Föryngring

En plantering i norra Skåne

27 inlägg 14986 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: En plantering i norra Skåne

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#336104 Intressant skydd, ser bördigt och fint ut där. :)

Arevo
Avatar Fallback

Re: En plantering i norra Skåne

JPW  
#338831 Växer så det knakar gör det!

b.JPG


Hittade ännu fler misshandlade skydd. Detta är söndertuggat till småbitar och det är grävt ut runt plantan. Intill finns plantor som är helt uppgrävda, bara hål kvar där de stod...

c.JPG

   TS
Användarvisningsbild

Re: En plantering i norra Skåne

JensSkoog  
#338837
JPW skrev:Växer så det knakar gör det!
Hittade ännu fler misshandlade skydd. Detta är söndertuggat till småbitar och det är grävt ut runt plantan. Intill finns plantor som är helt uppgrävda, bara hål kvar där de stod...

Inga spår som kan ge ide om vem som har varit där :?:

Avatar Fallback

Re: En plantering i norra Skåne

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347222 Har precis beställt 1000 plantor av samma typ och med samma skydd som @JPW. Hur har det gått, hur höga är de största plantorna? Överlevnad?

Och har du en instruktionsvideo på hur man gör? :oops:

Avatar Fallback

Re: En plantering i norra Skåne

JPW  
#347277
Mangan skrev:Har precis beställt 1000 plantor av samma typ och med samma skydd som @JPW. Hur har det gått, hur höga är de största plantorna? Överlevnad?

Och har du en instruktionsvideo på hur man gör? :oops:


Det har gått jättebra så här långt. Plantorna var nog 30 - 50 cm vid plantering och jag uppskattar att de växt 10 - 20 cm i sommar. Det har slagit upp massor med kruståtel på hygget men plantorna är redan nu i samma höjd som grästopparna. Tror ca ett femtiotal av 2000 plantor har dött och av dem var det bara några (10?) som snytbaggarna tog. Övriga saknade i strid drogs upp med rötterna av okända djur. Men nu gissar jag bara, har inte inventerat ordentligt. Jag mailade till Svenska Skogsplantor och frågade dem om vilka djur det kan tänkas vara. Svaret var att de har sett att flera olika djur blir nyfikna på skydden, svin, grävling, korp och rådjur är ofta misstänkta. Men det är mycket sällan det inte bara är några plantor som stryker med innan djuren fattar att skydden inte går att äta och lämnar dem i fred. Det har de nog rätt i.

Planteringen är precis som vanlig barrot men man ser till att skyddet också kommer ner lämpligt långt i hålet. Det finns två vågräta streck på pappskyddet som visar max och mindjupet (markytan ska vara mellan strecken). Skyddet är förstås löst på plantan så man skjuter det upp eller ner tills att man tycker att plantan sitter lagom djupt samtidigt som skyddet är lagom djupt ner i marken. Jag använde ett grönrisborr (EIA, nytt från Skogma) och ett barrotsborr från sjuttiotalet. Sjuttiotalsborret var bäst eftersom det var så skarpt, men inte i det värsta riset - där var grönrisborret överlägset.

Jag har inte filmat mig själv, men jag vet att det finns filmer om barrotsplantering på Södras hemsida eller på Kunskap direkt (SkogForsk)....men det tror jag du @Mangan har god koll på.

   TS
Avatar Fallback

Re: En plantering i norra Skåne

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347312 Tack, jag har gamla barrotsborr jag med. Har sett filmerna, som du säger. Behöver man justera rötterna på dessa?

Avatar Fallback

Re: En plantering i norra Skåne

JPW  
#347345 Nej, jag satte nästan alla rakt ner ur kartongen utan beskärning. Någon enstaka skar jag bort en del på.

   TS
Avatar Fallback

Re: En plantering i norra Skåne

JPW  
#347885 Idag har jag kollat igenom planteringen på plats igen, senaste gången var i somras. Och tyvärr fortsätter skitdjuren att äta plantskydd, så pass att det snart är ett problem faktiskt. Gissar att 15 - 20% av plantorna nu antingen saknar skydd eller har fått hål/gnagskador. Högst subjektivt räknat förstås. Här och var är björkar (ca tre meter höga) avbrutna och fått barken bortgnagd ca 1 - 2 m över marken, och det har hänt efter att jag röjde här i somras. Börjar nästan misstänka att det är dovhjort som jävlas..? Plantorna är i och för sig nu så grova i stambasen att jag tror att flertalet inte längre behöver snytbaggeskydd men det ser inte så kul ut längre.

Har tagit bilder men kan inte ladda upp dem förrän lite senare - usel uppkoppling i den glesa bygden. Återkommer...

   TS
Avatar Fallback

Re: En plantering i norra Skåne

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347895 Låter inte kul, ser frma emot bilderna vad det lider. Är det i västra eller östra norra skåne du håller till?

Avatar Fallback

Re: En plantering i norra Skåne

JPW  
#347898 Västra.

   TS
Avatar Fallback

Re: En plantering i norra Skåne

JPW  
#350781 Äntligen kommer här några bilder från drygt en vecka sedan! Flesta skydden är avdragna från plantan rakt upp, men även tuggade på och vissa ser man tydligt hur något tagit en tugga ur pappen så man nästan ser tandmärken i kanten på hålet av tuggan. Höjden av arrogans är de skydden som lämnats halvt avdragna, halvvägs upp i plantan (sista bilden) så grenarna hålls in som på en mumie. Skitdjur. Sa jag det - SKITDJUR!!?

1447269617_img_1.jpg


1447269622_img_2.jpg


1447269599_img_3.jpg


1447269611_img_4.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: En plantering i norra Skåne

JPW  
#384699 Status nu efter första vintern är att ca 70% av skydden är avdragna eller förstörda. Många plantor är lite gula men jag tror det mest beror på för mycket vatten och inte snytbaggegnag. Känns inte så kul precis.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).