Motorsåg och handhållet

Husqvarna 545 röjsåg, förgasarproblem

14 inlägg 13293 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna 545 röjsåg, förgasarproblem

Valmet6400  
#345962 Hej!

Märkte redan under förra veckan att den började tveka en aning vid gaspådrag för att idag under förmiddagen helt sluta varva upp. Går på tomgång men kväver sig själv om gasreglaget hålls intryckt.

Har läst i några trådar där nämnda såg nämns att det har varit flera andra som oxå har haft problem. Vad är det som är problemet??? Läste att de som haft garanti fått ny förgasare men på denna så har garantitiden gått ut, men är det något som går att reparera?

Bytte bränslefilter då jag alltid har extra i bilen och kontrollera att inte justerskruvarna justerat sig själva.

Nepp, nu får trotjänaren 252 ta eftermiddagspasset :)

Mvh.

Andreas



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545 röjsåg, förgasarproblem

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345964 Låter som den får för lite. Har du möjlihhet o ge den lite mer på nålarna?
Ingen slang ikläm eller skitigt filter i tanken?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545 röjsåg, förgasarproblem

Valmet6400  
#345966 Hej!

Jo filtret bytte jag direkt i och med att jag hade extra (det gamla såg inte särskilt smutsigt ut). Har inte hunnit fippla något med förgasaren ännu. Blir att göra en operation nu. Slangen ser fin och hel ut och den beter sig inte som att den skulle få smygluft. Men det blir att kasta ett öga på den med när jag slänger upp den på bordet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545 röjsåg, förgasarproblem

Valmet6400  
#345967 ...och det blev inte annorlunda när jag justera.

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545 röjsåg, förgasarproblem

jannee  
#345969 Och luftfiltret är inte fullt av löv? :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545 röjsåg, förgasarproblem

Valmet6400  
#345970 Jag gav de faktist lite "löve" så det är i skick :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545 röjsåg, förgasarproblem

jannee  
#345972 Min 555 var lite konstig, tjuvstannade - ville inte alltid gå på tomgång. Fick byta bl.a membran och nålventilfjäder - tydligen inte alls ovanligt fel - garanti.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545 röjsåg, förgasarproblem

Mats_Orberga  
#345995 Jag vill minnas att det var något krångel med insuget på 545. 2012 års modell tror jag. Kolla med någon ÅF. Har för mig att det var någon del som sjönk ner och släppte in luft.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545 röjsåg, förgasarproblem

Valmet6400  
#346164 Nu borde det bara vara att gasa å köra på, ny sats till förgasaren. :-BD

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545 röjsåg, förgasarproblem

Pensionär  
#346289 Min 545:a sluta med att allt förutom kolv och drivaxel bytes ut.
Första gången den sluta gå var 4 månader efter inköp, förgasaren full av sörja. Fick reda på det långt senare att de första modellerna var det någon felaktig packning på som smälte och täppte till förgasaren.

Och en del av dom första som tillverkades hade ett tillverkningsfel. Var visst en liten höjdmiss med något som gjorde att dom tog tjuvluft. Efter ca 70 timmar från service bruka problemet uppstå.
Men efter att allt byttes ut så har sågen funkat bra nu.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545 röjsåg, förgasarproblem

Valmet6400  
#346311 Packningarna var helt slut i min såg också. Köpte sågen våren -13, vet inte riktigt hur mycket jag sågat med den kanske ett hundratal tankar. (Försöker att följa upp hur många tankar jag sågar, har nog det uppskrivet i kalendern men det är ju där)

Är ju en bra såg annars så det är ju synd att sånt här ska spöka.

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545 röjsåg, förgasarproblem

jannee  
#346314 Kan annars vara så enkelt att nålventilfjädern pajat - numera monteras nämligen en modifierad. För övrigt har HVA haft enorma problem med både 545 och även 555

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545 röjsåg, förgasarproblem

Valmet6400  
#346315 Jo fick höra det vid ÅF att det finns en kraftigare fjäder att tillgå.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545 röjsåg, förgasarproblem

Valmet6400  
#346317 Har haft så fullt upp med "bonderiet" nu att jag inte hunnit hårdköra den ännu men den borde vara i skick nu med nya packningssats.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).