Skogsröjning

Kombisåg för stamkvistning/(under)röjning

67 inlägg 41819 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kombisåg för stamkvistning/(under)röjning

sundelius  
#347436
JensSkoog skrev:Enligt Stihl, om jag inte minns fel, så ska KM 130 R med rundhandtaget användas när man kör med svärd och kedja och med häcksax. Det vanliga handtaget som vi känner från röjsågar sitter på KM130 och användas när man körer med grästråd, sopvalsa, kultivator och kratskärar.
Jag körer sopvalsa, häcksax, kratröjar och svärd på min KM 130 R, och skiter i vad dom säger :mrgreen: Men jag skulle aldrig körd med "oxhornshandaget" med svärd och kedja. Det verkar inte smidigt. Har ochså tagit bort "stegavgränsaren??" som sitter till vänster för rundhandtaget. Var bara i vägen :roll: .


Bra att höra Jens då ryker mitt också, har inte vågat ta väck mitt då jag inte kört så många tankar än. Kan dock inte se vitsen med det och i vägen är det

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Kombisåg för stamkvistning/(under)röjning

JensSkoog  
#347437
bgl skrev:Spännskruven på kedjehjulets slirkoppling var säkrad med någon slags lack som hade släppt. Kanske så enkelt som en montör med fet tumme? Nu ska jag prova att köra utan låsning för att se hur länge det går. Jag ver ju nu hur det känns när slirkopplingen börjar släppa. Går det inte så blir det gänglåsning på undersidan av skruven, inte på gängorna!
För övrigt märke jag att 8Nm är ganska mycket vid dragning med momentnyckel, med en skruvmejsel får man ta för att nå det momentet.

@bgl Tog det upp med killen från Stihl i dag, och han hade aldrig hörd om några fall av det förut. Mente du skulle ta den med til din ÅF och berätta vad som skett med slirkopplingen.

Användarvisningsbild

Re: Kombisåg för stamkvistning/(under)röjning

sundelius  
#347594
1445630808_004.jpg
@JensSkoog sa du inte att du hade modifierat din såg. Tror du har givit tipset till Stihl, du borde bli produktutvecklare åt dom :smile:
Eller så har jag missförstått alltihop :oops:

Användarvisningsbild

Re: Kombisåg för stamkvistning/(under)röjning

Erre  
#347595 Jag tror JensSkoog äger stihl i hemlighet :wink: :grin: :wink:

Användarvisningsbild

Re: Kombisåg för stamkvistning/(under)röjning

sundelius  
#347601 Så kan det vara :grin: :grin: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Kombisåg för stamkvistning/(under)röjning

JensSkoog  
#347606
Erre skrev:Jag tror JensSkoog äger stihl i hemlighet :wink: :grin: :wink:


Då hade jag körd Mercedes och inte en gammal Suzuki :lol:

sundelius skrev:JensSkoog, du inte att du hade modifierat din såg. Tror du har givit tipset till Stihl, du borde bli produktutvecklare åt dom :smile:
Eller så har jag missförstått alltihop :oops:


Jag modifierade kedjekåpan. Sågade ur ett hol extra, och då packade det sig inte så illa där.
1445633147_kedjeroejs._kape_(5).jpg

Har berättad det för Stihlkillen, men han blev lite betänkt och språkade om säkerhet och fingrar, men vad tusan ska jag dit med fingrarna när jag jobbar :mrgreen:
Men, det bästa är att använda skjutande kedja så mycket som möjligt. Kör du med 1,1 eller 1,3 mm? Jag använder 1,3 i röjning, men i veckan som var tog jag ner 90 meter lindehäck från 7-8 meters högd till 1,50 och smalnade den från 2 meter till 40 cm, allt med KM'an och 1,1mm utan kedjeavhopp, så jag lär mig :lol:
Ser att du fortfarande har stegavgränsaren på. Den ska ju vara där för säkerheten, men jag fattar inte vilken säkerhet. Bara i vägen i kratröjning.

Användarvisningsbild

Re: Kombisåg för stamkvistning/(under)röjning

sundelius  
#347607 Aha, då hade jag fått det om bakfoten. Du har gjort ett ytterligare hål i kåpan.

