Skogsmässor

Öppet hus, FTG Moheda, Bäckefors 22/10 2015

6 inlägg 6601 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Öppet hus, FTG Moheda, Bäckefors 22/10 2015

Fredrik Reuter  
#346538 Tänkte tipsa om att FTG Moheda har öppet hus nu på torsdag, 22 oktober 2015 mellan 10:00 - 14:00.
Platsen är företagets fabrik i Bäckefors, se karta nedan där du också kan få vägbeskrivning.

Det erbjuds rundvandring i fabriken och även testkörningar med skogsvagnar från Moheda och Valtra traktorer.
Ärtsoppa i fält för den som är hungrig.



Läs mer här: http://goo.gl/WJlo8i

Ska du dit så skriv gärna i tråden.
Kanske blir det ett gäng skogsforumare som kan träffas!



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Öppet hus, FTG Moheda, Bäckefors 22/10 2015

molnia  
#346540 :surp: åh nej det var synd att jag nog inte kan dit. Har flera gånger tänkt att åka dit med en vän och titta och samtala lite med konstruktörer. :D

Användarvisningsbild

Re: Öppet hus, FTG Moheda, Bäckefors 22/10 2015

sundelius  
#346904 Jag åker nog dit en sväng

Användarvisningsbild

Re: Öppet hus, FTG Moheda, Bäckefors 22/10 2015

sundelius  
#347433 Sundelius, er reporter ute i verkligheten :wink:

Här kommer lite bilder från monteringen i FTG:s fabrik i Bäckefors. Blev visst inga bilder från tillverkningen.
Riktigt intressant rundvandring i deras fabrik, har ni frågor ska jag försöka besvara dom.
1445542872_008.jpg
1445542870_007.jpg
1445542869_006.jpg
1445542860_005.jpg
1445542810_004.jpg

Användarvisningsbild

Re: Öppet hus, FTG Moheda, Bäckefors 22/10 2015

Fredrik Reuter  
#347467 Tack Sundelius! :-bd

Tanken var att jag skulle åka ner också. Men som ni kanske läste i driftstörningstråden så blev det härdsmälta på en av skogsforums servrar på onsdagen. Jag har därefter varit fulltecknad med jobb ang detta sedan dess och fick avstå.

Men jag var faktiskt där i Tisdags och har tagit en hel del video som jag ska klippa ihop, tanken är att det ska kunna bli som en liten rundvandring för er som inte hade möjlighet att komma. Jag hoppas kunna bli klar med detta snart.

   TS
Användarvisningsbild

Sv: Öppet hus, FTG Moheda, Bäckefors 22/10 2015

Fredrik Reuter  
#348581 Hej,
Här kommer en liten video som kan vara intressant för er som inte kunde åka på öppet hus hos FTG. Jag var där och filmade lite några dagar innan och jag hoppas som sagt detta kan vara som ett bra komplement.

Tyvärr är det svårt att få till tiden till att redigera och klippa ihop en sådan här video som det blir riktigt bra, jag hade gärna lagt ner några timmar på att få det riktigt bra, men som sagt, i skrivande stund är det inte möjligt.

Lite reflektioner i text från mig:

Måste börja med det häftiga faktum att alla Moheda, Mowi och V-kranar görs i denna fabrik i Bäckefors. Fabriken är till ytan inte så stor, men kunskapen är stor och tillverkningen optimerad.
Jag slogs också av hur mycket som manuellsvetsas, det är bara de enkla, raka och öppna sömmarna som svetsas av robot, allt annat görs manuellt.
Material till krantorn, bom, vippa och utskjut bockas i den stora bockmaskinen och materialet är plåt av höghållfasthetstyp. Sedan monteras de bockade plåtarna i svetsjiggar och punktas sedan fast ihop med tappar och andra delar till kranen. Sedan svetsas hela konstruktionen färdig.

Fick även chansen att testköra ekipaget i videon. Det är första gången jag testar en Moheda med lågtrycksservo och det går fint! Riktigt bra att man kan hålla varvet på traktorn på lagom nivå och köra flera funktioner samtidigt, detta också utan de vanliga rycken och stoppen jag är van vid med konventionell 2-spak, nästan som ett Elservo med LS!

Här kommer videon:



Bifogar även en bild från FTG, försten som hittar en Skogsforumskändis, vem blir först att känna igenom honom? :wink:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).