Motorsåg och handhållet

Hjälp, vilken såg ska jag välja?

104 inlägg 46764 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

jannee  
#347363 Jonsered CS 2152 som proffssåg är väl att ta i "lite" :grin: Bättre farmarsåg vill jag kalla den för.
Lägg på 0,5 kW och 1500 varv - då har du en proffsåg, om inte syns det i alla fall på priset :mrgreen:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

axwell  
#347367 Försök att hitta en Husqvarna 55, lika tung/lätt, 10% högre effekt än den du har på "prisjakt".
Bättre vridmoment än 242 och dom andra Husq-sågarna, lämplig för ansträngande vedsågning genom sin större cyl. volym, vevhus i påkostat magnesium.
Dubbla svärdsbultar, tål ett lite längre svärd.


53 cc, 2.4 kW, 0.6 liters tank, 0.3 oljetank, 5.2 kg torrvikt.

http://www.blocket.se/ostergotland/Moto ... m?ca=4&w=3

Användarvisningsbild

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

webkocken  
#347369
axwell skrev:Försök att hitta en Husqvarna 55, lika tung/lätt, 10% högre effekt än den du har på "prisjakt".
Bättre vridmoment än 242 och dom andra Husq-sågarna, lämplig för ansträngande vedsågning genom sin större cyl. volym, vevhus i påkostat magnesium.
Dubbla svärdsbultar, tål ett lite längre svärd.


53 cc, 2.4 kW, 0.6 liters tank, 0.3 oljetank, 5.2 kg torrvikt.

http://www.blocket.se/ostergotland/Moto ... m?ca=4&w=3


Tack för tipset! Låter vettigt och det där var ju ett bra pris, absolut min budget.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

Peteflamingstar  
#347370
axwell skrev:Försök att hitta en Husqvarna 55, lika tung/lätt, 10% högre effekt än den du har på "prisjakt".
Bättre vridmoment än 242 och dom andra Husq-sågarna, lämplig för ansträngande vedsågning genom sin större cyl. volym, vevhus i påkostat magnesium.
Dubbla svärdsbultar, tål ett lite längre svärd.


53 cc, 2.4 kW, 0.6 liters tank, 0.3 oljetank, 5.2 kg torrvikt.

http://www.blocket.se/ostergotland/Moto ... m?ca=4&w=3


Ingen dum idé, dessutom ser man dem i annonser titt som tätt!

Avatar Fallback

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

jannee  
#347371 Leta annars upp en CS 2147, betydligt ettrigare såg som inte vibrerar lika mycket. :grin:

Avatar Fallback

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347375 +1 på Stihl 241. Liten, lätt såg som går som ett skållat troll! Jag hade en till låns när jag skulle byta bort Hva 242. Till slut blev det Hva 346 av olika anledningar, men 241:an var egentligen en trevligare såg. Som torparsåg duger den alla dar i veckan.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

JensSkoog  
#347378
JF skrev:+1 på Stihl 241. Liten, lätt såg som går som ett skållat troll! Jag hade en till låns när jag skulle byta bort Hva 242. Till slut blev det Hva 346 av olika anledningar, men 241:an var egentligen en trevligare såg. Som torparsåg duger den alla dar i veckan.

MS 241 är en grym såg, men om "webkocken" söker en såg mellan 2 och 3 tusen, så är den rent för dyr.

Användarvisningsbild

45cc, 50cc, 60cc ?

traktorz  
#347398
webkocken skrev:Jag skulle nog tro att detta kan vara en såg för mig. Lite över min budget, men vad säger ni, är det en prisvärd såg som kan funka för mina behov?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2571053


De gamla 45cc modellerna från Husqvarna-gruppen, såsom 345 & CS2145 var riktigt bra sågar, själv hade jag den litet större CS2150 i samma generation. Har sett pensionerade huggarproffs fortfarande lita till 345, med 13" originalsvärd och handfilad vass H30 kedja. Övergrova träd, såväl som hårda ekar, inget går han bet på med sin 345:a!

Den nuvarande 45cc-generationen har därför en bra tradition att bära och verkar uppfylla kraven.
Husqvarna 445 eller Jonsered CS2245 S är samma såg, det enda som jag personligen är något tveksam till på dessa, är den "Verktygsfria Kedjespännaren" .

Men visst finns det andra sågar som jag gärna rekommenderar, men som kostar väsentligt mer; Husqvarna 545, 550XP, 555, 560XP, 562XP. Eller Jonsered CS2252, CS2253WH, CS2258, CS2260W, som just nu har inbyteskampanjer på dessa, 1500 kr för ett inbyte.

Bra tillfälle att nyttja kampanjerna fram till nyår, om verkligt behov finnes för en ny såg förstås!

Avatar Fallback

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

Homo abies  
#347492 Ja akta dig för "verktygslös" kedjespännare det är inget att ha! bara krångligt och oprecist...

