjulen är ju stumma på denna maskin.
Som det är nu så åker nog timmret lungnare än mig :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Iller skotare

sveakatten  
#347633 Nu har jag gjort om min Iller, dubbla boggie och drivning med drivhjul från 202 bandvagn,
Nu nästa problem, maskinen blir för baktung med denna konstruktion och kran.
Jag har fått tag i en ny kranfot(Vridhus) vlken gör att jag skulle kunna sätta kranen på kärran.
Tror ni det skulle fungera bättre viktmässigt?
Funderade på att försöka ha kranen vid första tvärgående balk.
1445666422_2015-07-13_15.21.50.jpg

1445666672_img_20151021_150158914_hdr.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Iller skotare

Msk  
#347634 Går det inte bara hänga en motvikt i fronten. Elller blir totavikten för hög då.

Avatar Fallback

Re: Iller skotare

sveakatten  
#347679 Jag har satt på vikter för att få det att fungera, det jag funderar över nu är om vikten fördelas bättre om jag sätter kranen på kärran.
1445700679_2015-07-28_18.23.39.jpg

Är det någon som vet tjockleken på materialet i kranstolpen på mindre kranar, ca upp till 4.7meter?
Jag behöver göra en ny stolpe till den nya kranfoten och vet inte hur mycket material jag behöver.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Iller skotare

totte  
#347805 Av bilden att döma så säger geometrin att du avlastar maskinen med en fjärdedel till en tredjedel av kranens vikt om kranen sitter där främre tvärbalken är. Så det är inte stor skillnad, men det kanske räcker för att göra skillnad.

Avatar Fallback

Re: Iller skotare

sveakatten  
#348982 Nu får jag snart se hur resultate blir.
1446394728_img_20151101_154140415_hdr.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Iller skotare

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#348984 Snyggt :-BD Var det mycket jobb?

Avatar Fallback

Re: Iller skotare

sveakatten  
#349008 Ja, det tog ju med sig alla fästen till kran,midjestyrning och stödben + ny kranstolpe, så det har tagit några dagar.
Får hoppas det fungerar bättre i vinter, fördelen med den här maskinen är ju att man inte behäver vänta på att det fryser.

   TS
Avatar Fallback

Re: Iller skotare

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349011 Har du provkört?

Avatar Fallback

Re: Iller skotare

sveakatten  
#349012 Nej, inte med den nya kran foten, fattades en hydrual koppling. :sad:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Iller skotare med boggi?

molnia  
#642876 Hur har det gått med detta projekt?

Avatar Fallback

Re: Iller skotare med boggi?

sveakatten  
#659594 Såg just att du skrivit molnia, är inte inne så mycket.
Jo, maskinen går bra i mina blöta marker, i vinter höll sakerna också (underligt).
Kör försöket med blädning så blir nästan bara grovt virke, hade problem med att få bort virket från vägen i vintras, ingen tjäle i vägen.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).