Skogsmiljö och Trädlära

Problem med rotröta i gran kan snart vara löst?

3 inlägg 3740 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Problem med rotröta i gran kan snart vara löst?

Fredrik Reuter  
#346497 Rotröta på gran är en svampsjukdom som drabbar främst gran. Den orsakas av svampen Rotticka och är idag ett växande problem. Mellan en halv till en miljard SEK beräknas rotrötan kosta årligen, detta i att främst rotstocken blir infekterad och förvandlas till barrmassaved istället för timmer.

Men nu har SLU kommit rotrötan på spåren enligt Lantbruk. Det är forskaren Jan Stenlid med sitt forskarlag som verkar ha hittat en gen som är med och bildar resistens mot rottickan i gran.

Om tio år kan granplantor med resistens mot rotröta finnas att köpa.

Enligt SLU så är rotrötan ett växande problem och prognoserna är att så mycket som 40% av all gran kan vara infekterad om 30 - 40 år.

Det är en kamp alltså, och nu verkar SLU tagit en delseger. Det verkar också ligga hårt arbete bakom då de jobbat med att samla in en mängd olika granmaterial från olika proveniens och genom detta funnit en gen som styr produktion av extraktivämne, ett ämne som ex skapar kåda vid stamskador på gran.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem med rotröta i gran kan snart vara löst?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346506 Spontant skulle jag tro att det blir samma katt och råtta-lek som på jordbruksidan. Där får man fram en resistent sort, som många sår. Efter några år muterande bland skadegörarna, brukar resistens kunna brytas och vi får tillbaks eländet igen.

Min gamla lärare i växtpatologi sa: "Vi kan nog aldrig vinna det stora kriget mot skadegörarna. Vi får bara hoppas att vi inte förlorar det helt."
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Problem med rotröta i gran kan snart vara löst?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346525 Om 10 år kan vi få plantor. Det hjälper ju inte skogen vi har idag.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).