Skotare

Spanska skot tillverkare

8 inlägg 6527 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Spanska skot tillverkare

Léman  
#347395 God eftermiddag

Jag kan inte tala svenska

I am sorry for write in english. I discovered this forum some weeks ago and i find it very interesting to know the forest market in Northern Europe.
I work for DINGO, i don't know if you have heard something about us. We have manufactured more than 350 forwarders since 1992 overall in the south of Europe.
I am really interested to know your opinion about our products, I am reading about Malwa or Vimek and I really like this "miniforwards" tendence. We have always emphasized the size and weight of our forwarders to reduce erosion and to adapt to the hard geographical conditions of the northwest of Spain (steep slope and narrow forest tracks). At the moment, we have 2 differents models of forwarder and i hope, that maybe at least, the smallest one can work well in the north of Europe too.

I give you more informations of our vehicles to better compare.

I would like to highlight three issues of our forwarders:
1- Our high travel speed: 40km/h
2- The narrowness of our vehicles (from 2,28m of width)
3- Very low consumption (automatic transmission instead of hydrostatical)

I am proud to show you our web page as well as our video – presentation.

http://www.dingoma.es/en/


I would like to know your feelings, advices and opinions

Thanks you in advance/Tack för hjälpen



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Spanska skot tillverkare

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347396

Användarvisningsbild

Re: Spanska skot tillverkare

Camwood  
#347442 Mångfald är bra ! Intressant med maskiner från Spanien. Men ! Skärmarna över boggin! hur många gånger kommer inte gripen att fastna i dom när man lastar av. Men det är kanske en vanesak.

Avatar Fallback

Re: Spanska skot tillverkare

alias  
#347446
Camwood skrev:Mångfald är bra ! Intressant med maskiner från Spanien. Men ! Skärmarna över boggin! hur många gånger kommer inte gripen att fastna i dom när man lastar av. Men det är kanske en vanesak.


I den utformning som maskinerna visas på hemsidan eller i videon så är det nog inget problem då virket lastas tvärs färdriktningen.
Håller annars med dig om man tänker Nordeuropeiskt sätt att transportera rundvirke, men då är bristen på stöttor på sidorna ett problem (fast om virket inte ligger kvar på lastbäraren så slipper man ju problemet med att gripen fastnar i skärmarna över boggin vid avlastningen :-)).

Känns inte som att de är byggda för att köras med band eller slirskydd i grundutförandet.

Någon som har klart för sig vad fördelen är med en automatlåda jämfört med en hydrostat (bortsett från att vägtransporten borde dra mindre bränsle slita mindre på maskinen)? Finns det någon fördel med detta koncept i terrängen?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Spanska skot tillverkare

Camwood  
#347453 Ang, drift! Nä det finns inga fördelar med converter om det är det du menar? har prövats på dom första skogsmaskinerna från 70 talet o framåt. Vad jag vet så är det inte i bruk längre !! Det säger väl allt.

Avatar Fallback

Re: Spanska skot tillverkare

alias  
#348000
Camwood skrev:Ang, drift! Nä det finns inga fördelar med converter om det är det du menar? har prövats på dom första skogsmaskinerna från 70 talet o framåt. Vad jag vet så är det inte i bruk längre !! Det säger väl allt.


Hej Calmwood!

Jag får blotta min okunskap på teknikområdet, men jag hade inte likställt converter med automatlåda rakt av. Jag kanske är fel ute, men jag hade klassat en automatlåda som en mekanisk transmission där varvtal (och kanske belastning) styr växling uppåt eller neråt, medan en converterlåda i min värld är två "paddelhjul" där olja står för kraftöverföringen och där hastighet kan växlas mot kraft genom att vrida vinkel på paddlarna på hjulen.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Spanska skot tillverkare

Léman  
#358005 Some new model's pictures... i hope you'll enjoy it.

God jul och gott nytt år från Spanien!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Spanska skot tillverkare

Léman  
#396940 New photos from FOREXPO 2016.

New 13 tonnes model. I hope you'll enjoy it.

Advices and opinions are always welcome.

DINGOMA SA
https://es-la.facebook.com/dingomasa/

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).