Avverkning (slutavverkning)

Projekt: Avverkning i besvärlig terräng!

125 inlägg 47841 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Projekt: Avverkning i besvärlig terräng!

Kse  
#346512 Stakars sate som ska markbereda. :shock:

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Projekt: Avverkning i besvärlig terräng!

isteskog  
#346529 Det finns jord under stenarna, annars skulle inte den skog som står där, finnas!
Man kanske skulle knuffa ut stenarna i Ljusnan, fast då kanske Järvsö skulle hamna under vatten .... :wink:

Det blir ingen markberedning Kse, naturlig föryngring och stödplantering får bli åtgärderna efter avverkning. :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Projekt: Avverkning i besvärlig terräng!

isteskog  
#346549 Idag var det dags att planera vart grävvägarna ska gå. Lars Lind som ska både gräva och skörda gick med mig när jag snitslade sträckningarna av grävvägarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Projekt: Avverkning i besvärlig terräng!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346612 Finns det någon som driver med vajer i Sverige? Verkar vara kontinental terrängtyp, detta.

Avatar Fallback

Re: Projekt: Avverkning i besvärlig terräng!

isteskog  
#346615 Stenig Hälsingeterräng duger väl! :grin:
Tror mer på grävvägar, man har ju nytta av dessa senare också.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Projekt: Avverkning i besvärlig terräng!

machonisti  
#346627
Mangan skrev:Finns det någon som driver med vajer i Sverige? Verkar vara kontinental terrängtyp, detta.

Skogsbruket "over there" tycks ha betydligt större lönsamhet?????

Användarvisningsbild

Re: Projekt: Avverkning i besvärlig terräng!

Peteflamingstar  
#346721 Ja ska man tro på TV-program man sett så är varje grov stock de manuellhugger värd flera tusen dollar... :shock:

Avatar Fallback

Re: Projekt: Avverkning i besvärlig terräng!

isteskog  
#346764 Peteflamingstar, jag tror Machonisti menar ett annat "over there" :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: Projekt: Avverkning i besvärlig terräng!

jannee  
#346766 Inte undra på att det står så mycket skog/ha i mellansverige, blir ju 100% fler m2/ha med den lutningen. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Projekt: Avverkning i besvärlig terräng!

Amatörhuggare 62  
#347131 Verkligen en utmaning att avverka i denna terräng.
Kommer följa tråden med spänning.

Har en liknande slänt på " Ryssland " men bara ett Ha.
Och inget vatten , utan en gammal mossodling i botten.
En sjö som är sänkt.
Nog så lurigt.

Avatar Fallback

Re: Projekt: Avverkning i besvärlig terräng!

isteskog  
#347253 Gjorde naturvärdesbedömning och bandade sen ur evighetsträd och smådungar som ska skyla storstenarna från insyn från Orsjön (Ljusnan)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Projekt: Avverkning i besvärlig terräng!

molnia  
#347268 Riktigt intressant projekt detta. En dyrare avverkning blir det ju men att lämna ett vägnät åt efterkommande släcktingar ger en tillfredställelse bara det.
Vi gjorde ju ett hygge förra året. Fick känslan av att far tänkte" nu ska vi inte in på denna marken igen på bra länge, vägar blir bortprioriterade"
Så många gånger som vi har varit inne i andra planteringar förstår jag inte hans tanke.

du får gravera in i den största stenen bredvid vägen " Denna vägen byggdes under nådens år 2015 av lars lind på uppdrag av godsherren och naturkännaren Isteskog.
:mrgreen: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Projekt: Avverkning i besvärlig terräng!

jannee  
#347270 Något besvärlig terräng, dock inget mot hur det bitvis ser ut i Tyskland/Frankrike och Österrike. Där spelar de ibland ned skördaren med vajer.

Avatar Fallback

Re: Projekt: Avverkning i besvärlig terräng!

isteskog  
#347287 Molnia! Har lärt mig en sak med åren, gräv och skogsbilvägar betalar sig i längden.
Jannee! Här är det då inga problem med erosion som kan bli problem med avverkning i svåra lutningar som i dessa länder. Norge har väl också sin beskärda del av lutningar :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Projekt: Avverkning i besvärlig terräng!

molnia  
#347313 jo jag delar din åsikt även jag inte uttryckte mig så. :grin:
Bra vägar ger mervärde åt hela fastigheten. jag talade starkt för att tänka till redan nu när vi planterade på min fars hygge, men fick inte igenom att bygga väg innan plantering. Men fick med honom på att lägga de nya vägarna "de oplanterade stråken att köra på" uppe på bergsryggar och hällar. för att dels ha fast mark att köra på men också låta skogen växa där den växte bäst, inte köra där. Nu när plantorna är i backen går det inte jobba med befintligt material och man får köra dit om man ska fylla upp vid bergsryggarna.. :sad:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).