Motorsåg och handhållet

HVA 550 XPG dör på tomgång

195 inlägg 87261 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347631 Mjaa, det beror på kapslingens kvalitet. Plastkapsling av sämre kvalitet låter fukt diffundera in så småningom (det är fråga om år) men den fukten torkar akdrig upp. Ett lager metall hindrar effektivt fukttransport men hur många har det ? Som gammal elektronikingenjör är jag skeptisk till elektronik för dess utförande är ofta uselt. Så småningom blir den väl bättre men jag misstänker att det finns barnsjukdomar ännu 5-10 år framåt. Kapslade moduler är ett allmänt problem också i fordon och det finns utrymme för förbättringar - men de kostar.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347649 Allting åldras.
Elekroniska tändsystem går inte att jämföra med brytarsystem av flera skäl. Det är svårt o hitta elektroniska tändningar som är 35 år gamla och fungerar. Till exempelvis 380CD eller liknande.
Betydligt mer hållbart med brytarsystemen som man kan få fungera med enkla medel även efter 80 år.

Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347650 Det byts en hel del tändningar i nyare sågar...

Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Hema  
#347651
Mange skrev:Det byts en hel del tändningar i nyare sågar...

Vad cirkus kostar ett tändningsbyte på en 550?

Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347652 Ingen aning. Finns säkert andra som kan berätta vad de betalat. Det är lite beroende på om det är annat inblandat som garantier, "goodwill" etc.
Försöker undvika de nyare sågarna så länge det går.

Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

totte  
#347663
traktorz skrev:Förgasarsolenoiden hos AutoTune/M-Tronic torde vara den komponent som först ger upp och följaktligen först måste bytas. Undrar just hur många timmars livslängd den har beräknats till?


Och hur länge man avser att hålla den i lager som reservdel. Knappast 20 år.

Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347694 Har retat mig på min Stihl 241 så att jag tänkt ställa bort den och köpa en Hva 550. Men tydligen är det inte alls bättre, tvärtom. Är i alla fall glad att jag han köpa en Stihl 362 innan elektroniken kom på den också.

Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

traktorz  
#347784
Mange skrev:Det byts en hel del tändningar i nyare sågar...


Som ex.vis. på nya HVA 445-II,
där Ignition module 579 63 88-01 ersatts av 579 63 88-02

Ref:
http://cdn.husqvarna.com/ddoc/HUSI/HUSI ... 015-09.pdf

Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

traktorz  
#347786
Hema skrev:
Mange skrev:Det byts en hel del tändningar i nyare sågar...

Vad cirkus kostar ett tändningsbyte på en 550?


Enligt en websida:
5817236-02 TÄNDMODUL KPL (HUS) 1317:-

Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

traktorz  
#347790
Skogsola skrev:Har retat mig på min Stihl 241 så att jag tänkt ställa bort den och köpa en Hva 550. Men tydligen är det inte alls bättre, tvärtom. Är i alla fall glad att jag han köpa en Stihl 362 innan elektroniken kom på den också.


MS 241C-M var nog tidigt ute med M-Tronic, där MS 441C-M var Stihls pilot-försök för ca 5 år sedan. Har själv provat en tidig MS 241, men den var seg och intetsägande som din, vad jag förstår. Hoppade sen av tankarna på en 40cc-45cc såg, eftersom jag bättre gillar kombon av en väsentligt mindre (35cc-40cc) och en något större (50cc) såg.

Även MS201C-E var visst en besvikelse till en början, men där har Stihl nu fått ordning på sågen med nya MS201C-M. Tror det är mest avgaskrav och inte M-Tronic man skall skylla problemen på. Förhoppningsvis har även MS241C-M blivit bättre med eventuella produktiterationer, men borde den då inte heta MS242C-M? (Nummerserien 242 har ju en god klang.)

Vi har också den gamla modellen MS362C-Q med förgasarnålar på klassiskt maner, fast något ändstopp gör att jag inte kan ge den en rikligare blandning vid långsågning. Men dess tändmodul är omvittnat känslig i elektroniken, så se till att tändstiften har max tändgap på 0.5mm för bästa tomgång.

Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Hema  
#347938
traktorz skrev:
Hema skrev:
Mange skrev:Det byts en hel del tändningar i nyare sågar...

Vad cirkus kostar ett tändningsbyte på en 550?


Enligt en websida:
5817236-02 TÄNDMODUL KPL (HUS) 1317:-

Tackar! :)

Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

valberga  
#348170 min börgade att jävlas strax efter garantin gått ut ca 2år. Den startar fint när den är kall, men efter tankning eller om nan tar en paus 2-5 min så vägrar den att starta man får dra tills fan löser av en. Jag har hört mig för hos flera husqvarna återförsäljare men alla står som ett frågetecken. Problemet är att det inte händer varje gång tyverr.

Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

traktorz  
#348189 Låter som ånglås. Använd alltid primern med ca 5-6 pumpningar, samt förhöjd tomgång vid start.
Tändstiftet kan vara ett utslagsgivande diagnosverktyg.

Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

jannee  
#348195 Prova med att byta till ett nytt NGK stift + "något" mindre avstånd mellan elektroderna Min gamla röjsåg var sådan, hjälpte med ett nytt stift.
Hade också en Jonsered i 400 serien, den var också HELT omöjlig att starta varm. Där hjälpte INGET, lösningen fick bli att jag inte fick stänga av den, körde ca 40 minuter därefter tanka med motorn IGÅNG.
Senast redigerad av jannee tis 27 okt 2015, 19:46, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Hema  
#348199
valberga skrev:min börgade att jävlas strax efter garantin gått ut ca 2år. Den startar fint när den är kall, men efter tankning eller om nan tar en paus 2-5 min så vägrar den att starta man får dra tills fan löser av en. Jag har hört mig för hos flera husqvarna återförsäljare men alla står som ett frågetecken. Problemet är att det inte händer varje gång tyverr.

Hade liknande problem på min Hva 339, funkade fint efter tändstiftsbyte. Väldigt frustrerande fel när man står ute i skogen och drar och drar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).