Skördare

Problem med Valmet 901

3 inlägg 4032 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Problem med Valmet 901

sergion  
#34719 Tja

Har en gammal valmet 901 från1989 som stått i 3 år pga sjukdom, har nu fått fart på den igen och allt ser ut att fungera utom fram/back.

När man har spaken i basmaskinläge och ska köra framåt eller bakåt så händer ingenting, de klickar till från instrumentbrädan så antar att nånting kommer fram, samt att när man försöker köra bakåt så tänds backlampan.


Någon som har förslag på vad som går att titta till för att åtgärda detta? antar att de kan vara en miljard olika saker. Men finns kanske nått specielt att titta till med tanke på att den stått 3 år??

//



   TS
Avatar Fallback
Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34730 Hej!

Har du kollat att den mekaniska hög/låg-växeln fortfarande ligger i? På min 901:a (årsmodell -88 ) finns det neutralläge mellan hög och låg.
Har du tillräckligt med hydraulolja på maskinen? På min är drivningen det första som drabbas om det är för lite olja.
Min maskin rör förresten inte på sig om parkeringsbromsen är på och automatbromsen av, det är en sak som är lätt att glömma :)

Annars är det väl bara att börja felsöka elsystemet.

Jag har el- och hydraulschema till 901:an, om det är nåt du behöver?

Avatar Fallback
skogshuggarn_1  
#35949 hej. har själv ägt en 901 -89 i många år, vet att dom inte alls rör sig om det är lite hydraulolja i tanken. ett tips kan vara att kolla uppe på hydrostatpumpen, där sitter en ventil med två elkontakter, kolla så det inte har oxiderat där, isåfall får du det fenomenet du beskriver.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).