Föryngring

Plocka kottar

33 inlägg 35911 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Plocka kottar

jonasiskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34718 Hej.
Har tänkt att plocka lite Tall-kottar i senhöst.
När jag går och tittar på kottarna så är de lite gröna än. inte mogna med andra ord så vitt jag förstår. hinner de mogna under hösten eller är de ute ur leken så att säga?

Mvh. från mig längst upp i norr.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Plocka kottar

matz  
#34726 hinner de mogna under hösten eller är de ute ur leken så att säga?
..tekniken är att plocka dom gröna..sedan lägga dom i ugnen på svag värmen så att dom öppnar sig..sedan skaka ur fröna

Avatar Fallback
JoRu  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34731 Tog reda på kottar vid en vinteravverkning för några år sedan.
Jag sparade dom i en plastpåse som fick hänga i pannrummet en månad eller två. Vid senare tillfälle visade det sig att kottarna öppnat sig och i botten på
påsen låg en par nävar med frö. Jag lade fröna i en par blompottor med lite jord från hygget där jag tagit kottarna. Förvånansvärt många grodde.
Planterade om skotten 1 och 1 i egen kruka. Fick sedan för mycket annat att stå i och mina små plantor växte tyvärr ihjäl sig i sina små krukor. Ångrar att jag inte satte ut dom i det fria. De flesta hade säkert strukit med men någon kanske klarat sig. Skulle vart roligt att se idag.
Vad jag minns så var kottarna jag tog ganska så bruna. Tog dom nog i januari/februari.

Avatar Fallback

Re: Plocka kottar

Freeeedrik  
#78582 Tallfrö som har legat på fuktigt hushållspapper i par dagar.
Kottarna är plockade i slutet på december

Mvh Freeeedrik :)

Användarvisningsbild

Re: Plocka kottar

ojvan  
#78741
Freeeedrik skrev:Tallfrö som har legat på fuktigt hushållspapper i par dagar.
Kottarna är plockade i slutet på december

Mvh Freeeedrik :)



Har det hänt så mycket under endast ett par dagar?


Förövrigt så tycker jag denna tråd är väldigt intressant. Är det nån här på forumet som har kunskaper om just detta som skulle villja dela med sig av lite tips och råd? :grin:

Avatar Fallback

Re: Plocka kottar

Freeeedrik  
#78775 Bara legat 4 dagar på det våta hushållspappret.
Jag gjorde bara det för testa grobarheten i fröna jag plockade.
Till våren ska jag så på "allvar" :D Jag kan lägga upp bilder på det senare i år

Användarvisningsbild

Re: Plocka kottar

ojvan  
#78803 Ja det var då inte illa. Var ute och gick i skogen för en stund sen. Plockade på mig en massa kottar från några frötallar som precis blivit nerplockade här hemma, så nu ligger dom i en påse vid spisen, blev så sugen på att testa :)

Haha jag skrattar åt mig själv just nu, en tanke slog mig precis. Detta borde ju inte vara så stor skillnad ifrån att så frön och sen plantera blommorna i rabatten. Visst träd håller ju xx-antal år längre. Men det roliga är att jag får upp ögonen för det här nu.. när det väl gäller skog och inte blommor, ibland är man lite väl trångsynt. :D

Avatar Fallback

Re: Plocka kottar

Freeeedrik  
#78804 Får du tag i frön från Contortatall så vill jag gärna ta del av några :wink:

Det var ingen dum ideé det med träd i rabatten, måste testas! :P

Avatar Fallback

Re: Plocka kottar

axwell  
#78806 Har för mig att contorta kräver högre temp vid klängning.
Senast redigerad av axwell fre 22 jan 2010, 11:44, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Plocka kottar

Freeeedrik  
#78810 Jo, men några dygn vid kaminen så öppnar dom sig.
Problemet är bara att jag inte får tag i några Contortakottar :surp: Jag får leta vidare.

Avatar Fallback

Re: Plocka kottar

axwell  
#78812 Naää, lite varmare räcker nog inte, tidigare sa man att det krävdes en skogsbrand, men det är reviderat.

Ps. Kolla om du får så/plantera dem i din skog, det beror på var i Sverige den ligger. Ds

Användarvisningsbild

Re: Plocka kottar

ojvan  
#78815
Freeeedrik skrev:Får du tag i frön från Contortatall så vill jag gärna ta del av några :wink:

Det var ingen dum ideé det med träd i rabatten, måste testas! :P


Contorta tror jag inte är nått som är enkelt för mig att komma över tyvärr, får ta en funderare.
Haha jo träd i rabatten kan säkert vara nått. Men funderar på hur det skulle se ut om man kämpar på till en älgsäker höjd med huset dolt inom ett par år, och vresiga tallar som fått frodas i blommjorden :D Iofs nu är ju inte tallplantor så hemskt dyra, och jag är osäker på om det blir fina tallar ö.ht. Men lite måste man få leka. Kan ju inom ett par år t.om bli snack om att plantera dom i skogen. Sen kanske offra dom som viltbete, för snygga behöver dom ju inte vara för det syftet :P

Avatar Fallback

Re: Plocka kottar

Freeeedrik  
#78818 Jag har läst någonstans att dom öppnade sig bara om det var skogsbrand eller en väldigt varm sommardag.
Men man kan inte lita på allt man läser :smile:
Jag får hålla mig till vanlig tall, lika roligt det

Avatar Fallback

Re: Plocka kottar

alias  
#78855
ojvan skrev:
Freeeedrik skrev:Får du tag i frön från Contortatall så vill jag gärna ta del av några :wink:

Det var ingen dum ideé det med träd i rabatten, måste testas! :P


Contorta tror jag inte är nått som är enkelt för mig att komma över tyvärr, får ta en funderare.


Av Ojvans bild att döma gissar jag att han är smålänning - eller är det ej ett lejon med ett armborst?

Vi har ju inga större bestånd av contorta här, fast det vore roligt att testa. Som det är nu så går väl gränsen vid 60:e breddgraden samt Kopparbergs län eller minns jag fel?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Plocka kottar

ojvan  
#78859
alias skrev:
ojvan skrev:
Freeeedrik skrev:Får du tag i frön från Contortatall så vill jag gärna ta del av några :wink:

Det var ingen dum ideé det med träd i rabatten, måste testas! :P


Contorta tror jag inte är nått som är enkelt för mig att komma över tyvärr, får ta en funderare.


Av Ojvans bild att döma gissar jag att han är smålänning - eller är det ej ett lejon med ett armborst?

Vi har ju inga större bestånd av contorta här, fast det vore roligt att testa. Som det är nu så går väl gränsen vid 60:e breddgraden samt Kopparbergs län eller minns jag fel?

MVH
Alias


Ajjemän du har så rätt är smålänning.
Ska jag vara ärlig så har jag inte en aning om vart det närmaste beståndet med concorta finns. Men det brukar ju bli några slumpmässiga resor om året runt i sverige. Är inte så insatt i concorta debatter diskutioner och regler öht. Men finns det några negativa effekter om man skulle råka få upp lite concorta på sina marker? :roll:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).