Motorsåg och handhållet

Husqvarna 242 går ojämnt, ändrar varvtal?

7 inlägg 5091 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 242 går ojämnt, ändrar varvtal?

1113A  
#346959 Hej, min HVA 242 ändrar varvet när man vrider vänder den... helt omöjlig att justera, antar att de är vevaxeltätningarna (packboxarna) som läcker har köpt en ny till svänghjulssidan men min motorsågsreparatör la ner verksamheten här för någon vecka sedan så jag fick aldrig packboxen till kopplingssidan! hittar inte på någon på internet..
Nu hoppas jag att ni kan tipsa mig om var jag kan hitta en packbox till högra sidan!
har även kollat så insuget är felfritt, denna har inte den äldsta förgasartypen
Tror de är HDA 84 förgasare på den


Senast redigerad av 1113A tis 20 okt 2015, 08:14, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 242

Peckberg  
#346971 Hej! Det borde gå att hitta en packbox som passar till sågen. Jag skulle försöka att mäta den gamla packboxen och ta reda på vilka dimensioner den har. Sedan är det väl bara att leta på internet eller besöka närmaste järnhandel. Vid en snabbsökning på packboxar hittade jag följande sida, http://www.superbilligt.se/reservdelar/ ... /packboxar . Nu är det inte säkert att denna sida har en packbox som passar utan ska ses som ett exempel.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 242

jannee  
#346973 Garage 24 har packboxar - 84 kr/st.
Googla annars bara på: Packbox Husqvarna 242

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 242

röjar kalle  
#347011 jag tror snarare du har felet i förgasaren börja med att byta membram och nålventil.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242

Mats_Orberga  
#347054 Jag hade en röjsåg som betedde sig precis på det viset en gång. Jag misstänkte som du att det kunde vara tätningarna till vevaxeln men av en ren slump upptäckte jag att bränslefiltret lossnat från slangen. Slangen sögs antagligen fast mot botten på tanken och sågen tokvarvade på tomgång och gick alldeles för magert. Minuten efter kunde slangen vara lös igen och sågen gick som vanligt. När jag satte dit ett nytt filter var problemet borta.

Kan vara värt att kolla!

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 242

1113A  
#347091 Ang. Packboxen är det inte nån specialare med packboxen inbyggd i lagret på kopplingssidan?

Soppafiltret sitter där det ska.

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 242

1113A  
#347092
röjar kalle skrev:jag tror snarare du har felet i förgasaren börja med att byta membram och nålventil.


Kanske får göra de! Den är förövrigt lättstartad! Har inte gått många timmar alls! Alla dekaler och färg sitter kvar!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).