Skotare

Stornalle

102 inlägg 57989 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stornalle

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87657 Köpte den förra året.
Den har haft tre tidigare ägare. Den förste körde ett par år, såldes vidare till ett sågverk men där gick den inte så mycket. En skogsbonde köpte den för 25 år sedan och har kört lite varje år och bytt däck, rotator m.m.
Själv har jag renoverat några tuber och servat den. Finns lite mer som ska göras. Ska montera en vinch i fram. De Roburer som hade originalmonterad vinch hade en Tico W-30. Huvudbromscylindern vill inte funka.

Min Robur III är från -68 och är av den sista versionen med plant golv och liggande pendelarmskolvar. Den bygdes ihop i Nyköping av Massey Ferguson inportören. Min har en Cranab SK 3000 kran, fanns med SK 4000 som tillval. Vagnen är en Rossön 10T, fanns med 12T som tillval. Jag har sett lite tillverkningssiffror men tyvär är dom inte fullständiga. Det verkar som om Robur III var ganska ovanlig i jämförelse med nallar och Tegare.

Jag tycker Roburen är trevlig att köra. Överlägsen en jordbrukare dels på grund av banden men även bukplåtarna, vikten, midjestyrningen, stabiliseringssytemet och pendelarmarna gör stor nytta. Möjligheten att plocka virke framför maskinen är också något som är väldigt värdefullt. Den passar bra här där det är mycket snö. Till somaren planerar jag att köpa en gripskopa och rensa lite dike men jag är lite orolig då dikena är dragna i myrlandet.


Jag har sett att en del har flyttat kranen till vagnen men syftet med det förstår jag inte.

Skulle vara kul om någon mer med erfarenheter av Robur kunde skriva.

Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Stornalle

Anton k  
#294709 En gammal tråd som jag fastna för. Finns det mer erfarenhet o historier om gamla maskiner???

Användarvisningsbild

Re: Stornalle

Sunilorblede  
#346942 Kan väl lyfta denna gamla tråd då jag nyss lossat en nyinköpt stor-nalle från transporten. Bilder och eventuellt film kommer när ljusförhållanderna tillåter.

Användarvisningsbild

Re: Stornalle

Sunilorblede  
#347003 Första dagen med nallen på gården. Filmen vill inte laddas upp med uppkopplingen här i stugan men ska försöka igen när jag kommer hem.

Traktorn är från -67 och utrustad med schaktblad och hydraulisk winsch med 45 m wire.

Alla funktioner fungerar problemfritt och motorn sparkade ledigt igång i 5 minusgrader i morse och går jämnt och fint.
Det satt en fräschare rotator i kranen, en Finn rotor från -06.

Dagen har spenderats med fettspruta i högsta hugg och en burk nya smörjnipplar. Rengöring av och oljebyte i luftrenaren har också hunnits med. Blev också en liten sväng i skogsterräng och en första erfarenhet av krankörning som mot slutet gick hyfsat mjukt. Ska dock justera svänghastigheten på kranen. Boken säger minst 17sek för 380 graders sväng men nu tror jag den gör det på under 10.

Näst på tur står byte av diverse filter samt motorolja och kylarvätskan. Hydrauloljan såg inte alltför rolig ut, har nog en del vatten i sig men jag får se när tid finns till det. Belysningen lämnar också en del att önska så lite kabeldragning blir det också.

Här är lite bilder.

1445273273_dsc_0012.jpg
1445273242_dsc_0011.jpg
1445273222_dsc_0014.jpg
1445273188_img_20151019_120012.jpg
1445273204_dsc_0015.jpg

Användarvisningsbild

Re: Stornalle

totte  
#347015 Fint ekipage, ser ju hel och bra ut och banden verkar i gott skick, vad man kan se på bilderna. Grattis till en fin gammal veteran!

Avatar Fallback

Re: Stornalle

Blivande snickare  
#347043 Bara att gratulera. Avundsjukan kom som ett brev på posten! :P

Användarvisningsbild

Re: Stornalle

Sunilorblede  
#347134 Tack så mycket. Jo banden är i gott skick, synd att det bara följde med vinterband dock. Vore fint att inte riva upp så på barmark. Nåja.

Här kommer utlovad rörlig bild:


Avatar Fallback

Re: Stornalle

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347136 Finns det olika band för vinter och sommar? :shock:

Användarvisningsbild

Re: Stornalle

Sunilorblede  
#347137 Jo det finns det. Sommarbanden är platta medans vinterbanden har "klackar" eller vad man ska säga.

