Avverkning (slutavverkning)

Projekt: Avverkning i besvärlig terräng!

125 inlägg 47862 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Projekt: Avverkning i besvärlig terräng!

isteskog  
#346420 Har startat ett projekt: Avverkning i besvärlig terräng. Kommer att skriva om det från planeringsstadiet vidare till utförande av grävvägar-avverkning.
Kommentarer varvat med bilder. :smile:
Var ut idag med Skogsstyrelsen och fick godkänt att göra grävvägar, passade samtidigt på och diskuterade naturvårdshänsyn i beståndet som ska avverkas.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Projekt: Avverkning i besvärlig terräng!

Flax12  
#346424 Spännande utmaningar i den terrängen :grin: . Blir intressant att följa!

Användarvisningsbild

Re: Projekt: Avverkning i besvärlig terräng!

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346429 Ja blir intressant. Hur stort är området?

Användarvisningsbild

Re: Projekt: Avverkning i besvärlig terräng!

sundelius  
#346431 Håller med, låter som en tråd som blir intressant :smile:

Avatar Fallback

Re: Projekt: Avverkning i besvärlig terräng!

isteskog  
#346432 Beståndet är ca 3ha, 0,5 ha kommer jag att sätta av till naturvård.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Projekt: Avverkning i besvärlig terräng!

SHR  
#346437 Otroligt intressant!

Användarvisningsbild

Re: Projekt: Avverkning i besvärlig terräng!

Peteflamingstar  
#346442 Kommer också följa tråden med intresse!

Användarvisningsbild

Re: Projekt: Avverkning i besvärlig terräng!

ananders  
#346446 Kommer att bli intressant att följa. Finns några liknande områden på jobbets marker, skördarföraren kallar de för tekniskt impediment.

Användarvisningsbild

Re: Projekt: Avverkning i besvärlig terräng!

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346447 Är det möjligen mer lönsamt, eller lika, att avverka manuellt och vinscha? Detta frågat utan någon som helst egen kunskap i frågan..

Avatar Fallback

Re: Projekt: Avverkning i besvärlig terräng!

isteskog  
#346451 Vissa kanske skulle kalla det för tekniskt impediment..... jag kallar det för en utmaning!!
Uvskogen, jag är för krumlig för att springa med vajer i denna terräng .... men förr 25 år sedan så hade det varit annat :wink:
Området är troligen avverkat för ca 100 år sedan och då hästkört!! .... det ni :shock:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Projekt: Avverkning i besvärlig terräng!

sundelius  
#346455
isteskog skrev:Vissa kanske skulle kalla det för tekniskt impediment..... jag kallar det för en utmaning!!
Uvskogen, jag är för krumlig för att springa med vajer i denna terräng .... men förr 25 år sedan så hade det varit annat :wink:
Området är troligen avverkat för ca 100 år sedan och då hästkört!! .... det ni :shock:


Synd att du bor så långt bort annars kunde jag sprungit med vajern och du lärt mig mer om skogen, vi manuellhuggare emellan :wink: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Projekt: Avverkning i besvärlig terräng!

JensSkoog  
#346456 Intressant! Ska bli spännande att följa :wink:

Avatar Fallback

Re: Projekt: Avverkning i besvärlig terräng!

Sti L  
#346480 Det er ikke lett å bedømme hvor vanskelig dette terrenget er ut i fra bilder så jeg har da spørsmål:Kan du gå der uten å holde deg fast?
Ca hvor nærme kommer du med en "riktig" traktor?
Jeg hugger/vinsjer selv,i terreng som ikke hogstmaskinene klarer og er alltid ute etter og lære noe nytt.

Avatar Fallback

Re: Projekt: Avverkning i besvärlig terräng!

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346487 Du nämner grävvägar - ska det tolks som att du går in med en grävare och flyttar stenar så det blir framkomligt med en skotare. Hur som helst blir det ett intressant projekt och du är nog mannen att fixa det. :smile:

Avatar Fallback

Re: Projekt: Avverkning i besvärlig terräng!

isteskog  
#346495 Jag kommer att gå in med en större bandgrävare och göra grävvägar för att kunna komma åt virket.
Sti L, man får hålla i sig på en stor del av terrängen :smile: Lutningen upp till avlägg efter en äldre grävväg är nog för stor för en jordbrukstraktor med vagn. Minns att när rågrannen nyttjade vägen senast så hade skotarn problem att få lasset att ligga still.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).