Öppna kategorin

Lantbrukare/skogsbrukare riskerar en riktig pensionssmäll

30 inlägg 10622 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lantbrukare/skogsbrukare riskerar en riktig pensionssmäll

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346935 Då många lantbrukare (och skogsbrukare) ofta tar ut låga löner, så blir även pensionen låg http://www.lantbruk.com/lantbruk/lantbr ... -pensionen

Fem enkla tips på att förbättra sin pension http://www.lantbruk.com/lantbruk/fem-en ... in-pension
/Niklas



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Lantbrukare/skogsbrukare riskerar en riktig pensionssmäl

Axl  
#346938 Många vill ju inte gå i pension så då blir det ju inte ett så stort problem!

Användarvisningsbild

Re: Lantbrukare/skogsbrukare riskerar en riktig pensionssmäl

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346948 De har kanske inget ekonomiskt val än att fortsätta?
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Lantbrukare/skogsbrukare riskerar en riktig pensionssmäl

Axl  
#346956 Många sitter ju på fastigheter som är värda mycket pengar och låg belåning, det har väl i många fall varit bättre pensionssparande än att ha pengar på börsen?

Användarvisningsbild

Re: Lantbrukare/skogsbrukare riskerar en riktig pensionssmäl

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346961 Jo, men reda pengar blir det ju inte förrän fastigheten säljs, vare sig den säljs inom familjen (klart vanligast) eller på öppna marknaden. Säljs den inom familjen, så blir det väldigt sällan marknadspris...
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lantbrukare/skogsbrukare riskerar en riktig pensionssmäl

Huggar Herman  
#346964 Det är ju ett problem som alla småföretagare ställs inför och är inte unikt för skogs/lantbrukare. Därför är det viktigt att de är medvetna om detta och om de tar ut en låg lön kompenserar detta med att avsätta pengar i en privat pensionsförsäkring eller liknande.

Användarvisningsbild

Re: Lantbrukare/skogsbrukare riskerar en riktig pensionssmäl

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346966 Just därför som jag länkade till Land-artikeln. ;-)
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Lantbrukare/skogsbrukare riskerar en riktig pensionssmäl

jannee  
#346969 Tidigare vart det så att lant/skogsbrukare levde fattigt med dog rika. I dag vete sjutton, tycker att de flesta av dessa har ett ganska gott levande, många får på detta sätt skylla sig själva att de officiellt inte tar ut någon lön.
Å andra sidan bor man på landet, är skuldfri och blivit pensionär behöver man inga stora inkomster, många klarar sig gott på sin fattigpension.
Många gånger så bra att man inte ens kan få några andra allmosor från staten, bostadstillägg eller liknande.
Säljer man sitt företag blir inte sällan mångmiljonär dock brukar de flesta skänka/sälja billigt till någon av arvingarna = upp till var och en.
I princip var det väl bara Mona (Toblerone) Sahlin som tyckte det var "ballt" att betala skatt, alla vi andra gör väl så gott det går att minimera den bördan.
Tyvärr försvann mycket "pensionskapital" med Gudrun och Per, framförallt här i de södra landsändarna.

Avatar Fallback

Re: Lantbrukare/skogsbrukare riskerar en riktig pensionssmäl

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346975 Det rör inte bara pensionen, utan även sjuk- och föräldraförsäkringen.

Avatar Fallback

Re: Lantbrukare/skogsbrukare riskerar en riktig pensionssmäl

jannee  
#346977 Mangan, handen på hjärtat, hur många tror du det är som tänker så långt :oops:
Så länge man är frisk funderar de flesta inte alls på framtida sjukdomar eller andra krämpor - sent ska syndaren vakna.
Tyvärr är det också slut med pensionsförsäkringar, avdragsrätten är mer eller mindre borttagen, endast är att satsa på aktier - som sedan går nedåt :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Lantbrukare/skogsbrukare riskerar en riktig pensionssmäl

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346985 Nja, är man under 40 så är man nog rätt inne i det där med VAB:ande. Jag hoppas de som har en stor andel inkomster från skogbsruket tänker så långt, om man har någon slags person som fixar bokföring etc., såborde han/hon ha sagt till. Men du kanske har rätt, att det är pengar i handen nu som gäller för de flesta.

Pernsionsförsäkring kan man köpa för skattade pegnar, så blir det ingen inkomstskatt när man tar ut den. Avdragsrätten är en stor fördel för de som kommer över gränsen till statlig skatt, men för skogsbrukare tror jag det kan kvitta. Eller så behåller man pengarna i bolaget, och tar ut dem sen.

Det viktiga är att man tänker på att all den här inkomstskatten man betalar, en del kommer en faktiskt till godo så småningom/om man har otur.

Användarvisningsbild

Re: Lantbrukare/skogsbrukare riskerar en riktig pensionssmäl

svampbob  
#346987
Huggar Herman skrev:Det är ju ett problem som alla småföretagare ställs inför och är inte unikt för skogs/lantbrukare. Därför är det viktigt att de är medvetna om detta och om de tar ut en låg lön kompenserar detta med att avsätta pengar i en privat pensionsförsäkring eller liknande.


Har man ett bolag så är det mycket bättre att samla pengarna där än att göda pensionsförvaltarna. Bolagets egna kapital kan du ta ut som aktieutdelning när du behöver dom.

Användarvisningsbild

Re: Lantbrukare/skogsbrukare riskerar en riktig pensionssmäl

Huggar Herman  
#346988 Nja, vad som är skattetekniskt bäst i det fallet beror väldigt mycket på hur just din situation ser ut. Man kan inte generellt säga att det är bättre att ta ut allt i aktieutdelning.

Användarvisningsbild

Re: Lantbrukare/skogsbrukare riskerar en riktig pensionssmäl

svampbob  
#346989
Huggar Herman skrev:Nja, vad som är skattetekniskt bäst i det fallet beror väldigt mycket på hur just situation ser ut. Man kan inte generellt säga att det är bättre att ta ut allt i aktieutdelning.


Nej självklart inte men mina rådgivare säger inte emot mig när jag säger att jag hellre har pengar i bolaget än pensionssparar. Jag lever ändå inte riktigt som jag lär utan lägger in 3000kr/mån

Användarvisningsbild

Re: Lantbrukare/skogsbrukare riskerar en riktig pensionssmäl

Göt  
#346996 Det här är väldigt viktigt och egentligen Ännu viktigare att tänka på sin egen sjukpenning.....Tar man inte ut en lön och betalar skatt så har man ingen sjukpenning heller. Den dagen man blir sjuk vilket man inte alls tänkt så står man utan någonting.. Pensionen kan man i alla fall planera men sjukdom planerar man inte utan det blir om man har otur

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).