Avverkning (slutavverkning)

Har blivit med nyckelbiotop! Dags för samråd och ersättning?

45 inlägg 21983 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Har blivit med nyckelbiotop! Dags för samråd och ersättning?

prosten  
#340446 Hej,
Ny användare här!

I samband med en averkningsanmälan har jag skogsstyrelsen varit på plats och konstaterat att (små!) delar av området utgörs av nyckelbiotop och de har nu meddelat detta och bett mig inkomma med en skriftlig anmälan om samråd (som skall innehålla kartor m.m.).

Har någon erfarenhet av vad man egentligen behöver skicka in? Jag tycker de efterfrågar precis det material som vi skickat in i vår avverkningsanmälan????!

Jag förstår inte riktigt hur/varför områdena har blivit klassade som nyckelbiotoper då det inte nämns något om röd eller svartlistade arter. Det förekommer en lista om att det finns "gammla stubbar", gammal gran och "låga av barr/löv". Beskrivningen passar in på en större del av vårt skog enligt mig.... Aktuell skog är dock fjällnära och jag antar att detta också påverkar bedömningen.

Jag har haft telefonkontakt med skogsstyrelsen och frågat ifall det hade underlättat ifall jag exkluderade de områden de märkt ut som nyckelbiotoper och kommit in med en ny/uppdaterad anmälan, men fick då till svar att det inte spelar någon roll då den nya anmälan isf kommer att gälla områden som GRÄNSAR till nyckelbiotoper och resultatet då blir detsamma!!!????
Hur långt ifrån biotopområdena man får bedriva skogsbruk har jag dock inte förstått. Finns det någon allmänt gällande "gräns"? Stämmer resonemanget som de har?

Skogsstyrelsen har rent generellt gjort klart att de inte tycker att vi skall avverka överhuvudtaget på det område vi anmält och vad jag har förstått så lutar det åt förbud ifall vi efter samverkan går vidare med vår anmälan.

Vad jag har förstått kan man ev. få ersättning vid förbud. Har någon erfarenhet av sådan och kan berätta hur det isf har gått till samt hur ersättningen beräknades? Eller är det en "förhandlingsfråga"?
Jag är inte främmande för att låta skogen stå och "tjäna mindre" på detta då jag tycker det kan ha ett visst naturvärde, men det finns givetvis en ekonomisk gräns.
För min del skulle denna avverkning ge ett betydande ekonomiskt tillskott, men p.g.a lokal förhållanden så skulle också avverkningskostnaderna bli ganska höga. Kan detta påverka ev. ekonomisk ersättning?

Tacksam för all hjälp/erfarenhet av frågorna ovan.

Jag har sökt en del på forumet och sett att det finns en del som haft liknande erfarenheter och frågeställningar, men jag känner att jag fortfarande har många funderingar och frågor kvar...



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Har blivit med nyckelbiotop! Dags för samråd och ersättn

Krokmark  
#340480 De som kom ut från Skogsstyrelsen i Kronoberg när vi hade samråd om naturvårdsgallring var mycket trevliga och helt klart resonabla.
Sen är det frågan om det ska kalavverkas eller om man kan göra en s k naturvårdsgallring där man plockar bort en del av träden och lämnar en del som gynnar insekter, lavar och djur.

Vad jag vet så skickade min skoginspektor, Södra Skogsägarna, in kartor på den tänkta avverkningen.
Fördelen med samråd är att det går diskutera med Skogsstyrelsen om lämpliga åtgärder, min erfarenhet är att de ser till helheten, förvisso till övervägande delen ser de till skogen och mångfalden men även den ekonomiska aspekten har de med.

Prata med dem och var öppen för förslag och fråga om alternativa åtgärder.

Lycka till

Användarvisningsbild

Re: Har blivit med nyckelbiotop! Dags för samråd och ersättn

prosten  
#340523 Krokmark: Tack för svar, jag har läst din tråd och den har gett värdefull information. I mitt fall så verkar dock redan skogsstyrelsen "ha bestämt sig" baserat på de samtal jag haft med de på telefon. Redan _INNAN_ de var på plats och hittade nyckelbiotoperna så gav de ett klart och tydligt besked om att de inte tyckte att det skulle avverkas på aktuellt område.
Detta har de även upprepat vid senare kontakter.
Avverkningsanmälan gällde en kalavverkning.
Finns det någon gräns för hur nära en nyckelbiotop det är ok att avverka (om man då dessutom är "försiktig" och hänsynsfull med tanke på biotopen)? 10m, 100m, 1km?

Jag tycker det lutar (kraftigt!) åt att det inte kommer vara tal om några alternativa lösningar och att de kommer att utfärda ett förbud, frågan är då om man kan förhandla till sig någon ersättning och hur stor den kan bli... jag har hört och läst lite olika kring just storlek på ersättningar...

   TS
Avatar Fallback

Re: Har blivit med nyckelbiotop! Dags för samråd och ersättn

jannee  
#340526 Prosten
När du nämner skogsstyrelsen säger du de.
Personlig kontakt med EN handläggare är viktigt. Skogsstyrelsen har visserligen de också regler att följa dock är det AVGÖRANDE vad just DIN handläggare anser.
Personlig kontakt samtidigt som ni besöker avsett objekt kan vara helt avgörande vad du kommer att få göra eller inte.
Har själv under årens lopp märkt hur råden kan skilja avgörande vem som har svarat.

Användarvisningsbild

Re: Har blivit med nyckelbiotop! Dags för samråd och ersättn

prosten  
#340528 Jag har i huvudsak haft kontakt med just min handläggare som i flera telefonsamtal haft en väldigt klar och tydlig hållning kring detta. Jag har vid något tillfälle även pratat med en kollega som också var involverad i ärendet (men inte handläggare) och han hade i stort samma uppfattning....
Så även om vi nu "går in i en ny fas" så tror jag inte det kommer att bli tal om några kompromisser som tillåter avverkning, men vi får väl se...

