Skogsröjning

Kombisåg för stamkvistning/(under)röjning

67 inlägg 41803 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kombisåg för stamkvistning/(under)röjning

bgl  
#345377 Tack för svar,
I min instruktionsbok står bara om justering av tomgångsvarv, övrigt ska vara ok från fabrik!
När jag skickat frågan repade jag mod, gick upp till verkstan och skruvade in h-skruven 1/16-dels varv.
Provkörde en kortare stund, motorn lät klart bättre, jag kan bara jämföra med ryggburna lövblåsen med samma motortyp. Kör ett tag i morgon och återkommer här.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Kombisåg för stamkvistning/(under)röjning

JensSkoog  
#345389
bgl skrev:Tack för svar,
I min instruktionsbok står bara om justering av tomgångsvarv, övrigt ska vara ok från fabrik!
När jag skickat frågan repade jag mod, gick upp till verkstan och skruvade in h-skruven 1/16-dels varv.
Provkörde en kortare stund, motorn lät klart bättre, jag kan bara jämföra med ryggburna lövblåsen med samma motortyp. Kör ett tag i morgon och återkommer här.

Beror ju på vilken typ förgasare som sitter i din såg, men det verkar som du har samma som jag, med justerbara skruvar på H och L. Annars har jag hörd att om det finns gnistskyddsgaller i Ljuddämparen så kan det stella till svårigheter, isär om sågen har gått på lite för fet bensin.

Avatar Fallback

Re: Kombisåg för stamkvistning/(under)röjning

bgl  
#345462 Ett par timmar tyngre sågning på fm. Ytterligare något in på h-skruven och lite ut på den andra, nu går det bra.
Men jag hade samtidigt börjat på en ny 25l dunk Aspen 2-t. Min gamla röjningstrotjänare Jonsered RS-51 var ibland så grinig på förgasarinställningen att den 'kände av' byte till ny bensindunk. Kan en del av förklaringen vara att även denna 'känner' skillnad?
Använder du det medföljande enkla axelbandet eller en röjsågssele? Jag har provat båda, det är lättare med axelbandet att röra sig när det är trångt , men vid längre arbetspass är kanske sele bättre?
Min lövblås med samma motortyp krävde ventiljustering vid drygt 100 timmar, den blev tyngre att starta. Samma krävs tydligen på den här, har du behövt göra det än och vad kostade det?

Avatar Fallback

Re: Kombisåg för stamkvistning/(under)röjning

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345471 Ska man njuta av körningen med en KM 130 så ska man ha RTS selen, den ser förvisso underlig ut men man blir lättrörlig och sågen blir friare att röra.
http://www.stihl.se/STIHL-produkter/H%C3%A4cksax-och-st%C3%A5ngh%C3%A4cksax/Tillbeh%C3%B6r-till-h%C3%A4cksaxar/22250-32355/B%C3%A4rsystem-RTS-till-HL-HLA-HLE-HT-HTA-HL-KM-HT-KM.aspx

Användarvisningsbild

Re: Kombisåg för stamkvistning/(under)röjning

JensSkoog  
#345472 Bra att den går bättre. Sällan min bensin hinner bli gammal på dunken, men det kan va att fyrmixmotoren är känslig på det :?:
Jag använder RTS bärselen. Då får jag vikten på axlarna och midjebältet. Mycket smidigt tycker jag, men i stamkvistning med förlängare, så är det möjligt jag skulle prova axelbandet.
Har inte haft någon ventiljustering, men jag känner att det väl är dags.

Avatar Fallback

Re: Kombisåg för stamkvistning/(under)röjning

bgl  
#347112 Senaste nytt från min KM130.
Det var inget fel på förgasarinställningen! Felet var att gasvajern var för dåligt spänd så spjället kunde inte öppna helt. Snabbinställningen av gasvajern som sitter på gashandtaget hoppade jag över utan använde justerskruven vid vajerstyrningen.
Nästa överraskning: idag började nånting slira, det luktade och så småningom kom en liten rökpuff från kåpan över kedjedrevet. Justerskruven till slirkopplingen på kedjedrevet hade lossat trots låsvätska!
Drog åt skruven (vänstergängad) och blev som förut. Har tagit reda på momentet, ska vara 8Nm. Det gäller att ha liten momentnyckel som går åt båda håll.

Användarvisningsbild

Re: Kombisåg för stamkvistning/(under)röjning

JensSkoog  
#347196
bgl skrev:Senaste nytt från min KM130.
Det var inget fel på förgasarinställningen! Felet var att gasvajern var för dåligt spänd så spjället kunde inte öppna helt. Snabbinställningen av gasvajern som sitter på gashandtaget hoppade jag över utan använde justerskruven vid vajerstyrningen.
Nästa överraskning: idag började nånting slira, det luktade och så småningom kom en liten rökpuff från kåpan över kedjedrevet. Justerskruven till slirkopplingen på kedjedrevet hade lossat trots låsvätska!
Drog åt skruven (vänstergängad) och blev som förut. Har tagit reda på momentet, ska vara 8Nm. Det gäller att ha liten momentnyckel som går åt båda håll.