Användarvisningsbild

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

JensSkoog  
#347516
Homo abies skrev:Ja akta dig för "verktygslös" kedjespännare det är inget att ha! bara krångligt och oprecist...

Kunne inte sagt det bättre själv - det är rena skiten och isär i kvistnig. Plötsligt kommer kedjan hoppande och kåpan har lossnat. Fick prova det på en MS181 som jag hade köpt till min dotter. :roll:

Avatar Fallback

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

SawTroll  
#347521
webkocken skrev:Vad skiljer E-series från vanliga?
Såg att 435 finns som E med.


Vil tro at det er "starthjelp" og "verktøyløs" kjedestramming, begge "finesser" som jeg ikke ville hatt.

Jeg ville også unngått Triobrake, men meningene er delte (i Sverige) - det er nok med ett bremsehåndtak + treghetsutløsning, det extra bakre er bare i veien, og kompliserer konstruksjonen. Den kan dog ha en viss opplæringseffekt for folk som ikke vet hvordan de skal håndtere en motorsag.
Senast redigerad av SawTroll fre 23 okt 2015, 16:58, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

SawTroll  
#347522
jannee skrev:Jonsered CS 2152 som proffssåg är väl att ta i "lite" :grin: Bättre farmarsåg vill jag kalla den för.
Lägg på 0,5 kW och 1500 varv - då har du en proffsåg, om inte syns det i alla fall på priset :mrgreen:


Brukt 2152 eller 353 er en god ide, samme sag som 2153/NE346xp, men med en motor som er laget for å yte mindre + proff kvalitet uten proff pris, men med noe redusert ytelse.
2252/545 er samme ide, i dagens versjon - nedtunede versjoner av 2253 og 550xp.

Avatar Fallback

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

SawTroll  
#347525
jannee skrev:Jonsered CS 2152 som proffssåg är väl att ta i "lite" :grin: Bättre farmarsåg vill jag kalla den för.
Lägg på 0,5 kW och 1500 varv - då har du en proffsåg, om inte syns det i alla fall på priset :mrgreen:


Jeg kaller de sagene for "semi pro", de er definitivt bedre en dagens "farmersager". Hva en "farmersag" er har jo forandret seg med tiden - i dag er de stort sett større "homeowner" sager, laget på samme måte som disse.

Användarvisningsbild

Husqvarna 445-II eller 445 e-II

traktorz  
#347775
webkocken skrev:Vad skiljer E-series från vanliga?
Såg att 435 finns som E med.


445 II modellen har fått de nya uppfällbara tanklocken, e-modellen som tidigare dessutom utrustad med både
Smart Start® (en extra fjäder i startapparaten) och den verktygslösa kedjespänningen.

Enligt senaste reservdelsförteckningen (IPL), så är vevhuskroppen gemensam, men att alternativa startapparater och alternativa kedjehuslock finnes.

Alternativa råd kan därför vara att antingen först prova med den verktygsfria kedjespänningen, eller redan vid köp be återförsäljaren byta till ett konventionellt passande lock (gemensamt för alla 445 och 450 modeller!) - om nu man inte gillar den. Valfrihet finns ju, både nu och efteråt!

Ref:
http://cdn.husqvarna.com/ddoc/HUSI/HUSI ... 015-09.pdf

Användarvisningsbild

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

traktorz  
#347782
JensSkoog skrev:
Homo abies skrev:Ja akta dig för "verktygslös" kedjespännare det är inget att ha! bara krångligt och oprecist...

Kunne inte sagt det bättre själv - det är rena skiten och isär i kvistnig. Plötsligt kommer kedjan hoppande och kåpan har lossnat. Fick prova det på en MS181 som jag hade köpt till min dotter. :roll:


Det är oftast operator error, när sådant händer. I alla fall, ur vår horisont.

Jag hade bytt kedja på vår MS362C-Q (som mest brorsan använder), men glömt dra åt svärdsmuttrarna. De skakade loss efter 10 sekunder, men hann se det i tid innan kåpan for av och kedjan flög iväg. En svärdsmutter tappade jag bort i snön vid tillfället.

På vår lill-Stihl (MS192 C-E) hoppade 1.1 mm kedjan av några gånger och slog sönder en inre plastkåpa, med påföljd att sågen samlar på sig skräp och sölar ner sig. Tröttnade på problemet, vilket förmodligen också var användarrelaterat och bytte till en kraftigare 1.3 mm kedja.

En annan gång hade jag bytt kedja på en HVA 550XPG som brorsan lånat, men hann bara dra åt svärdsmuttrarna för hand innan brorsan tog sågen och fortsatte att kvista en gammal vindfallen gran. Kåpan lossnade, kedjan hoppade snyggt av, bara ett litet hack i magnesiumkåpan som skade-resultat. Tur att kåpan inte var av plast som på några Stihl-modeller jag sett, tänkte jag. Dessutom tur att muttrarna inte kan lossna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).