Jag kör med 1,3 mm, jag lyssnar på vad tomten säger :smile:

Stegavgränsaren åker av i helgen

Avatar Fallback

Re: Kombisåg för stamkvistning/(under)röjning

axwell  
#347610
JensSkoog skrev:Ser att du fortfarande har stegavgränsaren på. Den ska ju vara där för säkerheten, men jag fattar inte vilken säkerhet. Bara i vägen i kratröjning.


Vad är det för något ?

Husqvarnan har relativt lång hake som används för att dra undan det som inte kommer ner självmant, är det den ni menar ?

Användarvisningsbild

Re: Kombisåg för stamkvistning/(under)röjning

sundelius  
#347613 Tittar du noga framför loophandtaget i bilden jag la ut i tråden "Dagens prestation" så ser du vad vi pratar om.
Det är en smal plastbit som sticker rakt ut

Avatar Fallback

Re: Kombisåg för stamkvistning/(under)röjning

Hema  
#347706
Erre skrev:Jag tror JensSkoog äger stihl i hemlighet :wink: :grin: :wink:

Hahaha :)

Avatar Fallback

Re: Kombisåg för stamkvistning/(under)röjning

bgl  
#347808 Senaste nytt om min slirande slirkoppling.
Utan Locktite gick det inte 5 minuter innan den släppte. med Locktite (243) under skruven, men inte på gängen, gick det 20 minuter. Med 243 på rengjord gänga verkar det fungera! 8Nm visar det sig bli 'automatiskt'. Vid det momentet verkar spännbrickorna i kopplingen gå ihop så det är nog bara att dra för hand och känna efter. 8Nm är ganska mycket med en vanlig skruvmejsel. Enligt min säljare var detta närmast ett okänt problem. Brukar vara den vanliga visan, om inte annat när man klagar på en ny bil!

Avatar Fallback

Re: Kombisåg för stamkvistning/(under)röjning

bgl  
#349307 Fick nyss en fråga som jag skickar vidare ut i 'skogsrymden'. Frågan var: vilken skillnad är det på Stihl KM130R och Hondas fyrtaktare /UMC 435 E/ som ser likadan ut?
Jag visste inte att den fanns, men snabb nätsökning ger att Hondan har lägre motoreffekt och är tyngre!
Är den någon som provat eller sett Hondan?

Avatar Fallback

Re: Kombisåg för stamkvistning/(under)röjning

Hema  
#349357 Stihlen KM130R:
Bild

vs.
Hondan UMC 435E
Bild


Båda ligger runt ca 4500-4700:- i basutförande, sedan tillkommer respektive redskap.
Utan att ha någon egen erfarenhet, men efter att ha lyssnat på några youtubeklipp, så verkar Hondan iaf låta väldigt lite. Sedan kör väl Honda med äkta 4-takt, medans Stihlens 4-taktsmix är någon halvlösning (kör på 2-taktssoppa iaf)?

La upp bilderna då jag inte hade full koll på vad det var för maskiner det snackades om.

Avatar Fallback

Re: Kombisåg för stamkvistning/(under)röjning

bgl  
#349364 Tack för bilderna!
Det var en väldigt flådig design på Stihlen du har fått fatt på. T.o.m. på Stihls tyska hemsida ser motorenheten ut som den gamla. Har du kontakter med produktutvecklingen hos Stihl?

Avatar Fallback

Re: Kombisåg för stamkvistning/(under)röjning

Hema  
#349377
bgl skrev:Tack för bilderna!
Det var en väldigt flådig design på Stihlen du har fått fatt på. T.o.m. på Stihls tyska hemsida ser motorenheten ut som den gamla. Har du kontakter med produktutvecklingen hos Stihl?

Det kanske jag har, men det säger jag inget om.. Nee då, jag googlade bara på KM 130 R och valde bilder och så dök den upp. Källa: http://www.kingvert.fr/produit-combisysteme-stihlkm-130-r,345.html
Här är en annan bild:
Bild

http://alpinelawn.com/stihl-km-kombitools-on-sale-now.html

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).