Hur många timmar har du körd sågen, "bgl"? Det där verkar ju som en maskin skruvat i hop mandan efter oktoberfest med huvudet fullt av bayersk öl :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Kombisåg för stamkvistning/(under)röjning

bgl  
#347217 Inte så många timmar, en kedja halvvägs nerfilad utan stensågning.
Enligt säljaren och instruktionsboken ska gasvajern justeras genom att man drar spärren på gashandtaget fullt bakåt och därefter ger full gas. Då ska spärren gå tillbaka framåt så mycket som behövs för att få öppet spjäll vid fullt gaspådrag. När jag gör så 'hoppar' spärren tillbaka lite för mycket så att det aldrig kan bli fullgas. Jag har istället justerat vajern med justerskruven på vajerstyringen.
Spännskruven på kedjehjulets slirkoppling var säkrad med någon slags lack som hade släppt. Kanske så enkelt som en montör med fet tumme? Nu ska jag prova att köra utan låsning för att se hur länge det går. Jag ver ju nu hur det känns när slirkopplingen börjar släppa. Går det inte så blir det gänglåsning på undersidan av skruven, inte på gängorna!
För övrigt märke jag att 8Nm är ganska mycket vid dragning med momentnyckel, med en skruvmejsel får man ta för att nå det momentet.

Användarvisningsbild

Re: Kombisåg för stamkvistning/(under)röjning

JensSkoog  
#347219 Nu har jag körd och körd i röjning, häckklippning och annat, och aldrig haft några av problemen du berättar om :shock:
Ska till min ÅF i morgon när han har leverantördag. Ska fråga dom från Stihl om det här är ett vanligt fel med den sågen :wink:

Användarvisningsbild

Re: Kombisåg för stamkvistning/(under)röjning

sundelius  
#347308 Dags för utlovad utvärdering av KM 130R
Har ju kört lite finputsning utefter mina skogsvägar när jag fått en stund över men idag fick den börja arbeta på allvar i en hasseldjungel från helvetet 😡
Kan ju givetvis inte säga något efter en dag om hållbarhet osv men den gjorde det jag förväntade mig efter Jens inlägg om modellen. Kommer definitivt fylla sin funktion i hassel, förröjning och utmed körvägar :smile:
Har dock ont i ryggen efter full arbetsdag men skyller nog det på ovana och att det är första dagen i skogen :oops:

Slutligen vill jag bara säga: FAN VA GOTT ATT VARA I SKOGEN IGEN, SOM JAG HAR LÄNGTAT :!: :!:

Användarvisningsbild

Re: Kombisåg för stamkvistning/(under)röjning

JensSkoog  
#347332
sundelius skrev:Har dock ont i ryggen efter full arbetsdag men skyller nog det på ovana och att det är första dagen i skogen :oops:

Gott att höra att den gjorde jobbet!
Experimentera lite med justering av bärsälen, och längden på upphänget. Tog mig lite tid innan jag kände att jag fick det så det passade för mig.
Kan bara samstämma i att det inte finns bättre plats än skogen :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Kombisåg för stamkvistning/(under)röjning

Valmet6400  
#347414 Prövade googla lite vad det är ni snackar om, såg att det fanns olika handtag. Är det med bygel eller "vanligt" som ni använder er av?

Avatar Fallback

Re: Kombisåg för stamkvistning/(under)röjning

bgl  
#347417 Jag har sk loophandtag, alltså det du kallar 'bygeln'. Troligen det vanligaste!? Ett vanligt 'cykelstyre' kan nog vara bekvämare vid långa arbetspass men med loophandtaget blir den mycket smidigare, både att transportera och att använda när det är trångt.

Användarvisningsbild

Re: Kombisåg för stamkvistning/(under)röjning

sundelius  
#347431 Kör likadant som bgl och skulle inte vilja byta då jag har tänkt att använda den i hassel och förröjning och då tror jag smidigheten bör prioriteras

Användarvisningsbild

Re: Kombisåg för stamkvistning/(under)röjning

JensSkoog  
#347435 Enligt Stihl, om jag inte minns fel, så ska KM 130 R med rundhandtaget användas när man kör med svärd och kedja och med häcksax. Det vanliga handtaget som vi känner från röjsågar sitter på KM130 och användas när man körer med grästråd, sopvalsa, kultivator och kratskärar.
Jag körer sopvalsa, häcksax, kratröjar och svärd på min KM 130 R, och skiter i vad dom säger :mrgreen: Men jag skulle aldrig körd med "oxhornshandaget" med svärd och kedja. Det verkar inte smidigt. Har ochså tagit bort "stegavgränsaren??" som sitter till vänster för rundhandtaget. Var bara i vägen :roll: .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).