Användarvisningsbild

Re: Stornalle

Sunilorblede  
#349075 Under helgen har Nallen fått fortsatt översyn. Nästan klar med att reda ut skatboet under instrumentbrädan och snygga till där samt påbörjat nytt system för belysning. Rengöring av anslutningar på batteri och startmotor gjorde underverk för snurren på startmotorn. Vidare har matarpumpen setts över då det droppade lite från den. Under locket var en puck av is men nu är den rengjord och tät.

Vidare har kylarvattnet bytts ut och systemet spolats igenom. Det satt en 1000w motorvärmare monterad som funkade dåligt. Värmaren blev fort het och överhettningsskyddet slog till. Efter demontering och rengöring samt lite omdragna slangar och ny position vid värmning funkar den nu bra.
En ny mekanisk temperaturmätare har installerats. Men jag är lite fundersam, är det någon som har erfarenhet av motorn, 1113a, och dess värmeegenskaper? Nu lät jag den stå och puttra på tomgång rätt länge och varvade då och då upp och lät den gå på högre varv under någon minut men fick inget utslag på mätaren, nämnas ska att temperaturen ute var någon enstaka plusgrad. Termostaten är kokad och det var inget fel på cirkulationen när jag spolade systemet. Krävs det mer belastning än tomgång för att den ska lämna mätbar värme?


För övrigt har även motorolja och filter bytts och när bukplåten släpptes ned för att komma åt filtret fick begreppet smutsig en ny dimension.
Ett ca 4 cm tjockt lager av olja och diverse organiskt material kunde skrapas bort. Det belönades dock med en 13 mm blocknyckel och en 16 mm hylsa som någon säkert svurit över att de tappat ned på plåten.
1446443275_dsc_0002.jpg


Efter skrapning var det bättre.
1446443262_dsc_0003.jpg


Trågpackningen är det då inget fel på då tråget var rent och fint.
1446443413_dsc_0004.jpg



Slutligen tänkte jag kolla med panelen här vad som kan vara problemet då jag inte får laddlampan att funka. Lampan är hel och på 4 watt. Som det är nu är den kopplad till tändningsström på ena sidan och till stift 61 på generatorn, precis som kopplingsschemat och allmän ellära säger att det bör vara. Generatorn är av typen med ett separat monterat laddningsrelä som sitter på sidan av. Sunt förnuft säger väl att det är dålig jord någonstans? men jag har inte riktigt koll på hur stift 61 på generatorn jordas, någon som kan ge mig tips på lösning?

Hälsningar Linus.

Avatar Fallback

Re: Stornalle

Palakangas  
#349079 Angående termostaten så är den ett kapitel för sig själv. Den har ett eget utförande och finns i två prisklasser. Mycket dyr och dyr.Här en länk till den dyra. http://www.oie.se/Produkt/termostat-75c ... 1000193629
Hälsningar
Magne

Användarvisningsbild

Re: Stornalle

Sunilorblede  
#349081
Palakangas skrev:Angående termostaten så är den ett kapitel för sig själv. Den har ett eget utförande och finns i två prisklasser. Mycket dyr och dyr.Här en länk till den dyra. http://www.oie.se/Produkt/termostat-75c ... 1000193629
Hälsningar
Magne


Termostaten är kokad och öppnar och stänger bra så den är det inget fel på. Det är väl mer om någon kan ge lite input på vilken värme 1113A generellt genererar, i min tankevärld ska gamla motorer lämna gott om värme. Mätte med en Ir termometer på blocket innan termostaten efter ca 10 min tomgång med en del perioder av högre varv och den visade då ca 32 grader vilket jag spontant tänker är lite, någon enstaka plusgrad var det i luften. Är detta något konstigt? eller krävs det mer belastning genom körning för att motorn ska börja bli ordentligt varm?

Avatar Fallback

Re: Stornalle

Palakangas  
#349087 På grund av termostathusets utformning måste du ha en den speciella termostaten , annars går kylvattnet konstant via kylaren. Det är min erfarenhet i alla fall. Men det är många som säger sig löst problemet på annat sätt.

Avatar Fallback

Re: Stornalle

bgl  
#349110 En IR-tempmätare kan underlätta mycket vid felsökning, både på kylvatten och hydraul! 300kr på Biltema och 500kr på Classe.
Dessutom väldigt bra när man grillar på järnhäll eller grillpanna. Eller för den delen steker kött med olja eller skirat smör! Bara att vänta in knappt 200grader och sen är man grillmästare.

Avatar Fallback

Re: Stornalle

SkogsKuben  
#350193 tjenis!

Har en 661 själv men den är i dagsläget utan schaktblad. skulle man kunna be om att få lite bilder på diverse infästningar etc? :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar