Vedmaskiner, flishuggar

Flistugg bensindriven

3 inlägg 7136 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Flistugg bensindriven

JonnyiBullaren  
#346610 Är det någon som har erfarenhet av de bensindrivna flistuggarna som hängs på bildraget? Cgnord har en på 15hk för 16" + moms. Har ni provat?



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Flistugg bensindriven

Rasken  
#346616 Jag har haft den stora som bland annat bonnet säljer.

Det är ju en trumma som snurrar och av centrifigal kraften åker matrealet in i den. Fiffigt kan jag tycka.

Små grenar blir inte flisade, de lite grövre typ 5 cm blir bäst.

Tyvärr tror jag att flisen klarar lite för mycket för vad den mår bra av. Den slukar det mesta. Den jag hade lossnade remskivan från trumman, bara lite glapp. Men detta förstörde axeln. Fick en ny på garantin, men jag tror att detta var lite dålig passform, mellan axel och remskiva. Det kommer att ske igen, därför har jag sålt denna nu.

Skall till läggas att jag flisade 5 st lastbilsflak.

Avatar Fallback

Re: Flistugg bensindriven

Ferguson system  
#346617 Jeg har prøvd mange forskjellige flishuggere til å henge etter bil, men den du sikter til har jeg ikke sett før. Det går ikke klart frem hvilket merke huggeren er. Antar at det er et Kina produkt. Andre huggere (proffmaskiner) på samme størrelse som er mye brukt er blant annet: Greenmech cs 100, Jo beau m300 og m400, Timberwolf tw 18, Bandit 490 xp.
Alle de huggerene har ganske lik konstruksjon som den du har sett på (bortsett fra timberwolf: skivehugger). Hvis den har nogenlunde lik kapasitet som de jeg nevnte så er det nok ikke noe dårlig kjøp. Mekanisk så er det ikke så mye som kan svikte så lenge en er nøye med å smøre, stramme bolter og slipe knivene.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).