Motorsåg och handhållet

R 12/K 12-problem...

93 inlägg 32557 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: R 12/K 12-problem...

vajnis  
#347206 Nu har jag rengjort, putsat, fixat, ställt in, bytt membran och kollat igenom sågen och ska börja plocka ihop den för att se om den går igång... då börjar jag med att bryta av en kolvring - suck! Förhoppningsvis får jag tag på en i morgon.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: R 12/K 12-problem...

totte  
#347306 Klassiker 😈 att bryta kolvring. Man lär sig när man knäckt några stycken.

Avatar Fallback

Re: R 12/K 12-problem...

vajnis  
#347432 Tog bort kopplingslocket idag och kikade lite. Det var rent och fint allt verkade vara i sin ordning.
1445542070_min_koppling_(2).jpg

Ska man smörja något när man ändå är här inne?
Man skulle göra det på 346:an vet jag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: R 12/K 12-problem...

totte  
#347527 Du bör ta av kopplingen, tvätta av och återfetta kopplingslagret.

Avatar Fallback

Re: R 12/K 12-problem...

vajnis  
#347685 Är väl bäst att fråga innan jag börjar försöka få av muttern till kopplingen, är det vänster- eller högergänga?

   TS
Användarvisningsbild

Re: R 12/K 12-problem...

totte  
#347824 Vänstergängad, lossas medurs.

Avatar Fallback

Re: R 12/K 12-problem...

vajnis  
#358319 Okej... i morgon gäller det, då ska den startas... hoppas jag. :grin: :grin: :grin:
1450480375_faerdig_-_ostartad_a.jpg

1450480424_faerdig_-_ostartad_b.jpg


Spännande, spännande...

   TS
Avatar Fallback

Re: R 12/K 12-problem...

vajnis  
#358430 Annat kom emellan. Skjuter på't tills i morgon.

   TS
Avatar Fallback

Re: R 12/K 12-problem...

vajnis  
#359419 Försökte provstarta igår. Tände på andra draget - i en sekund, sen var det tji. Kollade tändstiftet efter ett tag om den blivit sur och det luktade inte ens bensin i cylindern. Bort med soppaslangen och det rann mycket blygsamt ur den trots full tank. Sköljde ur tanken tre gånger med ren bensin men det rann dåligt ändå ur slangen till förgasarn, tyckte jag, Skruvade ihop allt idag utan svärd och efter en sup(sågen) tände den till och då tokdrog jag några gånger och...
WOHOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO :grin: :grin: :grin:
Den gick igång, bort med choken och ett lätt gaspådrag, sen tuffade den på men med för hög tomgång, så jag knallade runt lite med sågen och letade efter en skruvmejsel och passade på att vända och vrida på sågen och till och med skakade om den lite brutalt och den motorljudet förändrades inte det minsta lilla, helt underbart!! Och oljepumpen fungerade också, jag hoppat över/glömt kolla igenom den. Den gick tio minuter innan jag började skruva ner tomgången och då skruvade jag lite för mycket och den dog. Hann inte mer idag, fortsätter imorgon och ska försöka filma en snutt. Har tyvärr inget friskt träd att testa såga i, ska leta rätt på något.

Jag hade ställt in L- och H-munstyckena innan - enligt gamla manualen 3/4-dels resp. 1 helt varv ut och det kändes väldigt bra. Varvade fullt en gång lite kort efter att ha gått på hög tomgång 7-8 minuter, och den svarade bra och starkt men med en aning fördröjning - kan man fixa det med munstyckena eller får man leva med det, tro?
1450884381_faerdigrenoverad.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: R 12/K 12-problem...

Blivande snickare  
#359444 Va roligt att läsa! :)

Avatar Fallback

Re: R 12/K 12-problem...

vajnis  
#359540 Hmm... märkte nu att drevet inte är runt utan lite ovalt och en aning snett. En skada från tidigare ägare måste det vara, fattar inte vad som hänt. Drevet sitter ju fast på kopplingstrumman, men trumman snurrar centrerad och ser hur bra ut som helst.
Funkar att såga men inte så bra för kedjan kanske. Spänner jag kedjan hårt och drar fram den en bit med handen blir den lösare för att sen bli hårt spänd igen osv.
Glad ändå...

   TS
Användarvisningsbild

Re: R 12/K 12-problem...

totte  
#359562 Härligt att den går. Grattis, du har gjort ett jättefint jobb med sågen, den ser kanonfin ut nu!

Går säkert att köra lite med drevet om du slackar lite lagom på justeringen. Du får försöka få tag i en annan trumma med drev. Antar att det är ett svetsat stjärndrev och troligen har nån amatörsvetsat ditt ett nytt drev på trumman, det blir sällan bra.

Avatar Fallback

Re: R 12/K 12-problem...

vajnis  
#359590 Tack, totte. Vet inte om det är ett originaldrev eller ej, det har 7 "tänder." Ska nog sätta det i ett skruvstäd och försök få drevtänderna i vinkel med svärdet.Nu är dom en aning ur vinkel så kedjan rör sig i sidled på drevet under gång, och rasslar lite i svärdskåpan. Rassel vill man inte ha efter en renovering. :oops:

Eller kan det bero på att jag bara har en svärdsmutter på?

   TS
Avatar Fallback

Re: R 12/K 12-problem...

vajnis  
#359591 Skojar bara om svärdsmuttern, det är ju jul! :lol: :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: R 12/K 12-problem...

vajnis  
#360059 totte, du hade rätt, drevet var svetsat/reparerat.
Lyckades till fixa det så att det snurrar jämnare nu.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).