   TS
Avatar Fallback

Re: Har blivit med nyckelbiotop! Dags för samråd och ersättn

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340544 Är det inte så att man får avverka i nyckelbiotop hur man vill? Om skogsstyrelsen säger nej, måste de betala? Eller har jag blandat ihop det?

Användarvisningsbild

Re: Har blivit med nyckelbiotop! Dags för samråd och ersättn

Göt  
#340551 Det som är viktigt här , bli inte arg skäll inte utan ha ett bra resonemang med tjänstemannen, annars är risken stor att dom blir vrång och då är det kört, be gärna om hjälp från dom du säljer skogen till om det nu är skogsägarföreningen eller något annat bolag
:ugeek: :ugeek:

prosten skrev:Jag har i huvudsak haft kontakt med just min handläggare som i flera telefonsamtal haft en väldigt klar och tydlig hållning kring detta. Jag har vid något tillfälle även pratat med en kollega som också var involverad i ärendet (men inte handläggare) och han hade i stort samma uppfattning....
Så även om vi nu "går in i en ny fas" så tror jag inte det kommer att bli tal om några kompromisser som tillåter avverkning, men vi får väl se...

Användarvisningsbild

Re: Har blivit med nyckelbiotop! Dags för samråd och ersättn

prosten  
#340553
Göt skrev:Det som är viktigt här , bli inte arg skäll inte utan ha ett bra resonemang med tjänstemannen, annars är risken stor att dom blir vrång och då är det kört, be gärna om hjälp från dom du säljer skogen till om det nu är skogsägarföreningen eller något annat bolag
:ugeek: :ugeek:


Absolut! Hittils har det bara varit god stämning och jag inser att man bara har att förlora på att bli arg. Just nu försöker jag mest förstå hur man kan gå vidare och vilka alternativ man har.... särskilt gällande ersättning......

   TS
Avatar Fallback

Re: Har blivit med nyckelbiotop! Dags för samråd och ersättn

Krokmark  
#340558 De sa till mig att de kan bara tolka en avverkningsanmälan på ett sätt och det är kalavverkning och återplantering.
I en nyckelbiotop får man inte kalavverka utan bara utföra sk naturvårdsgallring eller mindre åtgärder.
Kan inte detta vara ett alternativ i närområdet till nyckelbiotopen?
Ex vis lämna en remsa om ca 50 m där man gallrar ist för slutavverkning...

Användarvisningsbild

Re: Har blivit med nyckelbiotop! Dags för samråd och ersättn

prosten  
#340560 Det märkliga med denna fråga är att jag har inga problem att helt låta bli att avverka på området som är nyckelbiotop (som endast berör en liten del av tänkt avverkningsområde) och t. o. m. ha en viss buffertzon mot området som jag lämnar orört. Det besked jag fått på telefon är dock att detta påverkar hela min avverkning.... ?! Just detta är det som gör mig mest fundersam.... och är väl något jag får fråga dem vidare om.....

   TS
Avatar Fallback

Re: Har blivit med nyckelbiotop! Dags för samråd och ersättn

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340561 Det finns så vitt jag vet inga regler om att man inte får avverka i nyckelbiotop. Vem har sagt det till dig? Området är inte formelly skyddat förren skogsstyrelsen betalar ersättning för intrånget i skogsbruk, och gör biotopsskyddsområde av det.

"Vi ser självklart mycket positivt på att markägare och skogsbruket som helhet frivilligt bevarar naturvärdena i nyckelbiotoper. Detta eftersom nyckelbiotoperna är bland de mest värdefulla områdena ur naturvårdssynpunkt i ett nationellt perspektiv. Däremot är de i formell mening inte förbjudna att avverka. Det är alltså inte Skogsstyrelsens inventeringar som sätter ett avverkningsförbud – det är de regler som marknaden själv satt upp för att möta de krav som konsumenterna ställer på virket. Den ekonomiska konsekvensanalysen ligger inte på oss som myndighet att göra – utan är en fråga för skogsbruket själva."

http://www.lantbruk.com/debatt/inte-sko ... ingsforbud

Användarvisningsbild

Re: Har blivit med nyckelbiotop! Dags för samråd och ersättn

prosten  
#340563 Jag kanske uttryckte mig slarvigt, men jag har inte fått besked att jag inte får avverka där, de har mest indikerat att de inte kommer att ge tillstånd om jag efter samrådet väljer att gå vidare med min avverkningsanmälan...... men jag får återkomma när jag pratat med skogsstryrelsen igen. Jag har iallafall lite nya frågor nu..

   TS
Avatar Fallback

Re: Har blivit med nyckelbiotop! Dags för samråd och ersättn

Bosse1  
#340610 Du kan ju bli din egen biotopvakt och se till att inga oseriösa plockar ut nåt dyrbart mot rejäl månadslön naturligtvis."Utebliven lön inga garantier." :smile:

Användarvisningsbild

Re: Har blivit med nyckelbiotop! Dags för samråd och ersättn

JensSkoog  
#346982 Hur har det gått @prosten? Är lite nyfiken.

Användarvisningsbild

Re: Har blivit med nyckelbiotop! Dags för samråd och ersättn

prosten  
#346999 Hej,

Än så länge har det inte hänt så mycket.... vi väntar fortfarande på besked om vad skogsstyrelsen ska säga om vår avverkningsanmälan. Vi har försökt få besked NÄR besked kommer att kunna ges, eller OM ersättning kommer att kunna ges vid negativt besked etc. etc. men än så länge har vi bara fått besked om att vänta på beskedet gällande avverkningsanmälan...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).